یادداشت/ میثم سلیمانی

آیا ترامپ و بولتون جدا می‌شوند؟

دونالد ترامپ اخیرا در باشگاه گلف خود در فلوریدا از اقدامات بولتون شکایت کرده و گفته است که بولتون در مسیری قدم برداشته که او قصدی برای ورود به آن نداشته است.
کد خبر: ۳۴۸۸۲۸
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۰ - 01June 2019

آیا ترامپ و بولتون جدا می‌شوند؟به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از اعتماد، در آمریکا اختلاف دیدگاه در بدنه و ساختار دولت موضوعی عادی است، اما در دولت‌های پیشین آمریکا در نهایت یک صدا از دولت خارج می‌شد و تصمیمی واحد به خصوص در استراتژی دولت در مورد سیاست خارجی اتخاذ می‌شد.

اما حالا به نظر می‌رسد در دولت دونالد ترامپ هر فردی بسته به جایگاهی که در حوزه تصمیم‌سازی دارد مسیر خود را طی می‌کند. مشخص نیست اظهارات مقام‌های دولت امریکا بر سر یک موضوع از قبل هماهنگ شده است یا خیر. چرا که بر سر یک موضوع واحد هیچ اتفاق نظری وجود ندارد.

اگر به طور مثال اظهارات مقام‌های امریکایی از رییس‌جمهور گرفته تا وزیر امور خارجه و مشاور امنیت ملی را کنار یکدیگر بگذاریم هیچ یک رویکردی منسجم و یک‌دست ندارند. مایک پمپئو صحبت از 12 شرط برای مذاکره با ایران می‌کند، اما دونالد ترامپ رییس‌جمهور ایالات متحده اخیرا در ژاپن اعلام کرد که تنها می‌خواهد ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد و جان بولتون نیز مسیر خود را طی می‌کند.

نظرسنجی شفاهی ترامپ

اما نکته اینجاست که گزارش‌ها نشان می‌دهد رویکردی که بولتون و ترامپ در سیاست خارجی دارند چندان به یکدیگر نزدیک نیست. به نظر می‌رسد حتی دونالد ترامپ این روزها شخصا درگیر مساله بولتون شده است. نیویورک تایمز در گزارشی که روز گذشته منتشر شد چشم‌اندازی از اختلافات میان ترامپ و بولتون را به نمایش می‌گذارد. در این گزارش آمده است که دونالد ترامپ اخیرا در باشگاه گلف خود در فلوریدا از اقدامات بولتون شکایت کرده و گفته است که بولتون در مسیری قدم برداشته که او قصدی برای ورود به آن نداشته است.

این گزارش اضافه می‌کند که ارتباط بین ترامپ و مشاور امنیت ملی قطع شده و به نظر می‌رسد ترامپ یک چرخش در رویکرد سیاست خارجی و به خصوص در زمینه‌های جنگ و صلح ایجاد کرده است که هنوز شرایط گیج‌کننده است. دونالد ترامپ در سفری که به ژاپن داشت، کاملا اظهاراتی در تناقض با بولتون در زمینه ایران و کره شمالی مطرح کرد. ترامپ برخلاف رویکرد مشاور امنیت ملی خود تاکید کرد که به دنبال تغییر رژیم در ایران نیست و اظهار داشت که برخلاف آنچه بولتون گفته در آزمایش‌های اخیر کره شمالی قطعنامه‌های سازمان ملل نقض نشده است

اما اکنون یک سردرگمی جدی در پرونده‌های مختلف امریکا در آسیا، خاورمیانه و حتی امریکای لاتین به وجود آمده و مشخص نیست که آیا این پرونده‌ها کماکان با مدیریت جان بولتون پیش می‌روند یا ترامپ شخصا آنها را پیگیری می‌کند. اکنون یک شکاف میان ترامپ و بولتون ایجاد شده است و مشخص نیست که این شکاف بناست توسط چه کسی یا چه افرادی پر شود؟ حامیان رییس‌جمهور عنوان کرده‌اند که اختلافات بسیار زیاد است. چرا که در عمل بولتون، ترامپ را در پرونده‌های کره شمالی، ایران و ونزوئلا ناامید کرده است.

جان بولتون، سومین مشاور امنیت ملی ترامپ محسوب می‌شود و وقتی که او به عنوان مشاور امنیت ملی انتخاب شد هم مخالف داشت و هم موافق اما مخالفان صدای بیشتری داشتند ولی ترامپ به او علاقه داشت. او طی سال‌ها در بدترین تصمیم‌های ایالات متحده نقش داشته است. او حامی جنگ عراق و منتقد جدی سازمان‌های بین‌المللی و معاهدات کنترل تسلیحاتی است.

او پس از خروج از دولت بوش به ‌شدت از رویکرد نرم او نسبت به مذاکرات با کره شمالی انتقاد کرد. ترامپ، ژنرال مک مستر میانه‌رو را سال گذشته کنار گذاشت و در نهایت بولتون را با حمایت شلدون آدلسون، حامی بزرگ حزب جمهوریخواه بر این مسند قرار داد. اما جهان‌بینی ترامپ و بولتون در مواقعی کاملا متفاوت می‌شود؛ ترامپ یک توافق می‌خواهد و بولتون جنگ.

ترامپ یک بار به یکی از مقام‌های ارشد گفته بود که اگر به جان بود ما اکنون در چهار جنگ بودیم. گفته می‌شود که در نشست اخیر یهودیان با جمهوریخواهان ترامپ، ادلسون را کنار کشید و از او در مورد بولتون سوال کرده و ادلسون گفته که اگر آقای ترامپ خوشحال باشد، من هم خوشحالم. خیلی این رویکرد ادلسون شفاف نبود. یکی از ابزارهایی که ترامپ برای تغییر افراد دارد این است که به شکل شفاهی از نزدیکان به شکل غیررسمی نظرسنجی می‌کند، این راهی است که متوجه می‌شود یک فرد باید تغییر کند یا نه.

برخی نزدیکان ترامپ عنوان می‌کنند که شرایط شبیه لحظه‌هایی است که ترامپ قصد داشت رکس تیلرسون را از سمت وزیر امور خارجه کنار بگذارد. البته هنوز مشخص نیست که ترامپ بتواند تا پیش از انتخابات سال آینده از دست بولتون خلاص شود یا خیر. اما به نظر می‌رسد اختلافات رفته ‌رفته رو به افزایش است چرا که ترامپ هفته پیش با اعزام 120 هزار نیروی جدید به خاورمیانه مخالفت کرد که بنا بود این موضوع نشانگر افزایش تهدیدات علیه ایران باشد اما ترامپ با آن مخالفت کرد. ترامپ مخالف رویکرد خصمانه بولتون با کره شمالی است. در ونزوئلا نیز طرح و برنامه‌های بولتون عملا به شکست انجامیده است.

گمانه‌زنی‌ها در خصوص اختلافات میان بولتون و ترامپ نیز زمانی افزایش پیدا کرد که بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی در شام دولت که میان مقام‌های دولتی و دیپلمات‌های خارجی برگزار می‌شود، شرکت نکرد. البته دلیل این اتفاق روشن نبود. اما برخی سفر ناگهانی بولتون به امارات را نشانه‌ای از آن می‌دانند که بولتون قصد داشته اعلام کند که کماکان او با رییس‌جمهور در ارتباط است تا نگرانی در میان متحدان به وجود نیاید.

اما به نظر می‌رسد که حتی وزارت خارجه و پنتاگون نیز از وضعیت پیش آمده و موقعیت بولتون ناراحت هستند چرا که به نوعی بولتون سعی می‌کند نظرات خود را تحمیل کند و حتی سعی می‌کند نحوه ارتباط وزرای خارجه و دفاع را نیز با رییس‌جمهور کنترل کند و اطلاعات را آن گونه که خود می‌خواهد به رییس‌جمهور ارایه می‌دهد. حتی گفته می‌شود در دوره جیمز متیس، وزیر دفاع وقت درگیری‌های جدی میان دو طرف در جریان بوده است.

گزارش نیویورک تایمز اشاره می‌کند که اختلافات شدیدی میان وزارت امور خارجه و تیم امنیت ملی بر سر ایران وجود داشته است. به خصوص بر سر معافیت تحریم‌های نفتی و همچنین تمدید معافیت بر سر همکاری‌های هسته‌ای با ایران هر دو اختلافات جدی داشتند که نظر بولتون و تیم او به کرسی نشست. اما مشخص نیست که آیا بولتون بتواند به مانند همیشه صحبت‌های خود را به کرسی بنشاند یا خیر؟

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار