روایتی از روز‌های سخت یک پدر فرمانده؛

‌می‌مانم حتی اگر به قیمت جان دخترم باشد

«مژگان» فرزند نوجوان فرمانده شهید مسعود منفرد نیاکی، درست در اثنای «عملیات بیت المقدس» فوت کرد، روز‌های مریضی او همزمان با اجرای عملیات بود، زمانی که خبر تشدید مریضی فرزند را به شهید دادند او حاضر نشد عملیات را رها کند تا به دیدار دخترش برود.
کد خبر: ۳۴۸۲۳۶
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۶ - 28May 2019

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، در سال 61 پدر 47 روز پس از فوت فرزند دلبندش بر سر مزارش آمد و قطره‌های اشک او در اوج غریبی و ناراحتی بر سنگ مزار دخترک چکید. مزاری متعلق به مژگان منفرد نیاکی، فرزند سرتیپ شهید مسعود منفرد نیاکی از فاتحان خرمشهر که در اثنای عملیات بیت المقدس زمانی که پدر در عملیات حضور داشت دار فانی را وداع گفت.

میمانم؛ حتی اگر به قیمت جان فرزندم باشد

عملیات بیت المقدس شروع شده بود، بسیاری از رزمنده‌ها، فرماندهان، مسوولان و مردم خود را برای یکی از بزرگترین فتوح دفاع مقدس آماده می‌کردند. ماه‌ها بود که خرمشهر، این پاره تن ایران در دست اشغالگران بعثی بود، امام دستور داده بود تا خرمشهر پس گرفته شود برای همین همه عزم خود را جزم کرده بودند تا این پاره تن وطن به کشور بازگردد. در همین بین بود که مژگان به شدت مریض شد، دختر کوچک امیر مسعود منفرد نیاکی. از روز 31 اردیبهشت 61 که اولین تحرکات برای انجام عملیات آغاز شد ارتباط سرهنگ نیز با خانواده قطع شد، امیر فرماندهی عملیات را برعهده داشت و باید تپه‌‎های الله اکبر را فتح کرد. خانواده با او تماس گرفتند و خبر مریضی مژگان، دختر کوچک امیر نیاکی را به او دادند. ابراهیم پسر شهید تعریف می‌کند: «خواهر کوچکی داشتیم که در نوجوانی به سرطان استخوان مبتلا شد. پدرم در حالی که فرمانده لشکر 92 زرهی در خوزستان بود، بیماری خواهرم شدت گرفت و همه از او قطع امید کردند. پدرم به این فرزند ته تغاری‌اش علاقه زیادی داشت و خواهرم هم خیلی خاطر ایشان را می‌خواست. با قرارگاه تماس گرفتیم و به پدر اطلاع دادیم که مژگان آخرین روزهای عمرش را طی می‌کند و هر چه زودتر خودش را برای آخرین دیدار به او برساند. اما پدر قبول نکرد که بیاید. او نتوانست به دیدار خواهرم بیاید و آخرین لحظات عمر خواهر در کنارشان باشد. ایشان در جواب اصرارهای مادرم گفت: این سربازانی که الان در حال جنگ با بعثی‌ها هستند، همه‌شان فرزندان من هستند، الان من وظیفه دارم کنار آن‌ها باشم و همراهشان بجنگم. خواهرم در سن 16 سالگی فوت کرد و پدرم تا چهل و هفت روز بعد از وفات دختر ته تغاری‌اش هم نتوانست به خانه برگردد.»

چندی قبل امیر غلامحسین دربندی از اعضای هیئت معارف جنگ شهید صیاد شیرازی در مراسم یادواره شهید نیاکی گفته بود: «در زمان شروع عملیات فتح‌المبین، دختر شهید نیاکی به شدت مریض بود و پزشکان از او قطع امید کرده بودند ولی این فرمانده علیرغم اصرارهای مکرر همسرش، حاضر نشد که عملیات را رها کرده و برای آخرین بار با دختر خود دیدار کند.»

امیر سرلشکر شهید مسعود منفرد نیاکی فرماندهان ارشد ارتش جمهوری اسلامی و از فاتحان خرمشهر که از سوی شهید صیاد شیرازی لقب «پیرمرد فاتح» را گرفته بود. او در سال 1308 در آمل به دنیا آمد و در سال 1331 پس از اخذ دیپلم وارد دانشکده افسری ارتش شد. او در زمان فتح خرمشهر حضور ویژه ای داشت و نام او در کنار فرماندهان به نام در عملیات بیت المقدس خوش درخشیده است. او همچنین فرماندهی لشکر 92 زرهی اهواز و فرماندهی قرارگاه فتح را برعهده داشت.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار