قاسمی: اروپا نباید اجازه می‌داد آمریکا برجام را نقض کند

سفیر ایران در فرانسه با بیان اینکه اروپا نباید اجازه می‌داد که آمریکا برجام را نقض کند، گفت: آمریکا باید بیاموزد که با ملت بزرگ ایران نباید به درشتی سخن گوید.
کد خبر: ۳۴۸۲۱۳
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲ - 28May 2019

به گزارش گروه سیاست خارجی دفاع‌پرس، «بهرام قاسمی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس در کنفرانس «کاهش تنش در خلیج فارس» در مجلس سنای فرانسه اظهار داشت: سلاح هسته‌ای هیچ‌گاه در دکترین دفاعی جمهوری اسلامی ایران قرار نداشته و این موضوع علاوه بر اینکه مستند به فتوای رهبر معظم انقلاب است، با توافق برجام نیز که اجرای تعهدات ایران ۱۴ بار از سوی آژانس بین المللی هسته‌ای مورد تایید قرار گرفته و به اثبات رسیده است.

وی اضافه کرد: استفاده از دانش هسته صلح آمیز که در برجام نیز مورد تاکید قرار گرفته است از حقوق بدیهی ایران و موضوعی کاملا روشن و شفاف است.

قاسمی گفت: آماده تعامل، گفت‌وگو و رفع سوءتفاهمات با برخی کشور‌های حوزه خلیج فارس بوده و خواهیم بود. این دیگران بوده‌اند که تاکنون به ندای خیرخواهانه ایران در جهت کاهش تنش و تلاش برای تحکیم صلح و ثبات منطقه پاسخی نداده‌اند.

سفیر ایران اضافه کرد: ایران طی سالیان گذشته همواره تکرار کرده است که آماده انعقاد یک پیمان عدم تعرض و تجاوز با این کشور‌ها جهت ایجاد اعتماد و کمک به رفع نگرانی‌های ناشی از القاء ترس دیگران بوده است.

قاسمی افزود: ایران اعتقاد راسخ دارد که هیچ کشوری در این منطقه نمی‌تواند به تنهایی تضمین کننده صلح و ثبات و امنیت خود باشد. برای یک ثبات پایدار و صلح و امنیت همه کشور‌های منطقه باید در یک تلاش جمعی با اراده‌ای راسخ و در یک همکاری مشترک در این مسیر بطور مشترک اقدام کنند.

وی بیان کرد: برقراری صلح، امنیت و ثبات در منطقه زمانی می‌تواند با واقعیت همراه شود که منافع تمامی کشور‌های خلیج فارس در نظر گرفته شود.

سفیر ایران در پاریس خاطرنشان کرد: با توجه به شاخص‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و تامین انرژی جهان، خلیج فارس به مهمترین منطقه استراتژیک جهان تبدیل شده و ثبات یا ناامنی آن به سرعت به کل جهان تعمیم پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: برجام حاصل حسن نیت ایران و یک تلاش طولانی مدت چند جانبه، جمعی، خردگرا و یک اقدام موفق دیپلماتیک بود. نباید اروپا اجازه میداد، یک کشور طرف این تفاهم بصورت یکجانبه و خلاف موازین بین المللی آن را که به تایید شورای امنیت رسیده و از پشتوانه قطعنامه ۲۲۳۱ برخوردار بود، نقض کند.

قاسمی عنوان کرد: اقدام آمریکا، آغاز فصل جدیدی از نادیده انگاشتن حق ملت‌ها واستفاده ازیکجانبه گرایی جدید در عرصه بین المللی است. ایران هرگز آغاز کننده هیچ جنگ و نزاعی نخواهد بود، اما در مقابل هر تجاوز و تعرضی با تمام توان از سرزمین و منافع خود دفاع خواهد کرد.

وی گفت: آمریکا باید بیاموزد با ملت بزرگ ایران نباید به درشتی سخن گوید، ملت ایران در طول تاریخ و به روش‌های گوناگون و خاص خود هر متجاوزی را رام و آرام کرده است. زبان مردم ایران زبان احترام و تکریم است.

سفیر ایران در فرانسه عنوان کرد: این یک قصه تلخ و بسیار خطرناک است که عضو دائم شورای امنیت، یک قطعنامه شورای امنیت را نقض می‌کند و شوربختانه از دیگر کشور‌های عضو شورای امنیت و سایر ملل می‌خواهد تا آنان هم خطای راهبردی او را تکرار کنند و با زورمداری تمام دیگر کشور‌ها را به تحریم ایرانیان فرا می‌خواند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار