شش دلیل «رای‎الیوم» برای اینکه آمریکا وارد جنگ نمی‎شود

ورود به جنگ با ایران، یک ماجراجویی بزرگ برای ترامپ خواهد بود که خود قادر به مشخص کردن نتایج آن نیست و قطعا این ماجراجویی تاثیر مستقیمی بر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد داشت.
کد خبر: ۳۴۸۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۰۰ - 01June 2019

6 دلیل «رای‎الیوم» برای اینکه آمریکا وارد جنگ نمی‎شودبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل انتخاب، نشریه آنلاین عرب زبان «رای‎الیوم» نوشت: از ماهها پیش، مسئولان ایرانی تاکید کرده‎اند که دولت آمریکا به هیچ عنوان وارد جنگ با ایران نمی‎شود. تا پیش از ارسال ناو آمریکا به آب‎های خلیج فارس، این سخن منطقی به نظر می‎رسید، اما پس از آن، بعید دانستن وقوع جنگ، نیازمند دلایل محکمی است.

در ادامه این مطلب آمده است:

1-ترامپی که اعلام کرد هفت تریلیون دلار در منطقه هزینه کرده و یه هیچ نتیجه دست نیافته است، نمی خواهد بار دیگر چنین هزینه ای کند؛ به ویژه آنکه ایران به کلی با دولتهایی نظیر افغانستان، عراق و لیبی، متفاوت است و جنگ با آن، مانند جنگ آمریکا علیه صدام حسین، یا قذافی یا طالبان نخواهد بود.

2-جنگ نیازمند آماده سازی است؛ یعنی اگر واقعا ترامپ قصد جنگیدن با ایران را داشت، طبیعتا باید افکار عمومی در آمریکا و جامعه بین المللی را برای ورود به این جنگ آماده می کرد، موافقت کنگره حاصل شده و حداقل به مدت شش ماه زمینه سازی حمله نظامی صورت می گرفت، تا بودجه لازم برای جنگ نیز تدارک دیده شود. این مقدماتی است که دولت ترامپ نسبت به هیچ یک از آنها اقدام نکرد.

3-انتخابات آمریکا نزدیک است و این احتمال وجود دارد که در سال 2021 ریاست ترامپ به پایان برسد؛ در صورتی که در فاصله یک سال مانده به اتمام دوره ریاستش، وارد جنگ شود، در شرایط دشواری قرار می گیرد؛ چرا که نزدیکی انتخابات اقتضا می کند در کمتر از یک سال جنگ را به نتیجه برساند؛ اما آیا ترامپ می تواند در این مدت کوتاه به پیروزی قاطعی علیه ایران دست یابد تا آمریکایی ها بار دیگر او را لایق ریاست جمهوری خود بدانند؟

بنابراین، ورود به جنگ با ایران، یک ماجراجویی بزرگ برای ترامپ خواهد بود که خود قادر به مشخص کردن نتایج آن نیست و قطعا این ماجراجویی تاثیر مستقیمی بر انتخابات ریاست جمهوری خواهد داشت.

4-ترامپ دستاوردهای زیادی برای اوضاع اقتصادی ملت آمریکا داشته و به همین دلیل توانسته است به محبوبیت زیادی دست یابد؛ آنچه که می تواند شانس او برای پیروزی در انتخابات را بیشتر و بیشتر کند. قطعا هر گونه جنگی تمام دستاوردهای ترامپ در این زمینه را به باد می دهد.

5-ترامپ یک تاجر و به دنبال سود است؛ از این رو، اولویت او فشارهای سیاسی و اقتصادی بر ایران است، نه جنگ. تحریمهای آمریکا علیه ایران، فشار شدیدی به این کشور وارد می کند؛ در این شرایط، آیا عاقلانه است که ترامپ به گزینه جنگی فکر کند که عواقب آن نامعلوم است؟

6-طبق تجربه جنگ آمریکا علیه عراق، جورج بوش پسر زمانی به فکر حمله به عراق افتاد که مطمئن شد با پاسخ محکمی از سوی عراق مواجه نمی شود و اطلاعات گسترده ای در مورد سلاح های عراقی داشت. بنابراین، ایالات متحده وارد جنگی که فرصت پیروزی خود در آن را بیش از 70 درصد نداند، نمی شود؛ به ویژه آنکه در شرایط فعلی، واشنگتن اطلاعات دقیقی در مورد سلاح ها و ظرفیتهای ایران و قدرت هم پیمانانش برای ضربه زدن به منافع آمریکا، در اختیار ندارد. از این رو، بعید است که جنگ با ایران را آغاز کند.

همین دلایل باعث شده است تا ایران وقوع جنگ را بعید بداند؛ اما این بدان معنا نیست که خود را برای هر احتمالی آماده نمی‎کند. ایرانی ها حساب اقدامات نابخردانه ترامپ یا محاسبات اشتباه وی را نیز کرده اند و به این جهت از آمادگی کامل برای پاسخ دادن به هر گونه تجاوزی از سوی آمریکا برخوردارند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار