آیت‌الله علم‌الهدی:

تکیه بر قدرت ایمان عامل پیروزی رزمندگان در عملیات بیت‌المقدس بود

امام جمعه مشهد گفت: با توجه به همه مباحث عقلی و نظامی فتح خرمشهر امکان نداشت؛ اما رزمندگان با اعتقاد به خداوند عملیات بیت‌المقدس را طرح‌­ریزی و اجرا کردند.
کد خبر: ۳۴۷۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰ - 24May 2019

به گزارش دفاع‎پرس از مشهد، آیت‌الله «سیداحمد علم‌الهدی» نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی و امام جمعه مشهد ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه با اشاره به وعده­‌های خدا در قرآن کریم اظهار داشت: یکی از آیاتی که به وعده‌های الهی ارتباط دارد و نتیجه را مشخص می‌کند، آیه 134 سوره مبارکه انعام است.

امام جمعه مشهد ادامه داد: در این آیه به این مطلب اشاره دارد که وعده‌ای که خدا داده آمدنی است و شما قدرت ندارید که خدا را نسبت به تحقق وعده‌ای که داده است، ناتوان کنید.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه معمولا انسان در مسیر زندگی‌اش موانع، مشکلات و معضلاتی در راه هدفش دارد، تصریح کرد: انسان سعی می‌کند با استعداد، قدرت و توان وجودی‌اش مشکلات را برطرف کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه زندگی انسان میدان جنگ و مبارزه با مشکلات است، متذکر شد: انسان مرتب با موانع در زندگی با ستیز و نبرد است و توسعه علم و رشد اندیشه انسان نمی‌تواند همه سنگ‌ها را از سر راه زندگی انسان بردارد.

وی ابراز کرد: بسیاری از مشکلات در گذشته زندگی بشر بود که رشد علم این‌ها را برطرف کرد، بسیاری از کارهای ناشدنی شدنی شد اما واقعاً همه ناشدنی‌ها و موانع با رشد فناوری شدنی است؟ خیر تنها بخشی از موانع برداشته می‌شود که در حوزه شناخت انسان و عوامل آن باشد.

آیت‌الله علم‌الهدی با اشاره به اینکه موارد متعلق به اراده حق غیرقابل درک است، یادآور شد: قدرت درک این مسائل برای ما وجود ندارد، حل آن‌ها هم از ما برنمی‌آید و نمونه آن نیز عجز انسان در حل مسئله مرگ است و حتی پس از مرگ هم برای ما غیر قابل درک است.

امام جمعه مشهد افزود: کسی با هر میزان توان علمی قدرت ندارد مسیری را که خداوند مقدر کرده است، عوض کند؛ آنچه خداوند وعده داده است، مقدر می‌شود و از قدرت بشر خارج است، ما عاجزکننده خدا نیستیم و نمی‌توانیم مسیر خداوند را تغییر دهیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری در بخش دیگری از خطبه‌های سیاسی نماز جمعه این هفته ضمن گرامیداشت فتح خرمشهر گفت: امام خمینی (ره) در خصوص جریان فتح خرمشهر فرمودند «خرمشهر را خدا آزاد کرد»؛ این جمله را می‌توان از ابعاد مختلف تحلیل کرد که کجای فتح خرمشهر عنایت و قدرت پروردگار است؟

وی ادامه داد: در ظاهرِ عملیات بیت‌المقدس خرمشهر با تنظیم نقشه، فداکاری و شهامت رزمندگان فتح شد؛ چرا که نه طوفانی آمد، نه حادثه طبیعی و جریانی که در دست این‌ها نبود، رخ داد تا باعث شود خرمشهر فتح شود؛ اما امام خمینی (ره) در اولین مرحله فرمود خرمشهر را آزاد کرد؛ پس باید بررسی کنیم که نقش خدا کجا بود؟

آیت‌الله علم‌الهدی فرماندهان طراح و رزمندگان عملیات را دو جریان اقدامی بیت‌المقدس دانست و عنوان کرد: عامل که باعث شد رزمندگان برای فتح خرمشهر جرأت اجرای عملیات را پیدا کنند، ایمان و اعتقاد الهی بود. با توجه به همه مباحث عقلی و نظامی فتح خرمشهر امکان نداشت؛ اما رزمندگان با اعتقاد به خداوند عملیات بیت المقدس را طرح‌­ریزی و اجرا کردند.

امام جمعه مشهد با اشاره به عشق الهی حاضر در وجود رزمندگان در جریان فتح خرمشهر ابراز کرد: انسان‌هایی با عشق به خدا به کاری که بر اساس نظامی امکان نداشت، اقدام کردند و کمک خداوند این بود که به آن‌ها جرأت دهد.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان اینکه خدای رزمندگان ما خدای بعثی‌ها هم بود، خاطرنشان کرد: اما خداوند در دل بعثی‌ها غفلت انداخت، غافلگیر شدند به همین جهت در برخی از سنگرها، فرماندهان بعثی خوابیده بودند و زمانی که بیدار شدند، لشکر اسلام را بالای سر خود دیدند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ایجاد رعب و وحشت در دل بعثی‌ها را از دیگر امدادهای الهی دانست و تصریح کرد: هزاران نفر دست‌ها روی سر تسلیم شدند، زمانی که اراده‌ها برخواسته از ایمان به خدا باشد، خدا هم در دل طرف مقابل غفلت و از قدرت اسلام رعب می‌اندازد؛ کسی که در لحظه اول با بینش توحیدی این واقعیت را درک کرد، امام بود که گفت خرمشهر را خدا آزاد کرد.

وی افزود: خدای سال 63 همان خدای سال 98 است، خدای جنگ نظامی همان خدای جنگ اقتصادی و جنگ نرم است. رهبر انقلاب فرمودند «این جنگ، جنگ اراده‌هاست» و ما پیروزیم؛ چرا که تکیه دشمن بر منابع و اقتصادش است، اما تکیه ما بر خداوند است.

آیت‌الله علم‌الهدی بیان کرد: دشمن مولی ندارد، تکیه‌اش بر خود و امکانات است، اما اراده ما با خداست؛ تمام گیرمان در اراده است. مردم اراده کرده‌اند که مقاومت کنند، عده‌ای که می‌خواهند جامعه را اداره کنند باید اراده کنند، با همه قدرت بیایند و تنگنای معیشتی را بردارند و مشکل گرانی را حل کنند.

امام جمعه مشهد با تاکید بر لزوم تکیه به اراده خداوند در جریان‌های مدیریتی کشور گفت: مدیران کشور در حوزه مدیریتی خود با اراده پروردگار کار انجام دهند؛ اگر چنین اراده‌ای نباشد، تنها اراده مردم مشکل را حل نمی‌کند، هرچند اراده مردم در هر شرایط پیروز شده است.

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی با بیان خاطره‌ای تصریح کرد: در سال‌های ابتدایی جنگ برخی جریان‌های مدیریتی به امام گفتند به ما فرماندهی دهید؛ برای اینکه فردا نگویند امام اختیار نداد، امام راحل اجازه مدیریت جنگ را به آن‌ها داد، نتیجه اختیار آن‌ها این شد که دشمن مسیر 70 کیلومتری را در دو ساعت اشغال کرد که اگر با ماشین می‌آمد، نمی‌توانست این کار را انجام دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به دلیل عدم موفقیت برخی در جریان جنگ اظهار کرد: چون این افراد اراده الهی نداشتند و قدرت‌طلب بودند، نتوانستند کاری از پیش ببرند؛ اما در ادامه راه، مردم اراده کردند تا پیروز شوند، در خط بندگی دین خدا را کمک کنند و با همه مشکلات اقتصادی و سیاسی آن روز عده‌ای از جان گذشته جبهه را پر کردند و دشمن را با دست خالی شکست دادند.

وی افزود: کسانی که گفتند به ما فرماندهی دهید، چهار الی پنج ماه بعد از مملکت فرار کردند، به پناه استعمار رفتند و هنوز با نظام می‌جنگند؛ اما این مردم بودند که جنگ را با عزت تمام کردند و کاری کردند که بعد از 30 سال آمریکا مثل سگ پارس می‌کند و جرأت نزدیک شدن به ما را ندارد.

امام جمعه مشهد در پایان، راه نشاط در میان جوانان امروز را حضور آن‌ها در فعالیت اقتصادی دانست و اذعان کرد: امیدآفرین قدم بردارید. ایجاد نشاط برای جوان با ایجاد بی‌بند و باری یکسان نیست؛ نشاط جوان این است که بیاید و کشور را بسازد و در مقابل دشمن بایستد؛ این امکان در جوان هست، شما این فضا را ایجاد کنید؛ چرا که این نشاط ارزش دارد.

بنا بر این گزارش، همزمان با فرارسیدن سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر، فرماندهان ارشد نیروهای مسلح مستقر در مشهد به همراه کارکنان تحت امر خود با حضور در نماز عبادی سیاسی جمعه مشهد که در جوار بارگاه منور رضوی برگزار شد، بار دیگر اتحاد و همبستگی نیروهای مسلح با آحاد مردم را به نمایش گذاشتند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها