آهنی در مصاحبه با فرانس 24

ملت ایران در انتظار لغو تحریم‌های ناعادلانه است

سفیر کشورمان در فرانسه در خصوص مذاکرات هسته‌ای گفت: با توجه به واقعیت‌ها و همچنین آنچه تاکنون به وقوع پیوسته، امیدواریم که با واقع بینی، توافق نهایی بین ۱+۵ و ایران آماده شود و به یک توافق برد- برد برسیم که برای دو طرف مفید است.
کد خبر: ۳۴۸۰۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴ - 26November 2014

ملت ایران در انتظار لغو تحریم‌های ناعادلانه است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، علی آهنی سفیر کشورمان در فرانسه در گفتوگو با شبکه خبری فرانس 24 به روند و نتایج و همچنین آینده مذاکرات ایران و 1+5 پرداخت که مشروح این گفتوگو از نظر خوانندگان میگذرد.

مجری: برای بار دوم امسال مذاکرات شکست خورد و طرفین هفت ماه دیگر مهلت اضافی تعیین کردند. آیا فکر نمیکنید که به روایتی فرصت را از دست دادید و گذاشتید تا شانس امضای یک تفاهم تاریخی با 5+1 از دست برود؟

آهنی: شما میدانید که نفع همه طرفها در این است که به توافق برسند، اما این موضوع، متاسفانه به مبحث پیچیدهای تبدیل شده و به علاوه در گروه 5+1 نیز پیچیدگیها و اختلافات داخلی متعددی وجود دارد که اجازه نمیدهد آنها هم بین خودشان به تفاهم برسند و این نیز یک مشکل است و ضمناً لابیهای متعددی هم در این زمینه صورت میگیرد.

مجری: اما این چیز جدیدی نیست.

آهنی: بله ولی شما، تمام رفت و آمدهای اخیر برای ممانعت از رسیدن به توافق را هم مد نظر داشته باشید. البته بر طبق اطلاعاتی که دارم همه طرفهای مذاکره با جدیت این اراده را داشتند که به نقطه نهایی برسند. ولی خوب متاسفانه به این نقطه نرسیدیم. اگر شما خوب توجه کنید میبینید که در جریان این مذاکرات دشوار و فشرده، منطق، جدیت و آمادگی هیات ایرانی در بر دارنده دو نکته مهم بود: اول اینکه ایران هیچ وقت نمیپذیرد که از حقوق مشروعاش که در قالب پیمان منع اشاعه هستهای (ان پی تی) و همانند آن چیزی که برای دیگر اعضای آژانس بینالمللی انرژی اتمی تعریف شده، عقب نشینی کند.

و نکته دوم اینکه، در سالهای اخیر ما شاهد تبلیغات فراوانی بودیم مبنی بر اینکه ایران کشوری است که نمیتوان به آن اعتماد داشت و کشوری است که به تعهداتش عمل نمیکند. در حالیکه در این مذاکرات مشخص شد که ایران بخوبی به تعهداتش عمل کرده و این موضوع توسط تمام وزرای شرکت کننده در مذاکرات وین هم تایید شد.

مجری: اگر خوب متوجه شده باشم، شما میگویید در مقابل ایران اختلاف وجود داشت و ایران هم از موضع خود عقب نمیرود و در مقابل غربیها زانو نمیزند، از کجا معلوم که تابستان آینده مذاکرات به نتیجه برسد و فقط برای وقت به دست آوردن، مذاکرات باز به عقب نیفتد؟

آهنی: ما امیدواریم که تلاشها به نتیجه برسد. با توجه به شرایط و روش مذاکره، همه برای ادامه مذاکره آماده بودند و ما با توجه به واقعیتها و همچنین آنچه تاکنون به وقوع پیوسته، امیدواریم که با واقع بینی، توافق نهایی بین 5+1 و ایران  آماده شود و به یک توافق برد- برد برسیم که برای دو طرف مفید است.

مجری: ولی مرا ببخشید، خوب اگر ایران بگوید از موضعاش عقب نمیرود و غرب هم همین را بگوید ممکن است مدتها به طول بیانجامد. 10 سال است که شما مذاکره میکنید، چه چیزی تضمین میکند که مجدداً وارد سالها مذاکره نشویم؟

آهنی: شما از سال قبل دیدید که فضا و روش مذاکره خیلی متحول شد و طرفین آمادگی داشتند و جدی بودند و این نکته امید میدهد که این مذاکرات به نتیجه برسد و رسیدن به توافق نهایی برای دو طرف یک اولویت میباشد.

مجری: میدانیم که در ایران هم بحثهایی در مخالفت تندروها با توافق وجود دارد و همین امروز صبح درباره آن حرفهایی زده شده است. آیا اگر تا ژوییه آینده این توافق محقق نشود، واقعاً این خطر برای حسن روحانی وجود نخواهد داشت که وی در برابر مخالفین خودش تسلیم شود؟

آهنی: موضوع مهمی که در ایران شاهد هستیم  و در خصوص آن یک نوع اجماع وجود دارد این است که نباید عقب نشینی کرد و باید سعی کرد از فناوری صلح آمیز هستهای زیر نظر آژانس بهرهمند بود. اگر این چارچوب را حفظ کنیم همه از آن حمایت میکنند.

مجری: در خصوص بیان دوگانهای که در ایران وجود دارد که هم تلاش میکند تحریمهای غربی و بار سنگین آن از روی اقتصاد ایران برداشته شود و مردم هم خیلی منتظر این کار هستند و بیان دیگری که تلاش میکند غربیها را راضی کند، چه کسی در این زمینه تصمیم گیر است؟

آهنی: خوب این به معنای زبان دوگانه نیست. مسلماً یک تصمیم بر مبنای اجماع وجود دارد که رهبر معظم انقلاب اسلامی آن را تایید کرده است و ما در این چارچوب تلاش میکنیم برای تضمین حقوق ملت ایران جهت بهره برداری از فناوری هستهای و مشکلی در این زمینه نیست.

مجری: مسلماً ایرانیها انتظارات فراوانی از این مذاکرات دارند و بخصوص در زمینه اقتصادی؛ شما فکر نمیکنید که با این شکست و تعویق مذاکرات برای بار چندم، شورشی از طرف مردم صورت گیرد یا یک «بهار ایرانی جدید» بوجود بیاید؟

آهنی: ملت ایران همیشه از مذاکرات حمایت کرده، زیرا این اطمینان نزد مردم ایران همیشه وجود داشته که میتوان با مذاکره به توافق رسید. این یک اصل در کشور ماست.

ملت ایران در انتظار لغو تحریمهای ناعادلانه است که سالها طول کشیده و قابل توجیه هم نیست زیرا برنامه ایران کاملاً صلح آمیز و زیر نظارت دوربینهای آژانس است و ما بیش از هفت هزار نفر ساعت بازبینی داشتهایم که هیچ عضو دیگر آژانس به این اندازه نپذیرفته است که مورد بازرسی قرار گیرد.

من مطمئنم که مردم ایران هم بخوبی این وضعیت را درک میکنند و مسلماً امیدوارند که به توافق برسیم.  

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها