بالاگرفتن تنش بین منامه و ابوظبی

یک اکانت مشهور که خبرهای بحرین را در شبکه اجتماعی توییتر پوشش می دهد از وقوع تنش بی‌سابقه بین پادشاه بحرین، حمد بن عیسی آل خلیفه و محمد بن زاید، ولی‌عهد ابوظبی به دنبال کشف یک شبکه جاسوسی اماراتی در بحرین، پرده برداشت.
کد خبر: ۳۴۸۰۴۴
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹ - 26May 2019

به گزارش گروه بین الملل دفاع‌پرس، اکانت «نایب تائب»، از اکانت های پر مخاطب در تویتر با اشاره به سفر اخیر بن زاید به بحرین و دیدار وی با ملک حمد، پادشاه بحرین فاش کرد که این دیدار به منظور کاهش تنش و بنا به دستور ملک سلمان، پادشاه عربستان صورت گرفته است. ملک سلمان از وی خواسته است که این ماجرا به دور از هیاهوی رسانه ها حل و فصل شود.

در این اکانت تصریح شده است که احتمال می رود برخی عناصر ارتش و گارد ملی در پروژه «کلاغ جاسوسی» برای ابوظبی دست داشته باشند. به دنبال این رسوایی، ملک حمد بن عیسی، پادشاه بحرین با افسران ارشد دستگاه های امنیتی جلسه فوری تشکیل داده است.

در این اکانت همچنین آمده است که ملک سلمان بن عبدالعزیز در گفتگوی تلفنی با ملک حمد بن عیسی هشدار داده است که در مقطع کنونی، بروز تنش در روابط اعضای شورای همکاری خلیج فارس به صلاح نیست؛ وی از حمد خواست رسوایی جاسوسی امارات را به دور از هیاهوی رسانه‌ها بررسی کند.

خبرگزاری رویترز در تاریخ 30 ژانویه 2019 در گزارشی مفصل فاش کرد که امارات به منظور جاسوسی علیه دشمنان و شنود تلفن ها و جاسوسی راینه هایشان، تعدادی از مزدوران سابق سازمان امنیت ملی و جاسوسی مرکزی آمریکا را به خدمت گرفته است.

به گزارش رویترز امارات در این پروژه سری موسوم به «راون» یا «کلاغ سیاه» یک تیم سری شامل بیش از 12 مزدور را از سازمان جاسوسی مرکزی آمریکا به منظور جاسوسی از دولت های دیگر و عناصر مسلح و فعالان حقوق بشر مخالف حکومت، استخدام کرده است.

در ابتدا فقط فعالان، هدف این پروژه کلاغ سیاه بودند اما بعد گروه های مسلح در یمن، دشمنان خارجی از جمله ایران، قطر و ترکیه و منتقدان و مخالفان نظام امارات به خصوص کسانی که دولت را متهم کرده اند، به این فهرست اضافه شدند.

این تیم جاسوسی سعی کردند دستگاه آی فون خصوصی امیر قطر و تلفن شخصی اطرافیان او را هک کنند.

امارات از این هم فراتر رفته و علیه پادشاهی عمان هم دست به جاسوسی می زند. در نوامبر سال گذشته کاربران شبکه های اجتماعی خبرهای را با موضوع کشف یک گروهک اماراتی جدید دست به دست کردند. در ژانویه 2011 هم یک گروه جاسوسی دستگیر شده بودند.

حتی بحرین، متحد امارات هم از این عملیات در امان نماند. به تازگی پس از افشای فعالیت های جاسوسی بن زاید روابط دو کشور دستخوش تنش شده است.

در همان تاریخ خبرگزاری عمان از کشف یک شبکه جاسوسی وابسته به دستگاه اطلاعات و امنیت امارات خبر داد و گفت این دستگاه حکومت عمان و مکانیسم دولتی و نظامی این کشور را هدف قرار داده است.

انتهای پیام/ 251

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار