به‌مناسبت رحلت امام خمینی (ره)؛

مبارزات سیاسی امام (ره) با تکیه بر دین و آیات قرآن بود

دین‌شناسی و فهم درست آیات و روایات و سپس تلاش و جهاد برای عینیت بخشیدن به آن، از ویژگی‌های مهم حضرت امام (ره) بود.
کد خبر: ۳۴۸۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۲ - 04June 2019

مبارزات سیاسی امام (ره) با تکیه بر دین و آیات قرآن بودگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: بی‌تردید خصیصه «دین‌شناسی» را می‌توان مهم‌ترین و اساسی‌ترین عنصر در شخصیت فکری، عملی و دینی امام خمینی (ره) برشمرد. این عنصر مهم به منزله زیر بنای ساختار بینش، حرکت و عمل هر انسان آگاه و دین‌باوری است.

با مطالعه و بررسی فعالیت‌های امام خمینی (ره) علیه رژیم پهلوی و مستشاران آمریکایی، می‌توان بینش سیاسی و فراست را در موضع‌گیری‌ها و رهبری ایشان مشاهده کرد. امام خمینی (ره) شناخت صحیحی از دین داشت، زیرا ایشان موضع‌گیری‌ها و مبارزات سیاسی خود را براساس شناخت راستین و عمیق خود از حقایق دین، قرآن، سیره و سنت پیامبر (ص) و امامان معصوم تشخیص داده و به آن‌ها جامه عمل می‌پوشاند.

امام (ره) از همان ابتدای مبارزات تا پایان روز‌های حیات طیبه خویش، همواره بر مبنای شناخت ثابت و خدشه‌ناپذیری که از اصول و اساس دین خدا در همه ابعاد داشتند، حرکت و به پیش می‌رفتند و پایه‌های انقلاب اسلامی را بر این مبانی استوار می‌ساختند. شناخت ایشان چنان عمیق و آگاهانه بود که در تمام این مدت طولانی در هیچ برهه‌ای در پیمودن این راه مشکل و خطرناک، کوچک‌ترین تردید به خود راه نداند.

با مرور و مطالعه‌ای کوتاه در نوشته‌ها و گفتار‌های امام خمینی (ره) به خوبی درمی‌یابیم که آن عالم بی‌بدیل در درک و برداشت‌های خود از دین خدا و ابعاد گوناگون آن ژرف‌اندیشی و عمق‌نگری خاصی داشته و غالبا نظریات و افکاری بدیع و متین را بر همین اساس مطرح می‌کردند که خاستگاه و زمینه‌ساز تحول و دگرگونی می‌شد. به عنوان نمونه فراز‌هایی از این بینش و ژرف‌نگری عمیق در شناخت دین الهی را در سه بعد مورد مطالعه قرار می‌دهیم.

فهم و درک قرآن

گرچه مسلمانان بار‌ها قرآن را خوانده و به مطالعه تفسیر و تدبر در آن پرداخته‌اند و حتی برخی تفاسیری نیز بر آن نوشته‌اند، اما درک عمیق معانی و عینیت بخشیدن به آن کمتر به تحقق پیوسته است. فهم درست آیات و سپس تلاش و جهاد برای محقق ساختن آن یکی از ویژگی‌های مهم حضرت امام (ره) بود. امام خمینی (ره) در خصوص توجه به آیات قرآن فرمودند: «قرآن یک کتابی است که از آن تحرک بیشتر استفاده می‌شود تا چیز‌های دیگر. یک کتابی است که مردم را حرکت داده است و با همه طاغوت‌ها در انداخته است.» در بیانات دیگر امام راحل آمده است: «ما قرآن را نخوانده‌ایم، نمی‌دانیم، منطق قرآن را نمی‌دانیم. تکلیف ما و وظیفه ما را قرآن تعیین می‌کند.»

فهم و درک سنت و سیره امامان

عمق استنباط و درک حضرت امام خمینی (ره) از روایات و احادیث معصومین (ع) نیز یکی دیگر از پایه‌های محکم دین‌شناسی و نظام فکری آن رهبر بزرگ است. به علاوه، فهم و تحلیل سیره زندگی و سلوک امامان (ع) نیز در شکل‌گیری تفکر خاص امامان نقش بسزائی دارد. این هر دو بعد را می‌توان در گفته‌ها و نوشته‌های ایشان به خوبی مشاهده کرد.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها