بخش اول/ گیلانی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

فرهنگ دفاع مقدس نقشه راه عزت کشور/ محک زدن ملت ما در دفاع مقدس، مانع جنگ دوباره استکبار با ایران است

نماینده مردم شهرستان شوشتر و گتوند در مجلس شورای اسلامی روحیه مقاومت و استقلال‌طلبی و عدم اعتماد به دشمن را برگرفته از فرهنگ دفاع مقدس دانست و پرهیز دشمن از رویارویی نظامی با ایران را نشأت گرفته از محک زدن این روحیه مردم ایران در دفاع مقدس برشمرد.
کد خبر: ۳۴۷۸۰۶
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۵ - 25May 2019

گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس - علیرضا آخوندی؛ در راهروی مجلس وقتی که از صحن علنی خارج شد، به سراغش رفتم و پس از کمی خوش و بش، او را برای حضور در خبرگزاری دفاع مقدس و بازدید از این مجموعه که ترویج فرهنگ و ارزش‌های دوران هشت سال دفاع مقدس را جزو بزرگترین اهداف و رسالت‌های خود می‌داند، دعوت کردم؛ لحظه‌ای درنگ نکرد و اجابت کرد.

قرار بر این شد ما بین جلسه علنی صبح و عصر زمانی را برای حضور و بازدید از خبرگزاری در اختیار ما قرار دهد. جلسه نوبت صبح تمام شد و نمایندگان یکی پس از دیگری جلسه را ترک کردند و حین خروج مشغول گفت‌وگو با خبرنگاران می‌شدند، از میان نمایندگان چشمم به آقای گیلانی افتاد و احساس کردم او هم به دنبال من است، دستم را گرفت و گفت: در حال حاضر هیچ کاری مهم‌تر از حضور در خبرگزاری دفاع مقدس نیست، برویم.

از بهارستان تا محل خبرگزاری خاطرات دوران دفاع مقدس و چگونگی عملکرد رزمندگان و شهدای غیور آن دوران در تقابل با رژیم بعث عراق را مرور می‌کرد؛ می‌گفت که هیچ قدرتی بالاتر از اراده رزمندگان برای دفاع از ملت و کشور نبود؛ معتقد بود که برای خلاصی از مشکلات جاری کشور به حضور مسوولانی از جنس همت، باکری، بروجردی، صیاد‌ و... نیاز داریم.

فرهنگ دفاع مقدس نقشه راه عزت کشور/ محک زدن ملت ما در دفاع مقدس، مانع جنگ دوباره استکبار با ایران است

سهراب گیلانی عضو هیات رئیسه کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس، دوران هشت سال دفاع مقدس را یکی از بی نظیر‌ترین دوران‌ پس از پیروزی انقلاب اسلامی توصیف کرد و با بیان اینکه آموزه‌های دوران دفاع مقدس و الگوگیری ما از سبک مدیریتی و سبک زندگی فرماندهان، رزمندگان و شهدای جنگ تحمیلی قطعا در پیشبرد اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی تاثیرگذار و عامل مهمی در شکست نقشه‌های شوم استکبار جهانی است، اظهار داشت: وحدت و همدلی مردم در طول دوران جنگ تحمیلی در عقب راندن دشمن نقش کلیدی داشت؛ نگاه اعتقادی مردم توام با رهنمود‌های حضرت امام خمینی (ره) مبنی بر دفاع از کشور، ضرورت مقاومت و حفظ و ارتقای وحدت آن‌ها با مسوولان و رزمندگان را دوچندان کرده بود. در برخی از کشور‌ها وقتی جنگی درمی‌گیرد، شاید مردم با نگاه ملی، نگاه وطن‌پرستی و نژادپرستی در میدان نبرد حاضر شوند، اما در کشور ما و در دوران هشت سال دفاع مقدس مردم صرفا به واسطه اعتقاد و باور قلبی دفاع در مقابل دشمنان قرآن و اسلام و با نگاه دینی در مقابل استکبار ایستادند و باور قلبی به وعده‌های خداوند مبنی بر پیروزی حق علیه باطل، با ظلم و کفر و ستم مبارزه کرد.

وی با بیان اینکه ملت ما هیچگاه اهل جنگ، درگیری و خشونت نبوده، اما هنگام مواجه با هرگونه خطرات و تهدیدات دشمن مقتدرانه برای دفاع از کشور مرد میدان خواهند بود، افزود: در دوران هشت سال دفاع مقدس همه پای کار آمده بودند، زن و مرد، پیر و جوان، هر کس به هر طریقی که می‌توانست در مقابل دشمن سینه سپر می‌کرد؛ چراکه پیر جماران دفاع از وجب به وجب خاک این سرزمین که به یومن پیروزی انقلاب اسلامی متبرک شده بود را از واجبات می‌دانست.

فرهنگ دفاع مقدس نقشه راه عزت کشور/ محک زدن ملت ما در دفاع مقدس، مانع جنگ دوباره استکبار با ایران است

این یادگار دوران هشت سال دفاع مقدس گفت: از اولین روز آغاز جنگ و آن هنگامی که نیرو‌های رژیم بعث عراق وارد چذابه شد، من نیز مانند سایر رزمندگان دیگر در خوزستان حضور داشتم و به یاد دارم که مردم اعم از زن و مرد، پیر و جوان در سوسنگرد، دهلاویه، حمیدیه و خرمشهر چگونه و با چه اراده‌ای در مقابل دشمن مجهز به انواع تسلیحات نظامی از این سرزمین دفاع می‌کردند. اگر تعداد شهدای مناطق مرزی و به خصوص خوزستان را مورد بررسی و مطالعه قرار دهیم متوجه خواهیم شد که بیشترین شهدای این مناطق مرزی، بانوان هستند. همین مسئله مهم نشان می‌دهد که تفکر بسیجی و اندیشه دینی تا چه میزان در ملت و به خصوص در بانوان متجلی بود.

گیلانی، مقاومت و ایستادگی، سخت‌کوشی، همت و غیرت مردم و عشق آن‌ها به وطن و ارزش‌ها و آرمان‌های امام و انقلاب اسلامی را مهمترین رمز پیروزی کشورمان در جنگ تحمیلی دانست و با بیان اینکه ما در دوران هشت سال دفاع مقدس تنها با رژیم بعث عراق در جنگ نبودیم، تصریح کرد: در حقیقت صدام نیابتا جنگ را بر عهده گرفته بود و ۳۶ کشور شرقی و غربی از حامیان تراز اول رژیم بعث عراق رو در روی ما بودند؛ لذا حمایت و پشتیبانی ابرقدرت‌های جهان از صدام به قدری گسترده بود که به صراحت می‌توان گفت که اگر صدام از این حمایت‌ها بی‌بهره بود، هرگز به خود جرات رویارویی با ایران را نمی‌داد. نیروی انسانی و آموزش آنها، تجهیزات پیشرفته نظامی، کمک‌های میلیارد دلاری و کمک‌هایی از این قبیل، امکانات و اختیاراتی بود که ابرقدرت‌های جهان و در راس آن‌ها آمریکا، انگلیس و فرانسه در اختیار صدام قرار داده بودند تا رژیم بعث عراق بتواند در کمترین زمان سپری شده در این جنگ نابرابر، ایران را به زانو درآورده و نابود کند. پس جنگ تحمیلی صرفا جنگ ایران و عراق نبود، بلکه تهاجم بلوک غرب و شرق به واسطه اسم و رسم صدام به کشورمان بود. ولی آنچه که باعث شد آن‌ها با تمام امکانات و اختیارات نتوانند پیروز میدان باشند و در حقیقت این شکست سنگین را پذیرفتند، مقاومت ملت و باور به قدرت و توانایی هایشان برای عقب راندن دشمن بود؛ لذا هر جا که دشمن وارد خاک ما می‌شد، ضمن اینکه کشته‌های فراوانی می‌داد، از آن مناطق خارج می‌شد.

وی با بیان اینکه عملکرد ملت ما در دوران هشت سال دفاع مقدس علاوه بر متحمل کردن شکست و ناکامی به دشمنان، به آن‌ها آموخت که ایران کشوری نیست که به راحتی بتوان بر آن تسلط پیدا کرد، افزود: فرهنگ و آموزه‌های دوران هشت سال دفاع مقدس مختص به آن دوران نیست؛ لذا در این برهه از زمان که آمریکا و متحدانش همچون گذشته‌ها سر ناسازگاری با ملت و کشور ما برداشته‌اند، به کار بستن آموزه‌های دوران هشت سال دفاع مقدس و الگوگیری از هر آنچه که ما را جنگ تحمیلی نابرابر به پیروزی رساند، قطعا امروز هم منجر به تکرار تاریخ و شکست و عقب نشینی دشمنانی خواهد شد که این بار فرهنگ، ارزش و باور‌های اعتقادی و همچنین اقتصاد ما را مورد هدف قرار گرفته‌اند.

فرهنگ دفاع مقدس نقشه راه عزت کشور/ محک زدن ملت ما در دفاع مقدس، مانع جنگ دوباره استکبار با ایران است

نماینده مردم شهرستان‌های شوشتر و گتوند با توجه به این نکته که صدام و حامیانش در جنگ تحمیلی با تمام قدرت کوشیدند تا انقلاب اسلامی نوپای ما را نابود کرده و بر ملت ما چیره شوند، گفت: مهم‌ترین مسئله‌ای که ما را در مقابل غرب و شرق پیروز و آن‌ها را ذلیل و رسول کرد، تجهیزات نظامی و جنگی نبود، که اگر این‌ها عوامل پیروزی بودند قطعا رژیم بعث عراق به تمام اهداف و آرزوهایش دست پیدا می‌کرد؛ چراکه مجهزترین سلاح‌های جنگی در اختیار آن‌ها بود. نه تنها به عقیده بنده بلکه باور و یقین تمام کسانی که دوران هشت سال دفاع مقدس را درک کرده‌اند، این است که مقاومت و ایستادگی ملت تنها علت شکست دشمنانِ تا بن دندان مسلح بود.

این نماینده خانه ملت با تاکید بر این مسئله که امروز دشمنان نظام و انقلاب اسلامی با نگاه به تجربه تلخ گذشته شان در دوران جنگ تحمیلی و عملکرد ما در آن دوران، به خوبی دریافته‌اند که روحیه جهادی، انقلابی و باور‌های اعتقادی ملت ما تنها دلیل ناکامی‌هایشان بود، گفت: امروز آمریکا تمام توجه خود را به تضعیف و نابودی همین روحیه جهادی، انقلابی و فرهنگ مقاومت مردم ما معطوف کرده است؛ چراکه پیروزی و تحقق اهداف خود در مقابل کشورمان را در گرو نابودی این مولفه‌ها می‌بیند؛ لذا ما باید با تمام وجود برای تحکیم رابطه نسل اول انقلاب با نسل دوم و سوم و ترویج فرهنگ و ارزش‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در جامعه به شدت بکوشیم؛ چراکه اگر در تحقق این امر کوتاهی بورزیم و اقدام در این خصوص را به آینده موکول کنیم، بدون شک از سوی دشمنان متحمل خسارت‌های فراوانی خواهیم شد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فرهنگ دوران دفاع مقدس یعنی مقاومت، ایستادگی در برابر زورگویی ابرقدرت‌های جهان، سخت کوشی برای رسیدن به موفقیت و پیروزی، دفاع جانانه از تمامیت ارضی، صیانت از آرمان‌های انقلاب اسلامی و امام، تصریح کرد: اگر امروز عرصه‌های مختلف کشور از جمله اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و حتی عرصه دفاعی و نظامی کشور را مورد بررسی قرار دهیم، می‌بینیم که هر جا فرهنگ دفاع مقدس و روحیه جهادی و انقلابی حاکم شد، ما در آن عرصه موفق بوده‌ایم؛ به عنوان مثال در عرصه دفاعی و موشکی با تمام پیچیدگی‌های نهفته در این عرصه ما به جایگاهی از موفقیت و قدرت رسیده‌ایم که در جوامع بین المللی حرف‌ها برای گفتن داریم و توانسته‌ایم لرزه به تن بدخواهان نظام و انقلاب اسلامی کشورمان بیاندازیم. در بحث فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای هم ما موفقیت و پیشرفت‌های قابل توجهی کسب کرده‌ایم که قطعا بدون اثرگذاری فرهنگ دفاع مقدس و روحیه جهادی ـ انقلابی متخصصان و نخبه‌های ما این امر مهم محقق نمی‌شد.

وی با توجه به مشکلات اقتصادی کشور که عمده آن‌ها به واسطه اعمال تحریم‌های آمریکا و همچنین به خاطر ضعف و سوءمدیریت برخی مسوولان داخلی به وجود آمده است، گفت: فرهنگ دفاع مقدس باید در تمام عرصه‌های مهم و مختلف کشور نهادینه شود؛ فرهنگی که همچون نسخه شفابخش در هر زمینه‌ای که تجویز و اجرایی شد، ما را به پیروزی و موفقیت رساند.

مسوولان ما در هر پست و مقام که در حال خدمتگزاری به ملت و کشور هستند، با نگاه به گذشته و کسب تجربیات دوران دفاع مقدس و با آگاهی از اینکه کار جهادی توام با روحیه انقلابی باعث خنثی کردن تمام اقدامات دشمنان می‌شود، باید برای خلاصی کشور از مشکلاتی که غربی‌ها برای ملت ما به وجود آورده‌اند، تلاش جدی کنند؛ چراکه دوران دفاع مقدس به خوبی نشان داد که در مقابل اراده و عزم راسخ آحاد کشور، ما هیچ مشکل غیرقابل حل و بن بستی وجود ندارد.

فرهنگ دفاع مقدس نقشه راه عزت کشور/ محک زدن ملت ما در دفاع مقدس، مانع جنگ دوباره استکبار با ایران است

این نماینده مجلس دهم شورای اسلامی با طرح سوالی مبنی بر اینکه ما چرا هنوز نتوانسته‌ایم، عرصه اقتصادی و صنعت خودروسازی را متحول کنیم، گفت: علت اصلی بروز مشکلات در عرصه اقتصادی کشور و تشدید این معضلات صرفا به اقدامات خصمانه آمریکا معطوف نمی‌شود، چراکه در کنار تمام فشار‌ها و تهدیدات دشمنان، ضعف در روحیه جهادی برخی مسوولان ما باعث شده تا مردم در وضعیت نامناسب معیشتی قرار گیرند؛ در حقیقت اگر تفکر بسیجی توام با روحیه جهادی و انقلابی که در دوران هشت سال دفاع مقدس تمام بحران‌ها و مشکلات بزرگ را یکی پس از دیگری محو و نابود می‌کرد تا ما به پیروزی برسیم، در برنامه‌ها و عملکرد رفتاری تمام مسوولان کنونی کشور وجود می‌داشت، قطعا وضعیت امروز ملت و کشور وضعیت مطلوب‌تری بود.

گیلانی با توجه به این نکته که دشمنی آمریکا و متحدانش با ملت و کشور ما تمامی ندارد؛ چراکه آن‌ها هدف شومی همچون نابودی نظام و انقلاب اسلامی ما را در سر می‌پرورانند، گفت: از صفات و روحیات اخلاقی مشترک تمام رزمندگان دوران هشت سال دفاع مقدس، استقلال‌طلبی، آزادی‌خواهی، دشمن‌ستیری و دوری از هر آنچه که ملت و کشور را از اسلام و اقتدار دور می‌کرد، بود؛ چراکه به خوبی به ماهیت و ذات ضداسلامی، ضدانسانی و ضدایرانی غربی‌ها و به ویژه آمریکایی‌ها واقف بودند، برای همین برای خلاصی کشور از تمام اقدامات آن‌ها از عظیم‌ترین سرمایه زندگی‌شان که جان شیرینشان بود، گذشتند. حال باید پرسید که در حال حاضر ما و به ویژه یادگاران آن‌ دوران که از نزدیک شاهد اینگونه صفات ارزشمند رزمندگان و شهدا بودیم، تا چه میزان توانستیم راه این مجاهدان راه خدا را ادامه دهیم؟! آیا ما هم همچون شهدای جنگ تحمیلی که به هیچ عنوان آمریکا و متحدانش را قابل اعتماد نمی‌دانستند و همواره از آن‌ها به عنوان بزرگترین دشمنان قرآن و اسلام یاد می‌کردند، به غربی‌ها بی‌اعتماد هستیم و برای دوری از آن‌ها و ارتقای استقلال کشور و رونق و خودکفایی در تمام عرصه‌ها، با اتکا به داشته‌های داخلی تلاش می‌کنیم؟

نماینده مردم گتوند افزود: امروز اگر می‌بینیم که برخی از کشور‌ها و به خصوص آن‌هایی که داعیه‌دار و مدعی حکومت ناب محمدی هستند، تحت لوای استکبار غرب قرار گرفته و باطنا و ظاهرا مطیع اوامر غرب و در حقیقت خودفروخته دشمنان تراز اول قرآن و اسلام، شده‌اند، به دلیل فقر روحیه مقاومت است؛ لذا همین روحیه مقاومت توام با تفکر بسیجی و انقلابی جمهوری اسلامی را در مقایسه با کشور‌های حاشیه خلیج فارس و در ایستادگی در مقابل ابرقدرت‌های جهان متمایز کرده است. یقین دارم اگر همان روحیه انقلابی توام با تفکر بسیجی که توانست صنعت دفاعی و موشکی ما را به جایگاه رفیعی از قدرت برساند، اگر در عرصه‌های مختلف کشور و به‌خصوص در حوزه اقتصادی جاری و ساری شود، قطعا اقتصاد ما نه تنها از شر تمام فتنه‌های غربی‌ در امان خواهد ماند، بلکه می‌توانیم در رتبه‌های برتر اقتصادی جهان حرف‌های مهمی برای گفتن داشته باشیم.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار