سردار نوریان تشریح کرد؛

اقدامات ناجا برای تأمین امنیت مناطق حاشیه‎نشین

معاون اجتماعی ناجا با اشاره به اقدامات نیروی انتظامی برای تأمین امنیت مناطق حاشیه‌نشین، از تلاش پلیس برای «محرومیت‌زدایی» در این نقاط خبر داد.
کد خبر: ۳۴۸۲۶۳
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۸ - 28May 2019

اقدامات ناجا برای تامین امنیت مناطق حاشیه نشینبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، سردار «احمد نوریان» معاون اجتماعی ناجا در حاشیه نشست شورای اجتماعی کشور درباره برقراری امنیت در سکونت‌گاه‌های غیر رسمی و اقدامات پلیس در این حوزه، اظهار داشت: تأمین نظم و امنیت در جای جای کشور از نقطه صفر مرزی تا دل شهر‌ها و روستا‌ها از وظایف ذاتی و قانونی نیروی انتظامی است و در این میان توسعه امنیت در مناطق حاشیه‌نشین و سکونت‎گاه‌های غیر رسمی از دو منظر، مورد توجه پلیس است.

وی افزود: در نگاه اول، پلیس با تأکید بر رویکرد «جامعه‌محوری»، پیشگیری اجتماعی از آسیب‌ها و جرایم را در دستور کار قرار داده است؛ چرا که اعتقاد داریم، اقدامات «اجتماعی» مقدم بر اقدامات «انتظامی» بوده و چنانچه آسیب‌ها و جرایم، مطالعه، ریشه‎یابی و علت‎یابی شوند، سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اقدامات مقابله‌ای از اثربخشی بیشتری برخوردار خواهد بود.

معاون اجتماعی ناجا بیان کرد: در نگاه دوم، پلیس کیفیت و کمیت عملیات‌های انتظامی را ارتقاء بخشیده و در واقع در راستای رضایت‌مندی و مطالبه‌گری عامه مردم تلاش کرده وظایف قانونی خود را در مقابله با آسیب‌ها و جرایم به صورت جدی، سریع و به موقع انجام دهد.

سردار نوریان ادامه داد: نیروی انتظامی تلاش کرده در این حوزه با تکیه بر اقدامات مطالعاتی ـ پژوهشی صورت گرفته با اولویت «اشراف بر مسائل و مشکلات این بافت ها»، وظایف و ماموریت‌های محوله خود را دنبال و اجرایی نماید.

سخنگوی ناجا با اشاره به برآورد‌های اجتماعی با اولویت‌سنجی جرایم و آسیب‌ها یادآور شد: از سال 94 تاکنون بر حسب نیازسنجی‌های صورت گرفته، 29 کلانتری جدید به 288 کلانتری موجود اضافه و دایر شد و 25 کلانتری نیز به لحاظ کیفیت ارتقاء یافته است؛ همچنین 23 واحد فوریت‌های پلیس در این نقاط فعال و یگان‌های امداد نیز در راستای پوشش انتظامی و تأمین امنیت تقویت شده است.

سردار نوریان تأکید کرد: اجرای طرح‌های انتظام‌بخش، پاک‌سازی نقاط آلوده و جرم‌خیز، برخورد با سارقان حرفه‌ای و مالخرها، جمع‌آوری معتادان و مبارزه با قاچاق، برخورد با اراذل و اوباش و... بخشی از اقدامات انتظامی و قضائی صورت گرفته در این نقاط است.

معاون اجتماعی ناجا با اشاره به نتایج آماری در راستای پیشگیری از آسیب‌ها و جرایم، خاطرنشان کرد: تقویت واحد‌های گشت انتظامی از 772 واحد در سال 96 به هزار و 124 واحد در سال 97، جذب و به‌کارگیری نگهبان محله در مناطق حاشیه‌نشین به میزان سه برابر، جذب و به‌کارگیری پلیس افتخاری به میزان سه برابر، افزایش ایستگاه‌های پلیس در این نقاط از 123 به 185 واحد، گسترش واحد‌های انتظامی در این نقاط، استقرار کلانتری‌های سیار و... از دیگر اقدامات پلیس در راستای «امنیت‌بخشی» مناطق حاشیه‌نشین شهر‌ها بوده است.

سردار نوریان مطرح کرد: در تداوم اقدامات اشاره شده، پلیس پیشگیری با همکاری معاونت آماد و پشتیبانی ناجا نسبت به ساخت و تولید اولین «واحد سیار» اقدام کرد؛ در واقع این «واحد سیار» ساختاری از یک کلانتری کوچک در خودرو است و در آن، خدمات انتظامی، مشاوره و مددکاری اجتماعی به ساکنان این مناطق و مراجعان ارائه می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات ایجابی و فرهنگی پلیس در راستای «امنیت‌بخشی» در مناطق حاشیه‌نشین گفت: خدمات روان‌شناسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی به صورت فردی، خانوادگی و گروهی به مراجعان در زمینه‌های اختلافات خانوادگی، طلاق، درگیری‌های بین فردی، اعتیاد و سایر آسیب‎ها، حل و فصل دعاوی خانوادگی توسعه و تقویت واحد‌های مددکاری در کلانتری‌ها نیز از دیگر اقدامات پلیس است؛ مستندسازی آسیب‌ها، جرایم، مشکلات و معضلات مناطق حاشیه و ارائه به مسئولان مربوطه، گزارش‌دهی در شورا‌های مختلف و آگاه‌سازی مسئولان و مطالبه‌گری از نهاد‌های مسئول از دیگر اقدامات قابل توجه پلیس است.

سردار نوریان در پایان به اقدامات آموزشی پلیس در این مناطق اشاره کرد و گفت: چهار هزار و 718 مورد فعالیت‌های آموزشی در مساجد، پنج 195 در مدارس، پنج هزار و 563 در اماکن عمومی در کنار تلاش برای «محرومیت‌زدایی»، از دیگر اقدامات نیروی انتظامی در راستای امنیت‌بخشی در نقاط حاشیه‌نشین است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار