بیانیه اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس مازندران به مناسبت روز قدس؛

«قدس» شناسنامه جهان اسلام است

اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان مازندران به مناسبت روز جهانی قدس بیانیه‌ای صادر کرد.
کد خبر: ۳۴۸۴۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۶ - 29May 2019

«قدس» شناسنامه جهان اسلام است

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از ساری، اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران به مناسبت آخرین جمعه ماه مبارک رمضان؛ روز قدس بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه آمده است:

قدس، قبله نخستین و حرم دوم مسلمانان جهان، شناسنامه جهان اسلام و وطن میلیون‌‏ها آواره فلسطینی است که استکبار جهانی آن سرزمین را از دست ساکنانش خارج ساخت و تحت سلطه نیروهای اشغالگر قدس قرار داد.

از همان نخستین سال‌های اشغال پاره تن اسلام، با مقاومت فلسطینیان و اعتراض مسلمانان و دیگر انسان‌های آزاده جهان، نهضت مقابله با رژیم صهیونیستی و حمایت از فلسطین مظلوم شکل گرفت.

با پیروزی انقلاب اسلامی، ملت مسلمان ایران به ویژه پس از صدور پیام تاریخی امام امت در سال 1358 مبنی بر نام‏گذاری آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز جهانی قدس، مسئله آزادسازی فلسطین از چنگال غاصبان قدس را سرلوحه آرمان‌های خویش قرار داد.

حضرت امام خمینی در پیام خود در سال 1358 با نام‏گذاری آخرین جمعه ماه مبارك رمضان به «روز قدس» فرمود: «من در طی سالیان دراز، خطر اسرائیل غاصب را گوشزد مسلمین کردم. من از عموم مسلمانان جهان و دولت‏‌های اسلامی می‏‌خواهم برای كوتاه كردن دست این غاصب و پشتیبانان آن، به هم بپیوندند و جمیع مسلمانان جهان را دعوت می‏‌كنم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را كه از ایام قدر است و می‏‌تواند تعیین‌‏كننده سرنوشت مردم فلسطین نیز باشد، به عنوان روز قدس انتخاب و طی مراسمی، هم‏بستگی بین‌المللی مسلمانان را در حمایت از حقوق قانونی مردم مسلمان اعلام نمایند».

امام خمینی با تدبیر الهی خویش و نام‏گذاری روز قدس، مبارزه با رژیم صهیونیستی و دفاع از حقوق ملت مظلوم فلسطین را به عنوان تكلیفی اسلامی به همه مسلمانان از فرقه‏‌ها و ملیت‌‏ها و زبان‏‌های گوناگون گوشزد كرد و اعلام داشت كه حمایت از اسرائیل، خیانت به اسلام است. از این رو، همه ساله، روز قدس را به روز فریاد کشیدن بر سر ستم‏کاران تاریخ و به لرزه درآوردن پایه‌‏های سست رژیم اسرائیل تبدیل کرده است.

بسیاری از مسلمانان در اقصی نقاط جهان نسبت به قدس شریف و اشغال فلسطین، اطلاعات لازم را نداشتند، اما پس از نام‌گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان «روز قدس» توسط امام خمینی، تلاش در جهت فعالیت‌های فرهنگی ـ تبلیغی و شناساندن درست و دقیق قدس و سرزمین مقدس فلسطین برای جهانیان، اوج گرفت.

اعلام این روز باعث شد تا قدس شریف و مظلومیت ملت فلسطین که می‌رفت تا به کلی از یادها رفته و فراموش شود، مورد توجه جهانیان قرار گیرد. دشمن صهیونیستی و سران خائن برخی از دول عرب، به صورت هدفمند و حساب شده در جهت به فراموشی سپردن مسئله قدس و فلسطین، روی افکار عمومی مسلمانان، کار می‌کردند و  متأسفانه تا حدود زیادی نیز موفق شده بودند.

بدون هیچ‌گونه اغراقی باید گفت که اگر پیروزی انقلاب اسلامی و توجه دقیق حضرت امام خمینی و در ادامه اهتمام مقام معظم رهبری نسبت به قدس شریف و کشور و مردم فلسطین نبود، به واقع دشمنان قسم‌خورده اسلام؛ چون آمریکا و غرب و رژیم صهیونیستی و نیز سران خائن برخی از کشورهای عربی، در فراموشی مسئله قدس و فلسطین از ذهن و ضمیر جهانیان کاملاً موفق شده بودند.

روز قدس روز بیداری همه ملت‌های آزاده و به ویژه مسلمانان علیه ظلم و بیداد استکبار بین‌الملل است، روزی است که مستضعفان انزجار و نفرت خود را از عملکرد صهیونیسم بین‌الملل در به خاک و خون کشیدن میلیونها انسان در اقصی نقاط جهان و به ویژه در فلسطین اعلام می‌دارند.

باید با تمسک به ریسمان الهی و به دور از برخوردهای سلیقه‌ای و فرقه‌ای این ندای وحدت را به جان دل پذیرا باشیم و با شرکت در راهپیمایی روز قدس، مشت محکم دیگری بر دهان دشمنان اسلام و یاوه‌گویان پیرو نظام سلطه و حامیان رژیم صهیونیستی وارد کرد.

این ابتکار، میراثی عظیم و معنوی برای ملتهای مسلمان به شمار می‌رود که در جهت تثبیت آرمان رهایی قدس شریف معنا و کاربرد خاص خود را دارد. در چنین شرایطی، امسال مسلمانان منطقه در متن و بطن حرکت عظیم بیداری اسلامی که در کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا شکل گرفته، روز قدس را برگزار می‌کنند.

روز قدس روزی است که برکات وجودی و فرهنگ آگاهی‌بخش و وحدت‌آفرین آن در شکل‌گیری موج بیداری ملتهای مسلمان علیه استبداد، استعمار و ولیده نامشروع نظام سلطه در منطقه؛ یعنی رژیم اشغالگر قدس، نقش ویژه داشته است.

تجلیل و بزرگداشت روز جهانی قدس و دفاع از ملت فلسطین در سراسر جهان، باعث امید و دلگرمی مسلمانان فلسطینی شده است. با وجود مبارزات مردم فلسطین علیه رژیم صهیونیستی ولی این واقعیت آشکار را نمی‌توان انکار کرد که انقلاب اسلامی ایران در ماهیت و محتوای انتفاضه ملت قهرمان فلسطین تغییر بنیادین ایجاد کرده و به آن جهت داد.

مبارزان فلسطینی با این احساس که یک و نیم میلیارد مسلمان و بسیاری از انسانهای آزاده سطح جهان، از آنان و قیام آنان در برابر رژیم اشغالگر و شرارت پیشه اسرائیل، دفاع می‌کنند، با نشاط و دلگرمی مضاعفی به دفاع از قدس شریف و آرمان‌های مقدس خویش، رو آورده‌اند.

تجلیل از روز جهانی قدس و مبارزات ملت فلسطین، حس مسئولیت‌پذیری امت اسلامی نسبت به قدس شریف و اشغال سرزمین مقدس فلسطین را بیش از پیش تقویت کرد.

مراسم روز قدس و بزرگداشت روز قدس، مسئله فلسطین را در وجدان امت اسلامی زنده نگه می‌دارد و عامه افراد و مؤسسات و نهادها را در جامعه اسلامی به وظیفه‌ای که در رابطه با مسئله فلسطین دارد، آشنا و هوشیار می‌کند. این وظیفه بزرگی بر عهده مسلمانان، بلکه بر عهده آزادی‌خواهان جهان است که به وسیله مراسم روز قدس، خاطر و وجدان همه ملتها را زنده می‌کنند و توجه آنها به اهمیت این وظیفه الهی و انسانی را جلب می‌کنند.

اداره‌کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس مازندران با گرامی‌داشت آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، ضمن محکوم کردن جنایت اشغالگران و حامیان غربی آنان، از ملت مسلمان و رزه‌دار استان مازندران جهت شرکت در راهپیمایی روز جهانی قدس دعوت به عمل آورد و این حضور را لرزه بر اندام پوشالی آمریکا و رژیم غاصب صهیونیستی و موجب دلگرمی و قوت قلب مبارزان فلسطینی عنوان کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار