رزمنده دوران دفاع مقدس:

در مقابل هر سلاح دشمن، سلاح مشابه و بلکه مدرن‎تر از آن را در اختیار داریم

سردار احمد کشوری گفت: در صورت تجاوز هر کشور به خاک ایران، با انواع و اقسام موشک‌ها پایگاه‌های دشمن را مورد هدف قرار خواهیم داد و در مقابل هر سلاح دشمن، سلاح مشابه و بلکه مدرن‎تر را نیز در اختیار داریم.
کد خبر: ۳۴۸۱۸۳
تاریخ انتشار: ۰۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۲۷ - 27May 2019

در مقابل هر سلاح دشمن، سلاح مشابه و بلکه مدرن تر از آن را در اختیار داریم

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از خرم‌آباد، سردار «احمد کشوری» از پیشکسوتان دوران دفاع مقدس و جمعی لشکر 92 زرهی در جلسه‌ای که به مناسبت گرامی‎داشت حماسه سوم خرداد ماه  با حضور کارکنان اداره کل آموزش و پرورش لرستان برگزار شد، به نقل خاطراتی از روزهای آغازین حمله عراق به کشورمان پرداخت و اظهار داشت: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی صدام خبیث رئیس جمهور عراق، در یک برنامه تلویزیونی قطعنامه بین دو کشور ایران و عراق را پاره کرد.

سردار کشوری با اشاره به غائله گنبد، خرابکاری‌های کومله، دمکرات کردستان، خلق عرب که هر کدام طبل جدائی سر داده بودند، افزود: نیروهای ارتشی و برادران سپاه پاسداران که تازه تأسیس شده بود مشغول درگیری در مناطق فوق بودند.

این پیشکسوت دفاع مقدس با اشاره به دلایل تضعیف ارتش ایران در ابتدای انقلاب اسلامی، گفت: دریا دار مدنی وزیر دفاع وقت خدمت سربازی را از دو سال به یک سال کاهش داد در نتیجه اکثر یگان های ارتش خالی از سرباز و پرسنل وظیفه شدند و پرسنل کادر نیز بدون هرگونه ملاحظات بعدی به مناطق دلخواه و مورد نظرشان منتقل  شدند.

وی با بیان اینکه در سال‌های آغازین انقلاب تانک‌ها بدون سرنشین، توپ‎های بدون افسر دیده‌بان و تعدادی تانک چیفتن که از مدرن‎ترین تانک‌های روز دنیای عرب حساب می‌شدند بعلت نداشتن شمع و پلاتین و صفحه کلاج به آهن پاره‌ی بدون مصرف تبدیل شده بودند، تصریح کرد: کشور عراق با استفاده از این موقعیت مناسب در تاریخ 29 شهریور 1359 با پنج لشکر زرهی، پنج لشکر پیاده جمعی لشکر 92زرهی،  دو لشکر مکانیره، 45 تیپ مستقل و سه تیپ نیروهای مخصوص و 10 تیپ از گادر ریاست جمهوری از سپاه سوم که از زبده‎ترین یگان های نیروی زمینی عراق بود با پشتیبانی پنج هزار دستگاه تانک روسی از نوع تی 52 به ایران حمله کرد.

کشوری با ذکر این مطلب که سازمان ارتش عراق دارای مستشاران روسی بود، خاطرنشان کرد: کشور فوق با آمادگی کامل حمله گسترده و تمام عیاری را علیه خاک مقدس میهن عزیزمان ایران را با چراغ سبز آمریکا، عربستان سعودی، اردن و تعدادی از کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس انجام داد.

این رزمنده پیشکسوت گفت: رژِیم بعث در اولین روزهای جنگ توانست درصد زیادی از خاک استان‎های کرمانشاه، ایلام و خوزستان که اکثر این نقاط نفت خیز بودند را به تصرف خود درآورد و اهداف سیاسی به مرحله ظهور برساند.

وی با بیان اینکه حمله گسترده عراق با مقاومت و استقامت آهاد مردم و نیروهای مسلح روبرو گردید، افزود: با وجود تمام مقاومت ها و درگیری‌ها و مقابله برادران سپاه با ضد انقلاب در کردستان، تنها نیروی سازمان یافته با توان رزمی محدوده توانست حرکت متجاوزین را سد کند.

کشوری با اشاره به خیانت  بنی صدر و برخی از سران دولت موقت، گفت: کشور ما در روزهای ابتدای جنگ با سیاست واگذاری زمین به زمان و سازمان یافتن نیروها حالت پدافندی به‎خود گرفته و دشمن را نیز بصورت پدافند متوقف کند.

این رزمنده و فرمانده پیشکسوت دفاع مقدس به چگونگی اشغال شهر خرمشهر توسط دشمن بعثی پرداخت و اظهار داشت:  اشغال شهر خرمشهر به لحاظ اهمیت ویژه از نظر سیاسی و جغرافیایی نقطه عطفی توسط ارتش بعثی و دولت عراق به حساب می‌آمد.

وی ادامه داد: نیروهای عراقی در حالی که تجهیزات کافی داشتند، از محور شلمچه - خرمشهر از امکانات موجود و مناسب خود توسط پنج لشکر مکانیره و زرهی و تیپ 26 زرهی و 15 مکانیره و در 31 شهریور 59، هجوم گسترده ای را به سمت خرمشهر آغاز کردند و این هجوم با حمایت نیروی هوایی و ارتش و انبوه توپخانه‌ی عراق تمام نقاط شهر را مورد هدف ناجوانمردانه قرار دادند.

کشوری با بیان اینکه ملت ایران با روحیه حماسی و انقلابی خود تاب تحمل تجاوز به خاک کشورشان را نداشتند، بیان کرد: یگان‌هایی از لشکر 92 زرهی نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران از جمله گردان مستقل 151دژ، با رشادت و پایمردی فرمانده دلیر خود سرگرد شهید «مصطفی کبریایی» به همراه عناصری از برادران سپاه و نیروهای داوطلب مردمی و تکاوران نیروی دریایی و یگان هایی از ژاندارمری بصورت پراکنده در مقابل حمله دشمن مقاومت نمودند.

این رزمنده پیشکسوت دفاع مقدس با بیان اینکه دشمن قصد داشت به منظور رسیدن به اهداف سیاسی خود از جاده خرمشهر به سمت شهر اهواز منابع صنعتی و نفتی استان خوزستان را تصرف کند، عنوان کرد: مقاومت دلیرانه برادران ارتش و سپاه و نیروهای مردمی در طول 34 روز نبرد سنگین و بی امان تن به تن، حماسه هایی از ایثار و شهادت خلق نمود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به جزئیات عملیات غرور آفرین «بیت المقدس» پرداخت  و گفت: عملیات «بیت المقدس» در 30 دقیقه بامداد دهم اردیبهشت 1361با رمز «یا علی بن ابی طالب(ع)» در چهار مرحله انجام شد و خرمشهر پس از  اشغال طولانی مدت در سوم خرداد 1361 توسط نیروی زمینی ارتش به فرماندهی سپهبد شهید «علی صیاد شیرازی» و سرلشکر شهید «مسعود منفرد نیا» که فرمانده غیور و دلاور در لشکر 92 زرهی بود و سپاه پاسداران به‌ فرماندهی سرلشکر «محسن رضایی» با همراهی یگان‌های تیپ سه زرهی و قسمت آزادگان و یک تیپ از لشکر 16 قزوین و لشکر نجف اشرف بفرماندهی برادر شهید خرازی و تعداد دیگری از یگان‌های ارتش و سپاه  من جمله  لشکر 84 لرستان آزاد شد.

کشوری به خساراتی که در عملیات «بیت المقدس» به دشمن بعثی وارد شد اشاره کرد و افزود:  تعداد 19 هزار نفر از نیروهای عراقی مستقر در خرمشهر اعم از افسر، درجه دار و سرباز به اسارت نیروهای ایرانی درآمدند در این عملیات مقادیر قابل توجهی از ادوات جنگی دشمن‌به غنیمت گرفته شد.

این یادگار سال‌های حماسه و ایثار با ابراز خشنودی از اینکه امروزه به یاری پروردگار، ایران اسلامی دارای قدرت نظامی بالای است، گفت: در صورت تجاوز هر کشور به خاک ایران، با انواع و اقسام موشک ها از برد  100 الی 2500 کیلومتر پایگاه‌های دشمن را مورد هدف قرار خواهیم داد و در مقابل هر سلاح دشمن، سلاح مشابه و بلکه مدرن تر از آن را نیز در اختیار داریم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار