داوود فتحعلی بیگی:

پژوهشکده نمایش‌های آیینی‌سنتی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی احداث شود

اگر این کارگاه‌ها، پژوهشکده‌ها و آموزشکده‌ها تاسیس نشود، دیری نخواهد پایید که ما در آینده نه چندان دور، فقط در کتاب‌ها درباره نمایش‌های آیینی سنتی می‌خوانیم.
کد خبر: ۳۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۹ - 23September 2013

پژوهشکده نمایش‌های آیینی‌سنتی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی احداث شود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، داوود فتحعلی بیگی دبیر جشنواره تئاتر آیینی سنتی در مراسم اختتامیه این جشنواره به ارائه گزارشی از کیفیت و جزییات این دوره از جشنواره پرداخت و ضمن نثار درود به روان پاک هنرمندان تازه درگذشته اذعان کرد: آن ها با ایثار خود، موجبات ماندگاری میراث معنوی ایران را در قلمرو نمایشهای آیینی فراهم کردند. درود بر جوانان خوشذوق، سختکوش و نگهدارنده مشعل فروزان نمایش ایرانی.

وی همچنین از هنرمندان شرکتکننده در جشنواره، اعضای محترم شورای سیاست گذاری، ستاد برگزاری، مدیران و کارکنان حراست معاونت هنری و علی مرادخانی، که به موقع و یک هفته قبل از شروع جشنواره بودجه برگزاری آن را تامین کرد و قادر آشنا که با استقامت و حمایت خود موجب شد این اتفاق مهم رخ دهد قدردانی کرد و گفت: اگر این دو بزرگوار نبودند، مجبور بودیم با لباس تمرین جشنواره را برگزاری کنیم.

فتحعلیبیگی افزود: در نبود سازمانی که موظف به حفظ و اشاعه نمایشهای آیینیسنتی باشد، جشنواره توانست توجه علاقهمندان و مسئولان به هنرهای ایرانی را در قلمرو آیین و سنت به خود جلب کند، اما این کافی نیست، زیرا با از دست رفتن یا ناتوانی هنرمندان پیش کسوت، دیگر امکان آموزش سینه به سینه به روش پیشینیان میسر نیست. لذا توجه به امر آموزش بیش از پیش ضروری به نظر میرسد.

وی ادامه داد: امسال بیشتر گروهها، مشکل یافتن بازیگرانی را داشتند که بتوانند به شیوه نمایشهای ایرانی کار کنند. به همین دلیل بعضی دوستان، در چهار یا پنج نمایش حضور داشتند. گویا این قافله به ترتیب بزرگان خود را از دست میدهد.

دبیر جشنواره افزود: به همین دلیل باید در کنار برگزاری کارگاههای آموزشی، نسبت به تاسیس و راهاندازی پژوهشکده نمایشهای آیینیسنتی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و از سوی دیگر واردکردن رشته نمایشهای آیینیسنتی به دانشکدههای هنری به همت وزارت علوم توجه ویژه به عمل آید.

وی تشریح کرد: اگر نسل پیش از من و آن ها که با من تا اینجا آمدند، همت نمیکردند، امروزه جوانان چیزی از نمایشهای آیینیسنتی نمیدانستند. اگر این کارگاهها، پژوهشکدهها و آموزشکدهها تاسیس نشود، دیری نخواهد پایید که ما در آینده نه چندان دور، فقط در کتابها درباره نمایشهای آیینی میخوانیم.

وی افزود: برگزاری جشنواره، گرچه برای طرح مسئله و جلب توجه و نظر مسئولان و علاقهمندان موثر است، دوام و قوام گونههای مختلف نمایشهای آیینی سنتی در گروِ فراهمآمدن امکانات اجرای عمومی است. آقای آشنا وعده داده بودند 15 اثر از آثار اجرا شده در جشنواره را برای اجرای عمومی معرفی کنیم. امیدوارم شرایطی فراهم شود تا همه نمایشها را برای اجرای عمومی معرفی کنیم، اما اجرای عمومی مستلزم دایرشدن تماشاخانهای است که ویژه اینگونه نمایشها باشد. با توجه به اینکه امکانات اجراییمان خیلی کم است، مطمئناً لازم است مسئولان محترم نسبت به راهاندازی تالارهای نمایشی جدید، چه در تهران و چه در شهرستانها، همت کنند.

دبیر جشنواره نمایشهای آیینیسنتی خبر داد: در دوره حاضر علاوه بر انتشار مقالههای سمینار بینالمللی، دفتر تجزیه و تحقیق نسبت به انتشار دفتر پژوهش و بازینامه اقدام کرده که بازینامهها حاصل برگزاری مسابقه نمایشنامهنویسی و توجه به نشر آثار پیش کسوتان است. ما در هیچ دورهای مسابقه نمایشنامهنویسی نداشتیم اما از این دوره باب شد. امیدواریم انتشار این آثار بتواند راه را برای اجراهای بیشتر باز کند.

فتحعلیبیگی خاطرنشان کرد: از شهرداری تهران خواهشمندم در کنار مجموعه تئاترشهر یک سالن روباز دایر کند. ما سالهاست در این مکان، مراسم شبیهخوانی و نمایشهای میدانی برگزار میکنیم، اما در شرایط بسیار نامطلوب و سخت. اگر مسئولان همت کرده و در محوطه تئاترشهر جایی را برای تاسیس یک تماشاخانه روباز اختصاص دهند که آیینها و مراسم و به ویژه شبیهخوانیها را در آن محل و در شأن آن به خوبی برگزار کنیم، جای تشکر خواهد داشت.

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار