حسین مسافر آستانه:

در بخش دوم جشنواره تئاتر مقاومت 97 اجرا در تهران خواهیم داشت/ تمام نهادها برای تحقق فرهنگ مقاومت پیش قدم شوند

بسترسازی برای تولید مستمر و اجرای عمومی آثار فاخر و ارزشی مانند نمایش‌های دفاع مقدس تنها برعهده یک بنیاد یا مرکز دولتی نیست و همه سازمان‌ها و نهادهای دخیل در امر فرهنگ باید برای تحقق این امر پیش قدم شوند.
کد خبر: ۳۴۸۰
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۲:۱۸ - 22September 2013

در بخش دوم جشنواره تئاتر مقاومت 97 اجرا در تهران خواهیم داشت/ تمام نهادها برای تحقق فرهنگ مقاومت پیش قدم شوند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، دومین نشست خبری چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت با حضور حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره، سعید نجفیان دبیر اجرایی و جواد تمدنی مدیر روابط عمومی این جشنواره در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.

مسافر آستانه ضمن ارائه گزارشی از روند طی شده اظهار داشت: برای جشنواره تئاتر مقاومت دو بخش در نظر گرفته شده است. بخش اول آن شامل نمایشهای خیابانی، کودک و نوجوان و عروسکی است که درشهر تبریز انجام شد.

وی ضمن قدردانی از مسئولان شهر تبریز در میزبانی بخش اول جشنواره تئاتر مقاومت گفت: برای مناطق زلزلهزده ورزقان اجراهایی را در نظر گرفته بودیم که با ناهماهنگیهایی برخورد کرد اما در نهایت توانستیم برای دو روز در این مناطق برنامه اجرا کنیم.

دبیر چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت افزود: بخش دوم جشنواره تئاتر مقاومت طی روزهای اول تا 6 مهر ماه در تهران و در 17 مکان، 10 سالن، 7 فضای باز، 44 اجرا، 20 مسابقه، 5 نمایشنامهخوانی، 6 نمایش در بخش میهمان، 4 نمایش در بخش رپراتوار کودک و نوجوان، 5 نمایش رپراتور خیابانی اجرا خواهد شد.4 نمایش دانشجویی هم برای اولین بار با همکاری خانه تئاتر دانشگاهی در 4 دانشگاه اجرا میشود؛ حداقل 97 اجرا خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: مراسم افتتاحیه روز اول مهر ماه در کنار مرقد امام (ره) به نیت تجدید میثاق با امام راحل و شهدا به صورت نمادین برگزار میشود.

وی گفت: بیش از 90 درصد آثار شرکت کنندگان موضوع دفاع مقدس را به نمایش می گذارد، طی  سالهای گذشته هنرمندان پیوند خوبی را با آرمان دفاع مقدس برقرار کردند و با یک نگاه تحلیلگرایانه به این موضوع پرداختند. اکثر شرکتکنندگان جشنواره  نسل بعد از جنگ و جوانان هستند. این عزیزان  با پژوهشها و مطالعاتی که انجام دادند کارهای موفقی را خلق کردند اما برای دستیابی به فرهنگ مقاومت نیاز به فعالیت بیشتری داریم.

آستانه خاطرنشان کرد: مقاومت ما صرفاً یک مقاومت نظامی نیست بلکه امروز مقاومت سیاسی، اقتصادی وفرهنگی را داریم. باید این موضوعات را دستمایه کارهای نمایشی امان قرار دهیم وجامعه را درباره این موضوع  مطلع سازیم.

دبیر چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت گفت: بسترسازی برای تولید مستمر و اجرای عمومی آثار فاخر و ارزشی مانند نمایشهای دفاع مقدس تنها برعهده یک بنیاد یا مرکز دولتی نیست و همه سازمانها و نهادهای دخیل در امر فرهنگ باید برای تحقق این امر پیش قدم شوند.

وی افزود: در بخش بزرگداشت جشنواره، از دو تن از پیشکسوتان تئاتر مقاومت و دفاع مقدس به نام های محمد جمالپور (ازهنرمندان جانباز و اساتید تئاتر خوزستان) و سعید تشکری (از مشهد) تقدیر به عمل خواهد آمد.

وی ادامه داد: در این دوره از جشنواره نمایشنامه "خونیان و خوزیان" محمود استادمحمد خوانش میشود. قرار است در مراسم اختتامیه تقدیر ویژهای هم از زنده یاد "محمود استادمحمد" صورت گیرد. نمایش "فتح خون" کار مشترک ایران و ترکیه نیز به کارگردانی یعقوب صدیق جمالی در تالار حافظ به مدت سه روز اجرا میشود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر شما از عدم حمایت مالی نهادهای مختلف گلایه دارید، چرا در بنر نشست خبری آرمهای نهادها مختلف را درج کرده اید، گفت: آرمهای داخل بنر همکاری امکاناتی داشته اند، گلایه روز نشست خبری نخستم همچنان پا برجاست. طی رایزنیهایی که صورت گرفته امیدواریم تا روزهای آینده از طریق شهرداری و معاونت هنری حمایتهای مالی صورت گیرد.

مسافرآستانه با بیان اینکه قول اجرای عمومی به هیچ گروهی داده نشده است، بیان داشت: با وجود اینکه وعده اجرای عمومی به هیچ گروهی نداده ایم اما تمام تلاشمان را برای این امر انجام خواهیم داد.در بخش صحنهای به دلیل مشکلات مالی نتوانستیم نمایندگان کمپانی و فستیوالهای خارجی را دعوت کنیم اما در تبریز دو، سه میهمان خارجی داشتیم که قرار شد چند نمایش عروسکی برای اجرا در خارج از کشور اعزام شوند.

لازم به ذکر است  چهاردهمین جشنواره تئاتر مقاومت از اول تا 6 مهرماه با اجرای نمایش های مختلف در تالارهای تئاتر شهر، سالن کنفرانس، حوزه هنری مهر و اندیشه، سالن انتظامی و تالار هنر و چهار دانشگاه به دبیر حسین مسافرآستانه برگزار میشود.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار