موسوی:

آغاز دیپلماسی جدید با همسایگان شمالی/ مذاکره‌ای با آمریکا نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه بابیان اینکه کشورهای حاشیه خلیج فارس از مهم‌ترین همسایگان ایران هستند، گفت: ایران دوست ندارد منطقه‌ تنش‌آلود و ناامن باشد.
کد خبر: ۳۴۸۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۴ - 28May 2019

آغاز دیپلماسی جدید با همسایگان شمالی/ مذاکره‌ای با آمریکا نداریمبه گزارش گروه سیاست خارجی دفاع‌پرس، سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه صبح امروز (سه‌شنبه هفتم خرداد) در اولین نشست خبری خود در خصوص خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و تحمیل شرایط سخت اقتصادی بر ایران، اظهار داشت: دیپلماسی ایران در این وضعیت وارد شرایط تازه‌ای شد و سفرهای آقای ظریف به کشورهای مختلف منطقه‌ای هم شکل دیگری به خود گرفته است. سفرهای وزیر امور خارجه به هند، ترکمنستان، سوریه، ژاپن، پاکستان و اخیراً هم عراق در راستای تبیین مواضع ایران صورت گرفت و انشالله به زودی هم با همسایگان شمالی در سطوح مختلف وزرا و حتی رئیس جمهور تحرکات دیپلماتیک جدیدی را خواهیم داشت.

وی در خصوص اظهارات اخیر رئیس جمهور آمریکا علیه ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران چندان به سخنان و لفاظی‌ها توجه ندارد، مهم آن است که تغییر لفظ باعث تغییر رویکرد و عملکرد شود. ما نیز بر اساس عملکردها رفتار خود را ترسیم می‌کنیم.

موسوی پیرامون عدم خرید نفت ایران از سوی ترکیه و تناقض گویی آنها در این خصوص، تصریح کرد: ترکیه به عنوان یکی از دوستان و همسایگان نزدیک ما بوده و هست و روابط ما با آنها همه جانبه و راهبردی است و یکی از مصادیق آن هم در حوزه انرژی است. فعلاً تناقضی در سطح رسمی در رفتار و عملکرد آنها نمی‌بینیم و باید منتظر آینده بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره پیشنهاد اخیر ایران به کشورهای حاشیه خلیج فارس، گفت: کشورهای حاشیه خلیج فارس از مهم‌ترین کشورهای همسایه ما هستند، بنابراین ایده‌ای که جناب آقای ظریف مطرح کردند جدید نیست و چندی پیش هم بحث مجمع گفتگوهای منطقه‌ای را برای رفع سو تفاهم مطرح کرده بودند. ایران دوست ندارد در منطقه‌ای باشد که تنش آلود و ناامن است.

وی بیان کرد: ایران تلاش می‌کند هر گونه سوءتفاهم و ناامنی را با پیشنهادات خود از بین ببرد. ما امیدواریم طرف‌های مقابل با حُسن نیت آن را برداشت کنند و شاهد منطقه‌ای امن باشیم.

موسوی در خصوص برخی موارد مطرح شده پیرامون شرایط مذاکره ایران و آمریکا ادامه داد: مذاکره‌ای با آمریکا نداریم و مبنای ما هم احترام به توافقات بین المللی است که آنها می‌توانند به آن برگردند. با خروج غیر قانونی و بر اساس برخی توهمات آنها، این موضوع شکسته شد و ما دورنمایی از مذاکره در این شرایط نمی‌بینیم و باید منتظر تحولات بود.

ادامه دارد …

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار