هفت مطالبه راهگشای رهبری از تشکل‌های دانشجویی

دیدارهای دانشجویی رهبر انقلاب به‌واسطه مخاطب خاص و عدم تکرارش در طول سال، فرصتی برای محک فعالیت‌های دانشجویان و طرح دستور کارهای جدیدی برای جنبش دانشجویی است.
کد خبر: ۳۴۷۸۸۲
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۱ - 25May 2019

۷ مطالبه راهگشای رهبری از تشکل‌های دانشجوییبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از فرهیختگان، دویست‌ و چهل‌ و هفتمین دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با دانشجویان چهارشنبه گذشته در حسینیه امام خمینی (ره) برگزار شد، دیداری که مخاطب اصلی آن اعضای تشکل‌های فعال دانشجویی بودند. نمایندگان همین تشکل‌ها معمولا دقایق کوتاهی فرصت دارند تا جمع‌بندی فعالیت‌های یک سال گذشته خود را در قالب نکات مختصر و مفیدی به سمع و نظر شخص اول مملکت برسانند و دیدگاه‌های مثبت و منفی‌شان را درخصوص مسائل ریز و درشت کشور ارائه دهند.

دیدارهای دانشجویی رهبر انقلاب به‌واسطه مخاطب خاص و عدم تکرارش در طول سال، فرصتی برای محک فعالیت‌های دانشجویان و طرح دستور کارهای جدیدی برای جنبش دانشجویی است. در همین دیدار اخیر اشاره مستقیم رهبری به چند مورد از فعالیت‌های دانشجویی نشان از اطلاع و پیگیری مستمر ایشان نسبت به اوضاع و احوال دانشجویان دارد. براساس همین نگاه موشکافانه، قسمتی از بیانات رهبر انقلاب در دیدارهای دانشجویی به بیان توصیه‌ها و البته مطالبات رهبری از فرزندان خود اختصاص می‌یابد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در آخرین دیدار خود با دانشجویان به سه مورد از اقدامات تشکل‌های دانشجویی در طول سال گذشته اشاره داشته و ضمن تایید آن خواستار تداوم چنین فعالیت‌هایی در مجموعه‌های دانشجویی شدند. از سوی دیگر، هفت توصیه و دستور کار جدید به دانشجویان یادآوری کردند که در این نوشتار به اختصار به بیان این 10 نکته می‌پردازیم.

مهر تایید رهبری بر 3 مدل از فعالیت‌های دانشجویان

1 رهبری در دیدار اخیر خود با دانشجویان به اقدامات خوب تشکل‌ها و مجموعه‌های دانشجویی در سال گذشته اشاره داشته و از پیگیری دانشجویان در زمینه‌ خصوصی‌سازی تقدیر کردند. اعضای تشکل‌های دانشجویی مختلف مانند بسیج دانشجویی دانشگاه شهیدچمران اهواز و بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی سهند در برهه‌های زمانی مختلف در حمایت از کارگران نیشکر هفت‌تپه و ماشین‌سازی تبریز وارد عمل شدند و به اشکال مختلف خصوصی‌سازی این دو مجموعه بزرگ اقتصادی را پیگیری کردند. دانشجویان ابعاد موضوع را به‌وسیله بیانیه‌ها و موضع‌گیری‌های خود تبیین و مساله را به صورت قانونی از طریق مسئولان و نهاد ذی‌ربط پیگیری کردند و در مواقعی حتی در جمع‌های کارگران هم حاضر شدند. البته همین اتفاقات موضوع خصوصی‌سازی را در کشور به یکی از محورهای اصلی مطالبات دانشجویان تشکل‌های مختلف تبدیل کرد تا جایی که در دیدار دانشجویان با رهبر انقلاب چند تن از نمایندگان مثل نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی به این موضوع پرداختند. رهبر انقلاب درخصوص اقدامات دانشجویان در این زمینه فرمودند: «آنچه اینجا این برادرمان راجع‌به ‌خصوصی‌سازی گفتند که بچه‌های دانشجو در زمینه‌ خصوصی‌سازی وارد کار شدند، در همین مساله‌ نیشکر هفت‌تپه و ماشین‌سازی تبریز، دانشجوها رفتند و یک مشکلی را واقعا حل کردند؛ یعنی نه پول دارند، نه قدرت قانونی دارند، اما در عین حال حضورشان می‌تواند یک کار بزرگ را، یک مشکل بزرگ را حل کند.»

2 موضوع دیگری که تحسین رهبر انقلاب را درپی داشت، مطالبه‌گری‌های دانشجویان از قوه مجریه و قوه قضائیه بود. البته این مساله همیشه در فعالیت‌های اتحادیه‌ها و مجموعه‌های بزرگ دانشجویی دیده می‌شود، اما در سال‌های گذشته شکل تخصصی‌تری به خود گرفته است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در این‌باره فرمودند: «اینکه مجموعه‌ دانشجویی از قوه‌ قضائیه یا قوه‌ مقننه یا مجمع تشخیص یک چیزی را مطالبه بکند، تاثیرگذار است؛ این اثر داشته و این کاری بوده که شما کرده‌اید و بسیار خوب است. این مال همین یکی دو سال اخیر است که این تحرکات را انسان در مجموعه‌های دانشجویی مشاهده می‌کند.»

3 اتفاقات بین‌المللی در سال‌های اخیر بیش از پیش موردتوجه دانشجویان قرار گرفته است که شاید یکی از دلایل اصلی آن را باید مطالبات مختلف رهبری نسبت به این موضوع دانست. مجموعه‌های مختلف دانشجویی نظیر اتحادیه‌‌ انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل و اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در یک سال گذشته فعالیت‌های مختلفی از برگزاری اردوهای آموزشی و نشست‌های مشترک تا صدور بیانیه و اعلام مواضع در عرصه بین‌المللی داشته‌اند. رهبر انقلاب در این زمینه ضمن تایید حرکت دانشجویان خواستار استمرار آن شدند و فرمودند: «در زمینه‌ فعالیت‌های بین‌المللی و فعالیت‌های منطقه، [به‌طور مثال] در زمینه‌ یمن، در زمینه‌ این مساله‌ اخیر نیوزیلند، در زمینه‌ نیجریه که دانشجوها اعلام حضور کردند؛ و در مسائل متعدد دیگر [هم] همین‌جور؛ این اعلام حضورها خوب است.» همچنین در بخش دیگری از سخنان خود از فعالیت‌های دانشجویی در زمینه بین‌المللی این‌گونه یاد کردند: «دعوت کردند از دانشجوهای فعال کشورهای مقاومت که در تهران یا در بعضی شهرستان‌های دیگر آمدند، جمع شدند، جلسات خوبی هم بوده، به ما هم خبرش رسید.»

توصیه‌های هفت‌گانه رهبری به دانشجویان

1 بخش اعظم صحبت‌های رهبر انقلاب درمورد پیشنهادها و توصیه‌هایی برای فعالیت‌های بهتر دانشجویان در ماه‌های آینده بود که می‌توان در هفت حوزه اصلی دسته‌بندی کرد. رهبری در اولین نکته‌ای که مطرح کردند دست روی انتقادات تند و تیز دانشجویان گذاشتند و با لحنی پدرانه دو نکته را درخصوص نقدهای دانشجویی یادآور شدند: «بعضی دوستان انتقادهایی کردند که خب خوب است، بسیاری از انتقادها هم بجاست، منتها لحن انتقاد را خیلی تند نکنید، یعنی دو چیز را توجه داشته باشید: یکی اینکه در انتقادها سعی کنید نقطه‌ضعف به طرف مقابل‌تان ندهید؛ یعنی جوری حرف نزنید که بتوانند شما را در مرجع قضایی محکوم کنند... و دوم اینکه از افراط و تفریط در بیان بپرهیزید.»

2 مساله کتابخوانی سال‌های متمادی است که بین توصیه‌های رهبری جا خوش کرده است. این‌بار اما، رهبر انقلاب از کم‌توجهی دانشجویان به این مساله گلایه کردند و فرمودند: «مساله‌ کتابخوانی و نهضت کتابخوانی خیلی بین مجموعه‌های دانشجویی رواج مطلوب را نداشته. من این را باز هم تاکید می‌کنم: شما احتیاج دارید بخوانید، احتیاج دارید بدانید. شما نهضت کتابخوانی باید راه‌ بیندازید، واقعا کتاب بخوانید، مطالعه کنید. من البته در جلسات قبلی‌ای که با دانشجوها داشته‌ام، مکرر صحبت کتاب‌های شهید مطهری را کرده‌ام اما نمی‌خواهم بگویم صرفا آن؛ نه، شماها خودتان، هیات‌های اندیشه‌ورزتان، بچه‌های پیشکسوت‌ترتان، بنشینند فهرست مطالعاتی و برنامه‌ مطالعاتی برای جاهای مختلف و قشرهای مختلف برنامه‌ریزی کنند، طراحی کنند و تعریف کنند و مانند این کارها. این خیلی چیز لازمی است.»

3 تاکید رهبری بر حضور قوی علمی دانشجویان هم یکی دیگر از توصیه‌های همیشگی ایشان به فعالان تشکل‌های دانشجویی است. این نکته در دیدار اخیر به این شکل توسط رهبری مورد تذکر قرار گرفت: «البته این تحرکات نباید به کار علمی مجموعه‌ دانشجوی جوان لطمه بزند؛ با هم منافات هم ندارد... می‌توان در رشته‌های مختلف، دانشجوی برجسته‌ صاحب رتبه‌های بالا بود و در عین حال در گروه جهادی حضور داشت، در هیات دانشجویی حضور داشت، در مجموعه‌های خدماتی حضور داشت و در کار نشریاتی حضور داشت.»

4 نماینده نشریات دانشجویی در دیدار دانشجویان با رهبری به آینده فضای رسانه کشور اشاره کرد و نویسندگان امروز نشریات دانشجویی را فعالان حوزه رسانه و روزنامه‌نگاران سال‌های آینده کشور معرفی کرد. رهبر انقلاب نیز این نگاه را تایید کردند و ضمن ارائه پیشنهاد تشکیل شبکه‌ای از نویسندگان دانشجوی فعال در نشریات دانشجویی، برای تداوم فعالیت‌ها در حوزه‌ نشر، فرمودند: «اعتقاد من این است این کسانی که در نشریات دانشجویی قلم می‌زنند و کار می‌کنند، باید مجموعه‌هایی را تشکیل بدهند برای استمرار حرکت‌شان برای بعد از دوره‌ دانشجویی. همان‌طور که اشاره کردند درست است؛ همین‌هایی که الان در نشریات قلم می‌زنند یک روزی دانشجو بودند... .»

5 خودجوش عمل کردن دانشجویان هم نکته دیگری بود که رهبر انقلاب به‌عنوان انتظاری از جوانان دانشجو در این دیدار مطرح و خاطرنشان کردند: «آنچه ما از بچه‌های دانشجو، از شما جوان‌های عزیز که من خیلی به شما واقعا علاقه‌مندم، انتظار داریم این است که شما باید خودجوش باشید، باید خودکار باشید، باید منتظر این نباشید که شما را به کار وادار کنند؛ به‌خصوص جوان‌هایی که مثلا مربوط به تشکل‌های گوناگون دانشجویی هستند، باید خودکار حرکت کنید.»

6 امید اگر پرتکرارترین کلیدواژه دیدارهای رهبر انقلاب با اقشار مختلف نباشد، بدون‌شک یکی از کلیدواژه‌های پرتکرار ایشان بوده است. رهبری در بیانیه گام دوم نیز در اولین نکته به جوانان لزوم حفظ و گسترش روحیه امیدواری را یادآور می‌شوند. در دیدار اخیر نیز امید را به‌عنوان توصیه اصلی خود مجددا مطرح کردند و افزودند: «چیزهایی ممکن است شما مشاهده کنید که برای شما ناپسند باشد؛ فرض کنید گرایش سیاسی فلان شخصیت یا اشکال در کار فلان مسئول در فلان قوه برای شما ناخوشایند است. اگر صد مورد از این حوادث را هم مشاهده می‌کنید، ناامید نشوید؛ این، آن توصیه‌ قطعی و اصلی من است؛ ناامید نشوید!»

7  ورود جوانان به حرکت عمومی کشور هم یکی دیگر از مطالبات رهبری در این دیدار بود. ایشان شناخت از صحنه، جهت‌گیری درست، عنصر امیدبخشی و داشتن راهکارهای عملی را به‌عنوان لازمه‌های ورود به حرکت عمومی کشور بیان کردند و تشکیل کارگروه‌های فرهنگی، گروه‌های فعالیت سیاسی، کرسی‌های آزاداندیشی، گروه‌های نهضتی جهان اسلام، گروه‌های علمی، تشکیل گروه‌های دانش‌بنیان اقتصادی، گروه‌های خدماتی و جهادی، گروه‌های اطلاعاتی مردمی و گروه‌های اجتماعی را به‌عنوان پیشنهادهایی برای راهکارهای ورود عملی به حرکت عمومی کشور بیان داشتند.

انتهای پیام/ 811

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار