نادر مهدوی؛ قهرمان مبارزه با شیطان بزرگ

در جریان دیدار رهبر انقلاب اسلامی با دانشجویان، تصویر شهید «نادر مهدوی» در مراسم قرار داده شده بود. این تابلو را یکی از دانشجویان به رهبری اهدا کرد.
کد خبر: ۳۴۷۹۵۰
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۰۰ - 26May 2019

نادر مهدوی؛ قهرمان مبارزه با شیطان بزرگبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از صبح نو، نادر مهدوی (حسین بسریا) فرمانده ناوگروه ذوالفقار نیروی دریایی سپاه به همراه تعداد دیگری از رزمندگان نیروی دریایی سپاه در تاریخ 16 مهر 66 در نبرد با ناوگان دریایی آمریکا در خلیج فارس، پس از ساقط‌کردن یک بالگرد آمریکایی به شهادت رسید؛ شهیدی که در ادبیات مقاومت ملت ایران به‌عنوان شهید نماد مقابله با شیطان بزرگ شناخته می‌شود.

امروز که سطح تنش‌های لفظی میان ایران و آمریکا بر سر «تنگه هرمز» و عبور و مرور نفتکش‌ها در «خلیج فارس» و «دریای عمان» بالا گرفته است، یادآوری و بازخوانی آنچه در نبرد دریایی ایران و آمریکا در سال 1366 اتفاق افتاد، خالی از لطف نیست.

در سال 1366 در کنار جنگ عراق با ایران، خلیج‌فارس نیز به میدان نبرد ایران و آمریکا تبدیل شده بود. «جنگ نفتکش‌ها» تنها جنگ مستقیم ایران و آمریکا در تاریخ به شمار می‌رود. همزمان با بالاگرفتن تنش‌ها در خلیج فارس، کنگره آمریکا طرح حفاظت و اسکورت از نفتکش‌ها را تأیید کرد و به نیروی دریایی ایالات متحده اجازه داد تانکر‌های نفتی در خلیج فارس را برای جلوگیری از حمله ایرانی‌ها به آن همراهی کند.در مقررات دریایی، کشتی‌ها متعلق به کشوری محسوب می‌شوند که پرچم آن را به اهتزاز درآورده‌اند. نصب پرچم آمریکا و شوروی بر نفتکش‌های کویتی، به معنای تعلق این کشتی‌ها به کشوری غیر از کویت بود.

آمریکا پس از مصوبه کنگره، در اوایل تابستان 1366، پرچم‌های خود را روی گروهی از نفتکش‌های کویت نصب کرد و با اسکورت آن‌ها، راهی عبور از تنگه هرمز شد. مقام‌های رسمی ایران می‌گفتند که عراق برای حمله به کشتی‌های ایرانی، از آسمان کویت عبور می‌کند و اعلام کرده بودند که از این به بعد به تلافی حمله عراق به تاسیسات نفتی و چاه‌های نفت ایران، به تاسیسات و مراکز نفتی متحدان این کشور حمله خواهد کرد.پاسخ آمریکا هم تهدید متقابل و غیرمستقیم ایران بود: «ایالات متحده هر شناوری را که در حال مین‌ریزی در دریا باشد، هدف قرار خواهد داد». هر دو این تهدید‌ها به فاصله بسیار کوتاهی عملی شدند.

نیروی دریایی آمریکا روز 30 شهریور 1366، یعنی در هفتمین سالگرد شروع جنگ ایران و عراق، یک کشتی تجاری ایران در نقطه‌ای بین بحرین و قطر را هدف قرار داد. کشتی ایرانی، «ایران اجر» نام داشت. نیروی دریایی آمریکا در یک مراسم رسمی، بدون مزاحمتی از سوی ایران، ایران‌اجر را سوراخ و در خلیج فارس غرق کردند. ایران‌اجر یک کشتی آبی - خاکی بود که در زمان «محمدرضاشاه» از ژاپن خریداری شده بود.آمریکایی‌ها می‌گفتند با زیرنظرگرفتن ایران‌اجر، متوجه شده‌اند شب‌هنگام اقدام به مین‌ریزی می‌کند؛ اما ایران این اقدام را تکذیب کرد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که آن زمان در مقام رییس‌جمهوری ایران به سازمان ملل رفته بود در سخنرانی خود در مجمع عمومی با اشاره به این حادثه بیان کردند: «من لازم می‌دانم مجمع عمومی سازمان ملل و نیز افکار عمومی، ملت آمریکا را به خطر بسیار بزرگ و بسیار نزدیکی که اکنون رژیم آمریکا با اقدام اخیر خود در خلیج فارس، همه دنیا و نه فقط منطقه - را با آن تهدید می‌کند، معطوف کنم. دیروز ناو‌های آمریکایی یک کشتی تجاری ایرانی به نام ایران‌اجر را مورد حمله قرار داد که پنج نفر کشته و چهار مجروح بر جای نهاد. کشتی را تصرف و تعدادی را دستگیر کرد و به گروگان گرفت. دیروز تلویزیون آمریکا این را به‌عنوان «زدن یک قایق در حال مین‌ریزی» پخش کرد و طبق معمول به افکار عمومی دنیا دروغ گفت؛ اما من اینک اعلام می‌کنم که این یک کشتی تجاری و موسوم به ایران اجر بوده است و نه یک قایق تندرو جنگی. این آغازی است برای حوادثی که بی‌شک عواقب تلخ آن به خلیج فارس منحصر نخواهد ماند و مسوولیت همه پیشامد‌های بعدی به عهده شروع‌کننده یعنی آمریکاست.

آیا ادعا‌های بی‌تابانه آمریکا برای صلح در خلیج فارس را باید باور کرد؟ یا این آتش‌افروزی عملی و آشکار را؟ من صریحاً اعلام می‌کنم که آمریکا پاسخ این اقدام زشت را دریافت خواهد کرد.»آمریکایی‌ها اعلام کردند که صحنه‌های جدیدی را نمایش می‌دهند که خدمه کشتی ایران‌اجر را در حال انداختن مین در دریا نشان می‌دهد؛ اما بعد اعلام کردند که فیلم‌هایشان سوخته است! وزیر خارجه ایران به‌شدت واکنش نشان داد که آمریکایی‌ها دروغ می‌گویند و اگر فیلمی داشتند آن را پخش می‌کردند.گشودن آتش بین نظامیان ایران و آمریکا پس از آن دیگر به اقدامی روزمره بدل شد. دو هفته پس از غرق‌کردن کشتی ایرانی توسط آمریکا، درگیری دیگری بین نیرو‌های دریایی این کشور و نیروی دریایی سپاه به وجود آمد. آمریکا به نیرو‌های ایرانی در جزیره «فارسی» حمله کرد؛ جایی که ربع قرن بعد نیرو‌های سپاه گروهی از تفنگداران نیروی دریایی آمریکا را چند روز پیش از اجرایی‌شدن توافق هسته‌ای «برجام» دستگیر کردند.

آمریکا در شانزدهم مهر به پنج قایق نیروی دریایی سپاه که مشکوک به مین‌ریزی در خلیج فارس تشخیص داده بود، حمله کرد. چهار قایق سپاه غرق شد و یک بالگرد آمریکا سقوط کرد. سقوط این بالگرد توسط موشک دوش پرتاب «استینگر» انجام شد.بالگرد بل‌ای‌اچ-۱ سوپرکبرا توسط شهید «نادر مهدوی» منهدم می‌شود. او و سایر افراد ناو‌های ایرانی پس از درگیری چندین ساعته با ناو‌ها و هلیکوپتر‌های آمریکایی شهید شده و تعدادی اسیر می‌شوند. پیکر این شهید دفاع مقدس 6 روز بعد از طریق عمان به فرودگاه مهرآباد منتقل شد درحالی‌که سینه‌های او به‌وسیله میخ‌های بزرگ آهنی سوراخ شده و گلوله‌هایی به پا و پیشانی‌اش اصابت کرده بود.در جریان نبرد در جزیره فارسی، شماری از زبده‌ترین نظامیان ایران کشته شدند. ایران تهدید به تلافی کرد و وعده‌اش را یک هفته بعد، در 23 مهر، ابتدا با حمله به یک نفتکش آمریکایی و یک روز بعد با حمله به یک نفتکش کویتی با پرچم آمریکا عملی کرد.

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار