یادداشت/ فاطمه پاک‌زاد

آثار و پیامدهای روز جهانی قدس در بیداری ملت‌ها

روز قدس روز بيداری همه ملت‌های آزاده و به‌ويژه مسلمانان عليه ظلم و بيداد استكبار بين‌المللی، روز اعلام انزجار و نفرت مستضعفان در اقصی نقاط جهان و به‌ويژه فلسطين از عملكرد صهيونيسم بين‌الملل است.
کد خبر: ۳۴۸۵۶۷
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۸ - 30May 2019

آثار و پیامدهایی روز جهانی قدس در بیداری ملت‌هاگروه استان‌های دفاع‌پرس - فاطمه پاک‌زاد؛ قدس در نگاه وحیانی و اسلامی و به دلیل وجود مسجدالاقصی و  محل زندگی و بعثت انبیای الهی، نخستین قبله مسلمانان و محل معراج آسمانی پیامبر اعظم (ص)، همچنین بیت‌المقدس برای یهودیان و مسیحیان نیز به لحاظ دینی از ارزش والا و اهمیت زیادی برخوردار است.

امام خمینی (ره) براساس آموزه‌های اسلامی و احادیث شریف: «مَنْ اَصْبَحَ وَلَمْ یَهْتَمَّ بِأموُرِ الْمُسْلِمِینَ، فَلَیْسَ بِمُسْلِم» ،«مَنْ سَمِعَ رَجُلًا یُنَادِی یَا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم» و تجربیات ارزشمند خود در عرصه انقلاب اسلامی در زمینه کارآمدی مبارزات مردمی، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان است را روز قدس نام‌گذاری کرد تا نمادی برای بیداری و خیزش اسلامی و نجات قدس و فلسطین شود.

از نتایج و دستاوردهای روز قدس، بیداری اسلامی است که امروزه جوامع مختلف را به حرکت واداشته است. بیداری و خیزش ملت‌های مسلمان منطقه در بیداری اسلامی که دیکتاتورهای دست‌نشانده را یکی پس از دیگری از گردونه قدرت خارج می‌سازد، در حقیقت اثرگذاری همه‌جانبه روز قدس را برملا می‌سازد.

به‌گونه‌ای که پیام‌های انقلاب اسلامی از طرق مختلف و به صورت خاص راهپیمایی‌های روز قدس، بسترهای لازم را برای تحول در جوامع مختلف آماده نمود تا خیزش گسترده ملت‌های مسلمان علیه رژیم صهیونیستی و حامیان آن رژیم در بیداری اسلامی به نمایش گذاشته شود.

مورد توجه قرار دادن مظلومیت ملت فلسطین و مسئله آن که می‌رفت برای جهانیان به کلی فراموش شود، با اعلام این روز در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان موجب شد که مورد توجه جهانیان قرار گيرد. دشمن صهیونیستی و حامیان غربی آنها و برخی از دولت‌های عرب، به صورت هدفمند و حساب شده در جهت به فراموشی سپردن مسئله قدس و فلسطین، روی افکار عمومی مسلمانان، بودند.

تجلیل از روز جهانی قدس و مبارزات ملت فلسطین، حس مسئولیت‌پذیری امت اسلامی نسبت به قدس شریف و اشغال سرزمین مقدس فلسطین را بیش از پیش تقویت می‌کند.

بسیاری از مسلمانان در اقصی نقاط جهان نسبت به قدس شریف و اشغال فلسطین، اطلاعات لازم را نداشتند، اما پس از نام‌گذاری آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان «روز قدس» توسط امام (ره)، تلاش در جهت فعالیت‌های فرهنگی تبلیغی و شناساندن درست و دقیق قدس و سرزمین مقدس فلسطین برای جهانیان، اوج گرفت.

روز قدس روز بيداری همه ملت‌های آزاده و به‌ويژه مسلمانان عليه ظلم و بيداد استكبار بين‌الملل است، روزی است كه مستضعفان انزجار و نفرت خود را از عملكرد صهيونيسم بين‌الملل در به خاك و خون كشيدن ميليون‌ها انسان در اقصي نقاط جهان و به‌ويژه در فلسطين اعلام می‌دارند.

حدود یک قرن از آغاز توطئه و حرکت نامشروع نظام سلطه و سران ناپاک استعمار انگلیس و پس از آن صحنه گردانان آشکار و پنهان کاخ سفید برای تولد رژیم صهیونیستی و بیش از شش دهه از حیات غیرانسانی آن رژیم می‌گذرد.

این واقعیت تلخ و هدف صهیونیسم جهانی از حاکمیت بر جهان با تکیه بر خشونت و زور، بهره‌گیری از هر ابزار حتی مفاهیم و اصطلاحات انسانی؛ چون حقوق بشر و آزادی برای نابودی مخالفان، سوق دادن حرکت بین‌المللی به سمت رقابت اقتصادی و وابسته کردن کشورها و ملت‌ها به جریانات صهیونیستی قرار داده است، کاملاً آشکار می‌شود.

ملت‌های منطقه در عرصه‌ای که اهدافی چون آزادی‌خواهی، عدالت‌طلبی، مبارزه با فساد، استبدادزدایی، استعمارستیزی، نابودی رژیم صهیونیستی را دنبال می‌کنند در حقیقت با نگاه دینی و الهام از انقلاب اسلامی و با تکیه بر روش‌های مردمی به میدان مبارزه علیه دیکتاتورها، رژیم صهیونیستی و نظام سلطه وارد شده‌اند و روز قدس که نماد همگانی شدن، مردمی و اسلامی شدن مبارزه علیه رژیم صهیونیستی در تحریک و تحرک آنها نقش اساسی داشته‌ است.

راهبردهای امام در زمینه خیزش علیه نظام سلطه و صهیونیسم جهانی شامل، احیای اسلام اصیل به عنوان یك مكتب جامع و اجتماعی كه اجرای آن مفید و مقدور می باشد، تأسیس و تشدید اسلام سیاسی اسلامی كه خواهان تمام یا بخشی از قدرت سیاسی است، نشان دادن شكوه و عظمت فزاینده تشكیل حكومت اسلامی و كسب قدرت‌ اسلام‌گرایان در ذائقه و ذهنیت مسلمانان است.

ارائه نگرش اسلامی به انسان و جامعه و باز تعریف مجدد انسان و جامعه براساس دیدگاه اسلامی، برهم زدن موازنه قدرت در منطقه، بین قدرت‌های منطقه‌ای و قدرت‌های جهانی، تشدید چالش بین اسلام با نظام سلطه و صهیونیسم جهانی، مبارزه با سلطه استكباری و جهانی قدرت‌های بزرگ از جمله آمریكا، تأكید بر وحدت مسلمانان و تشكیل امت واحده جهانی و برجسته كردن خطر صهیونیسم در منطقه خاورمیانه و مخالفت با سازش (صلح) با اسرائیل و ابداع و اعلام روز جهانی قدس، تجدید و تشدید آرمان آزادی قدس و فلسطین و انفعال و اتحاد دولت‌های عربی برای حفظ و تثبیت خود است.

نشان دادن مخالفت همگانی جهان اسلام با موجودیت اسرائیل، ایجاد اهرم فشار علیه رژیم صهیونیستی، خارج کردن مسئله فلسطین از بعد ملی و تبدیل آن به بعد بین‌المللی و اسلامی، خنثی کردن توطئه غرب و رژیم صهیونیستی برای مشرعیت‌بخشی به شکل‌گیری اسرائیل، تأثیر معنوی بر مسلمانان و ایجاد نوعی مشارکت عمومی، زیر سؤال رفتن دولت‌های مرتجع و غرب‌گرای جهان اسلام، روز قدس، روز خنثی کردن نقشه شوم دشمنان و مبارزه علیه استکبار جهانی و بی‌نتیجه ماندن معامله قرن که یک پروژه آمریکایی- اسرائیلی و برخی دولت‌های عربی است از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

روز قدس روز پيوند قطره‌های خروشان دريای بی‌كران آزادی و روز تبلور عزم و اراده آزادسازی انرژی امت اسلامی علیه نظام سلطه و صهیونیسم جهانی برای رهایی قدس شریف است.

روز قدس مرز جغرافيایی ندارد و مطالبه آزادی قدس نيز مطالبه‌ای فراجغرافيایی و فرامليتی است. مسلمانان همه دنيا و حتی انسان‌های آزاده سرتاسر جهان سال‌هاست که آزادی قدس را فرياد می زنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها