معاون هنری سینمایی حفظ آثار دفاع مقدس لرستان خبر داد:

راهیابی 366 اثر از لرستان به جشنواره ملی فانوس

محسن مرادی از ارسال 366 اثر از استان لرستان به سومین جشنواره ملی فانوس خبر داد و گفت: از نظر کیفیت و کمیت شاهد رشد چشمگیر حضور آثار هنرمندان لرستانی در سومین جشنواره ملی فانوس هستیم.
کد خبر: ۳۴۸۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۵ - 27May 2019

راهیابی 366 اثر از لرستان به جشنواره ملی فانوس

«محسن مرادی » معاون هنری سینمایی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار دفاع‌پرس از خرم آباد، اظهار داشت: فراخوان  سومین جشنواره ملی فانوس  در اوایل سال 98به استان‌ها اعلام شد وبرای جمع آوری آثار هنرمندان، دبیر خانه استانی تشکیل شد.

 وی با بیان اینکه جشنواره ملی فانوس توسط سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس برگزار می‌شود،  افزود: سومین جشنواره ملی فانوس در بخش هنرهای تجسمی و سنتی، نمایشی،  موسیقی و سرود، تحقیق و پژوهش، رادیویی، فیلم، و بخش آزاد برگزار می‌شود.

معاون هنری و سینمایی ادره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان از ارسال 366 اثر از استان لرستان به جشنواره ملی فانوس خبر داد و گفت:  تعداد آثار ارسالی قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست و از نظر کیفیت و کمیت شاهد رشد چشمگیر حضور هنرمندان لرستانی در سومین جشنواره ملی فانوس هستیم.

وی با بیان اینکه برای جمع آوری این آثار با تک‌تک هنرمندان لرستانی تماس تلفنی داشته ایم، بیان کرد: استفاده از پوستر، استفاده از ظرفیت فضای مجازی و پیامرسان‌های مانند تلگرام، سروش، اینستاگرام و ایتا  از دیگر شیوه‌هایی است‌ که برای  دعوت به حضور هنرمندان در  سومین جشنواره فانوس  استفاده کرده ایم.

 مرادی با بیان اینکه لرستان ظرفیت‌های هنری بالایی دارد، تصریح کرد: بیشترین آثاری که تاکنون جمع آوری کرده ایم در زمینه مستند، نماهنگ، انیمیشن، پایان نامه های کارشناسی ارشد، نمایشنامه،  نمایش صحنه ای، نمایش خیابانی، برنامه‌های تر کیبی رادیویی، ترانه، سرود، مجسمه سازی و پوستر بوده است.

این هنرمند لرستانی استفاده از زبان هنر را یکی از بهترین راه‌های انتقال ارزش‌های دفاع مقدس دانست و افزود: مفاهیم منتقل شده از طریق آثار هنری مدت زمان بیشتری در اذهان ماندگار هستند وقدرت تأثیر گزاری بیشتری دارند.

معاون هنری سینمایی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «در زمینه دفاع مقدس حرف برای گفتن و سوژه برای به تصویر کشیدن زیاد است که باید کارِ برجسته استخراج و با زبان هنر و سینما برای نسل امروز روایت شود»، گفت: رهنمودهای مقام معظم رهبری در مورد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، معرفی اسوه‌ها و الگوهای عملی و نمادهای ارزشی دفاع مقدس به نسل جوان، استکبارستیزی و مقاومت اسلامی و پاسداری از دستاوردهای دفاع مقدس، تجلی ارزش‌های دفاع مقدس از موضوعات سومین جشنواره ملی فانوس هستند.

مرادی، مخاطب شناسی و آگاه‌سازی در حوزه آثار دفاع مقدس، اهمیت و کاربرد پژوهش در آثار هنری دفاع مقدس را  نیز از موضوعات جشنواره فانوس برشمرد و بیان کرد: ارزش هنر معنوی و دینی از منظر فیلم و تئاتر دفاع مقدس، کاربرد هنر در دفاع مقدس از دریچه نگاه فیلم و تئاتر دفاع مقدس، معرفی نقش اقشار مردم به‌ ویژه جوانان و بانوان در دفاع مقدس، ایستادگی و پیروزی جبهه مقاومت تجلی ارزش‌ها از دیگر موضوعات فراخوان جشنواره است.

وی تصریح کرد: گفتمان‌سازی هنر دفاع مقدس مبتنی بر فرمایشات مقام معظم رهبری، تبدیل دانش ضمنی دفاع مقدس به دانش تصریحی با اقلیت ارائه در قالب‌های مختلف هنری، شناسایی، سنجش و تقویت ظرفیت و قابلیت‌های هنری استان‌ها، بازشناسی آثار تولیدی استان‌ها در بخش‌های جشنواره، تشویق و ترغیب استان‌ها در جهت تولید آثار برتر با موضوعات استانی و الگوی بومی هنر دفاع مقدس از اهداف جشنواره فانوس است.

معاون هنری سینمایی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس لرستان ادامه داد: ارائه آثار فاخر هنری در قالب جشنواره‌های منطقه‌ای و ملی به‌منظور نشر فرهنگ دفاع مقدس، ارتقا و غنا بخشی به تولیدات هنری ادارات کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان‌ها، ایجاد انگیزه و حمایت از هنرمندان و فرهیختگان هنری استان‌ها، ایجاد زمینه مشارکت سایر دستگاه‌ها و نهادهای استانی در برگزاری جشنواره‌های استانی و منطقه‌ای هنر دفاع مقدس و ایجاد بانک آثار فاخر هنرمندان استانی  از دیگر اهداف جشنواره است.

مرادی در پایان گفت: داوری آثار ارسال شده به سومین جشنواره ملی فانوس هفته آینده شروع می‌شود و  به یاری خداوند منان اختتامیه آن تیرماه سال جاری در تهران برگزار  خواهد شد.

 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها