ریابکوف: آمریکا به دنبال ارعاب ایران است

معاون وزیر خارجه روسیه پس از بازگشت از تهران، به یک رسانه روسی گفت واشنگتن به دنبال ارعاب ایران است و صرف صحبت از آمادگی برای گفت‌وگو، نمی‌تواند مبنای برای مذاکره باشد.
کد خبر: ۳۴۸۵۲۰
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹ - 30May 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه پس از سفر به تهران و مذاکره با مقام‌های ایرانی، از مواضع دولت آمریکا در قبال ایران انتقاد کرد و گفت واشنگتن به دنبال ارعاب جمهوری اسلامی است.

وی در مصاحبه با نشریه «روسیسکایا گازتا» درباره سیاست ایالات متحده در قبال ایران، گفت: «فشار سنگین ایالات متحده به ایران و تلاش برای ارعاب این کشور را شاهد هستیم... در عین حال، هیچ دستور کار مثبتی [از سوی آمریکا] وجود ندارد و ایالات متحده هیچ گزینه جایگزینی ارائه نمی‌‌دهد و فقط اعلام می‌کند، از جمله از سوی مقام‌های ارشد، که آماده گفت‌وگو است. اما این نمی‌تواند مبنایی برای یک گفت‌وگوی واقعی باشد.»

ریابکوف در این مصاحبه که بامداد پنج‌شنبه (به وقت تهران) منتشر شد، گفت اگر آمریکا واقعا به دنبال تعامل و گفت‌وگو با ایران است، باید اعلام کند که حاضر است در ازای حضور ایران در مذاکرات، چه چیزی ارائه دهد.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا این هفته بر خلاف اظهارات برخی از مقام‌های ارشد دولتش، گفت تنها خواسته واشنگتن عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی است و آمریکا برای گفت‌وگو با ایران آماده است. او همچنین مدعی شد که کاخ سفید خواهان براندازی نظام سیاسی ایران نیست.

با این وجود، آمریکا در عمل ضمن خروج از توافق هسته‌ای با ایران، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه تهران اعمال کرده و اخیرا نیز نیروهای نظامی بیشتری را به بهانه «مقابله با تهدید ایران» به منطقه اعزام کرده است.

ریابکوف در بخش دیگری از مصاحبه‌اش، از تصمیم احتمالی ایران برای کنار گذاشتن محدودیت‌های هسته‌ای، گفت چنین اقدامی می‌تواند به فروپاشی توافق هسته‌ای و افزایش تنش در منطقه منجر شود.

وی گفت: «این کار می‌تواند راه را برای فروپاشی برجام و هرج و مرجی هموار کند که در آن ریسک درگیری نظامی هم بیش از پیش افزایش می‌یابد.»

جمهوری اسلامی ایران اردیبهشت ماه امسال در سالگرد خروج غیرقانونی و یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، به بی‌عملی کشورهای باقی‌مانده در برجام در جهت تأمین منافع ایران، اعلام کرد بخشی از محدودیت‌های برجامی را کنار می‌گذارد. بر اساس این تصمیم، ایران دیگر برای ذخایر اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین خود محدودیتی قائل نیست. ایران همچنین اعلام کرد در صورتی که ظرف ۶۰ روز، طرف‌های برجام نتوانند راهی برای احیای منافع وعده‌داده شده در برجام بیابند، ایران دیگر محدودیت‌های برجام را نیز کنار خواهد گذاشت.

در بیش از یک سالی که از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران می‌گذرد، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش‌های پیاپی پایبندی کامل جمهوری اسلامی ایران به مفاد توافق هسته‌ای را تایید کرده است. «یوکیا آمانو» مدیر کل این آژانس برجام را یکی از «عناصر کلیدی» در نظام منع اشاعه بین‌المللی توصیف و از اقدام آمریکا برای خروج از این توافق انتقاد کرده است.

واشنگتن هرچند خود از برجام خارج شده و تحریم‌های رفع‌شده ذیل آن را احیا کرده، تأکید دارد که ایران باید همچنان به این توافق پایبند بماند. «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه با بیان اینکه «دلیلی برای خروج ایران از برجام وجود ندارد»، مدعی شد خروج ایران از توافق هسته‌ای، به معنی تلاش این کشور برای ساخت سلاح هسته‌ای است.

این در حالی است که در متن توافق هسته‌ای به صراحت عنوان شده است که احیای تحریم‌ها توسط طرف‌های برجام، این حق را به ایران می‌دهد که اجرای بخشی یا تمام تعهدات خود را متوقف کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها