امیر حسینی:

«بیت‌المقدس» مهمترین عملیات دفاع مقدس بود/ وحدت نیروهای مسلح موجب آزادسازی خرمشهر شد

معاون پژوهشی هیئت معارف جنگ شهید صیاد شیرازی با بیان اینکه «بیت‌المقدس» مهمترین عملیات دفاع مقدس بود، گفت: وحدت بین نیروهای مسلح موجب آزادسازی خرمشهر شد.
کد خبر: ۳۴۷۸۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۴ - 25May 2019

«بیت‌المقدس» مهمترین عملیات دفاع مقدس بود/ وحدت نیروهای مسلح موجب آزادسازی خرمشهر شدبه گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر سرتیپ «سید ناصر حسینی» معاون پژوهشی هیئت معارف جنگ شهید صیاد شیرازی در همایش فتح خرمشهر الگوی ملی که پیش از ظهر امروز در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: آنچه که خرمشهر را از یک شهر به یک الگو و آرمان تبدیل کرد، مقاومت یک ملت در برابر متخاصمان بود و این شهر همچنان ظرفیت لازم را در تایخ و هویت‌سازی یک ملت دارد.

وی با بیان اینکه دفاع مقدس با سه رویکرد قابل تجزیه و تحلیل است، افزود: دفاع مقدس و جنگ هشت ساله با رویکرد ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی قابل بررسی است؛ در رویکرد ملی ما با همسایه غربی‌ یک اختلاف ۵۰۰ ساله ژئوپلتیکی وجود داشت که در این رابطه جنگ‌هایی نیز اتفاق افتاد.

امیر حسینی گفت: پیروزی انقلاب اسلامی و مسائل بعد از آن، فرصت را در اختیار رژیم بعثی قرار داد تا مشکلات دیرینه مرزی خود را از طریق جنگ حل کند، عراقی‌ها در این مسیر با مطرح کردن اختلافات جزایر سه گانه از ظرفیت کشور‌های عربی نیز استفاده و آنان را همراه خود کردند و لذا سازمان کنفرانس اسلامی و اتحادیه عرب در حمایت و تثبیت عراق وارد عرصه شدند.

وی افزود: در رویکرد بین‌المللی با یک نظام دو قطبی مواجه بودیم که در این نظام دو قطبی همه جنگ‌ها به نیابت از یک قطب جهانی یعنی نظام سرمایه‌داری یا نظام کمونیستی صورت می‌گرفت؛ اما در جنگ هشت ساله ایران و رژیم بعثی با توجه به جهت‌گیری کلی جمهوری اسلامی در برخورد با دو قطب جهانی و عدم وابستگی به شرق و غرب این تنها جنگی بود که هر دو ابرقدرت جهانی علیه یک کشور جمع شدند، که شکل‌گیری این فضا کار را برای ما دشوار کرده بود.

معاون پژوهشی هیئت معارف جنگ شهید صیاد شیرازی در ادامه با بیان اینکه آزادسازی خرمشهر از دو جهت قابل توجه است، گفت: آزادسازی خرمشهر به لحاظ مقاومت و پیروزی قابل توجه است؛ چراکه مقاومت ۳۴ روزه در سخت‌ترین شرایط سیاسی و امنیتی انجام شد و ارتش ما با استعداد کمتر از ۵۰ درصد که بخشی از آن نیز در غرب کشور درگیر بود، وارد جنگ با رژیم بعثی شد.

وی با بیان اینکه در مقاومت ۳۴ روزه خرمشهر گردان دژ لشکر ۹۲ زرهی، گردان ۷۰۰ نفره تکاوران پادگان دریایی خرمشهر، جوانان و نیرو‌های مردمی سپاه و بسیج حضور داشتند، افزود: این مقاومت ۳۴ روزه بسیار مهم بود و سبب شد تا در سخت‌ترین شرایط ارتش و نیرو‌های مردمی برای مقابله با دشمن سازماندهی شوند.

امیر حسینی با اشاره به اینکه عملیات بیت المقدس یک عملیات مهم و رمزآلود بود، گفت: در این عملیات ۷۰ هزار نیروی نظامی داشتیم که تا مرحله نهایی ۳۰ هزار نفر شهید و مجروح شدند و ۴۰ هزار نفر باقی‌مانده نیز بیش از ۲۰ روز در عملیات جنگیده بودند. با توجه به حضور دو لشکر بعثی در خرمشهر، فرماندهان ایرانی مخالف حضور ۷۰۰ نیروی شهید خرازی در خرمشهر بودند؛ اما پس از ورود این نیروی اندک به شهر، به یکباره خبر تظاهرات در خرمشهر پیچید و نیرو‌های عراقی با سر دادن شعار الله اکبر، خود را به نیرو‌های ایرانی تسلیم کردند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار