علی‌اصغر جعفری:

صدور مجوز انتشار برخی از اسناد محرمانه/ کتاب‌های صوتی دفاع مقدس به پنج هزار می‌رسند

مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به صدور مجوز انتشار برخی از اسناد محرمانه دوران دفاع مقدس از سوی نیروهای مسلح اشاره کرد و گفت: تا پایان سال جاری تعداد کتاب‌های دیجیتال حوزه انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس را به پنج هزار عنوان خواهیم رساند.
کد خبر: ۳۴۸۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۹ - 02June 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، علی‌اصغر جعفری مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس صبح امروز (یکشنبه ۱۲ خرداد) در برنامه زنده تلویزیونی «روی خط خبر» شبکه خبر سیما، به ایجاد بزرگترین کتابخانه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در این موزه اشاره و اظهار داشت: بالغ بر ۲۵ هزار عنوان کتاب، یعنی تقریباً همه کتاب‌هایی که در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی منتشر شده در کتابخانه این مرکز وجود دارد که پژوهشگران و محققین می‌توانند از آن استفاده کنند.

وی دسترسی به کتاب‌های منتشر شده حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بدون محدودیت‌های جغرافیایی را گام دوم هدف این کتابخانه دانست و گفت: گام دوم ما عرضه این کتاب‌ها برای همه محققین بود تا پژوهشگران سراسر کشور بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند. خوشبختانه در گام اول ما توانستیم سه هزار عنوان کتاب را تبدیل به فرمت‌های دیجیتال کنیم تا علاقمندان بتوانند کتاب‌های مدنظرشان را جستجو کنند.

مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس افزود: ظرفیت‌های به وجود آمده به رشد کتابخوانی کمک می‌کند و اینکه عزیزانی که دسترسی به امکانات پایتخت ندارند، از این ظرفیت به شکل ویژه‌ای خواهند توانست استفاده کنند. این حرکت عملاً یک جور ایجاد عدالت فرهنگی در زمینه استفاده از منابع کتابخانه‌ای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای پژوهشگران و علاقمندان است.

جعفری در خصوص نحوه دسترسی به این کتابخانه گفت: دسترسی به این کتابخانه از طریق سایت موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خواهد بود که تا ماه آینده به صورت پورتال جامعی خواهد بود. در این بخش هیچ محدودیتی وجود ندارد و همه مردم می‌توانند با ثبت نام از این ظرفیت بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: در گام اول فعالیت‌ها در حوزه ادبیات، رمان، تاریخ شفاهی، زندگی‌نامه شهدای شاخص، شعر و ادبیات فعالیت گسترده‌ای انجام داده‌ایم که در گام بعدی این فعالیت‌ها توسعه پیدا خواهد کرد. پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان سال‌جاری بتوانیم تعداد کتاب‌های دیجیتال حوزه انقلاب اسلامی و دفاع‌مقدس را به پنج هزار عنوان برسانیم. برای آماده‌سازی سه هزار عنوان کتاب، یک و نیم سال فعالیت انجام داده‌ایم؛ اما به دلیل آماده‌سازی فرمت دیجیتال‌سازی و مقدمات آن، مراحل دیجیتال‌سازی با سرعت بیشتری پیش خواهد رفت لذا پیش‌بینی می‌کنیم بتوانیم حداقل دو هزار عنوان کتاب را در سال جاری به این کتابخانه اضافه کنیم.

مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تصریح کرد: یکی دیگر از بحث‌های تکمیلی کتابخانه دیجیتالی ما، بحث کتاب‌های صوتی است. طبق هدف‌گذاری انجام شده تا پایان امسال مجموعاً ۶۰ عنوان کتاب صوتی جدید اضافه خواهیم کرد که در سوم خرداد امسال ۱۴ عنوان آن رونمایی شد. سال گذشته نیز در مجموع حوزه‌های مربوط به بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نزدیک به ۲۰۰ عنوان کتاب صوتی تولید شد. کتاب‌های صوتی ظرفیت جدیدی برای زندگی امروزی است چراکه افراد در جامعه فرصت‌های محدودی دارند و باید از زمان ترافیک، مسیر رانندگی و مسافرت‌های آن‌ها بهره گرفت و از این طریق خواهند توانست یک کتاب را بخوانند بدون اینکه مزاحمتی برای آن‌ها به وجود آید.

جعفری ادامه داد: صوتی شدن کتاب‌های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گام دیگری برای فراگیر شدن بحث انس با کتاب و بهره‌گیری از مطالعات است. ما سعی کرده‌ایم این کتاب‌های صوتی را با صدا‌های آشنای هنرمندان و برخی از صاحب صدا انجام دهیم چراکه به جذابیت کار می‌افزاید تا لذت مطالعه و سمعی توامان صورت گیرد.

وی گفت: دانلود کتاب‌های صوتی و همه آثار دیجیتال در کتابخانه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس رایگان است. البته شرایط استفاده حضوری محققین، دانشجویان و اساتید در کتابخانه با انجام مراحل ثبت نام و دریافت کارت عضویت صورت خواهد گرفت. در برخی موارد که تردد برای این عزیزان سخت است ما کتاب‌های مورد نیاز آن‌های را ارسال می‌کنیم.

جعفری به آماده‌سازی پورتال بزرگ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تا دو ماه آینده اشاره کرد و اظهار داشت: تا دو ماه آینده بزرگترین پورتال موزه‌ای غرب آسیا و کشورمان را رونمایی خواهیم کرد که مجموعه‌ای از ظرفیت‌های خدماتی را ارائه می‌دهد. یکی از بخش‌های این پورتال بحث‌های پژوهشی و مرتبط با کتاب و کتابخانه است.

مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادامه داد: امسال ما ۷۰ عنوان کتاب جدید منتشر کرده‌ایم که یک گام بلند در زمینه انتشارات بود چراکه ما در سال ۹۶ تنها توانسته بودیم یک کتاب منتشر کنیم لذا یک جهش خوبی در این زمینه صورت گرفته بود که ۵۰ عنوان آن در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران رونمایی شد. برای کمک به بحث تحقیق و پژوهش در زمینه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با وزارت علوم هماهنگی‌هایی انجام شد تا از رساله‌های دکتری و پایان‌نامه‌های دوره کارشناسی ارشد تمام دانشگاه‌های کشور در زمینه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حمایت مالی انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های گسترش فرهنگ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس توجه ویژه به ظرفیت‌سازی در حوزه‌های دانشگاهی است. خوشبختانه این ظرفیت‌سازی در حال شکل‌گیری است چراکه به تمام دانشگاه‌های کشور اعلام شده مشاوره تخصصی نسبت به فعالیت‌های آن‌ها انجام می‌شود. کسانی که نیازمند اسناد هستند، اسناد مورد نیاز را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم چراکه بزرگترین بانک اسناد دفاع مقدس را در اختیار داریم. اگر نیاز به ارتباط با مراکز مرتبط با نیرو‌های مسلح نیز وجود داشته باشد، این عزیزان را معرفی خواهیم کرد. خوشبختانه بالغ بر ۱۰۰ عنوان رساله و پایان‌نامه در حال حاضر در دست کار است و بیش از ۳۰ عنوان نیز به اتمام رسیده که در قالب کتاب منتشر خواهد شد. ما در حال تکمیل کردن چرخه فعالیت‌های مرتبط با موضوع انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هستیم. یعنی ظرفیتی را برای تالیف کتب جدید، منابع علمی و تقویت و تعمیق این حوزه انجام داده‌ایم تا نسل آینده بتواند از این ظرفیت استفاده بهتری انجام دهد.

جعفری عنوان کرد: در سال ۱۳۹۷ برای نخستین بار ۱۰ عنوان کتاب تاریخ شفاهی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منتشر کردیم. مجموعه ما در طول سال‌های گذشته بالغ بر سه هزار جلسه در شش هزار ساعت با فرماندهان و مقامات مرتبط با دفاع مقدس گفت‌وگو داشته‌اند که تاکنون خروجی نداشته است. برای اولین بار در سال ۹۷ خروجی این مجموعه شکل گرفت و ۱۰ عنوان کتاب را منتشر کردیم.

وی در خصوص نحوه تدوین اسناد دفاع مقدس گفت: سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس یکی از زیرمجموعه‌های بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاید دفاع مقدس است که سال‌هاست مدارک و اسناد این حوزه را جمع‌آوری و دسته‌بندی کرده‌اند، اما در یک همکاری بین سازمانی خروجی این اسناد را در موزه انجام خواهیم داد تا همه محققین بتوانند به این اسناد دسترسی داشته باشند و استفاده کنند. هم‌اکنون در حال جمع‌آوری اسناد خارج کشور مربوط به دفاع مقدس هستیم چراکه برخی از وزارت‌خانه‌های خارجی در حال انتشار اسناد خود در خصوص دفاع مقدس هستند و ما خیلی از چیز‌هایی که کم داشته‌ایم را از این طریق جمع‌آوری و دسته‌بندی می‌کنیم. در آینده این اسناد نیز در قالب یک سامانه طراحی خواهد شد تا پژوهشگران بتوانند از این اسناد استفاده کنند چراکه اگر بخواهیم مظلومیت ملتمان را ثابت کنیم باید با سند بتوانیم حرف بزنیم.

مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اظهار داشت: برخی از اسناد محرمانه دفاع مقدس بعد از ۳۰ سال از رده طبقه‌بندی محرمانه بودن خارج شده و نیرو‌های مسلح نیز اجازه داده‌اند برخی از اسناد منتشر شود. این نیز فرصت خوبی برای محققین و پژوهشگران است. تا پایان سال‌جاری ۱۰۰ عنوان کتاب دفاع مقدس منتشر خواهیم کرد.

جعفری به تغییر نگرش در موزه‌های دنیا اشاره کرد و گفت: نوع نگاه سنتی به موزه‌ها در سطح دنیا تغییر کرده چراکه در گذشته تصور از موزه تنها آثار باستانی و تمدنی بود، اما امروز در جهان موزه به عنوان یک مجموعه پویا و آموزشی و تعاملی مطرح است. یعنی موزه‌ها تبدیل به مراکز آموزشی شده‌اند که نسل جوان می‌تواند از آن استفاده کند و اگر یک شی در موزه وجود دارد مطالعات و ظرفیت‌های جدید در کنار آن قرار می‌گیرد تا ظرفیت متکامل‌‍‌تری به پویایی موزه‌ها کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: ما با این نگاه که یک مراکز فرهنگی پویایی که بین گذشته، امروز و آینده پلی ایجاد کند، فعالیت می‌کنیم. امروز با افتخار می‌توانیم بگوییم مدرن‌ترین موزه غرب آسیا را در تهران و در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داریم.

جعفری به اضافه شدن بخش‌های جدید این موزه اشاره کرد و گفت: با بهره‌گیری از ۷۰ نفر از اساتید و صاحب‌نظران مبانی پنج بخش جدید موزه انجام و جانمایی شد تا امسال بتوانیم فاز اول آن را انجام دهیم. در بخش مقاومت با کمک سردار سرلشکر سلیمانی موفق شدیم بخشی از تجهیزاتی که از داعش به غنیمت گرفته شده را در بخش مقاومت این موزه راه‌اندازی کنیم.

وی عنوان کرد: پنج بخش موزه مربوط به انقلاب اسلامی، نقش تهران در دفاع مقدس، نقش زنان در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، بخش مقاومت و نقش کودک و نوجوان در مقاومت را خواهیم داشت که تا پایان سال جاری راه‌اندازی خواهد شد.

مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس به برنامه این موزه در ایام تابستان اشاره کرد و گفت: موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برای ایام تعطیلات مردم است؛ با این نگاه با وجود ۲۸ روز تعطیل در ایام سال، اما ما در این موزه تنها هشت روز تعطیل کاری داریم؛ در تابستان برای اولین بار شیفت شب ایجاد کرده‌ایم. یعنی از اول تابستان تا ۱۵ مهر این موزه از ساعت ۹ صبح تا ۲۱ میزبان مخاطبین خواهد بود.

جعفری خاطرنشان کرد: در طرح تابستانی ما بخش عمده‌ای از راویانی که ایام دفاع مقدس را درک کرده‌اند و از جمله پیشکسوتان هستند، حضور خواهد داشت و به روایت‌گری می‌پردازند. سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۶، ۶۴ درصد رشد مخاطب داخلی و ۸۰ درصد رشد مخاطب خارجی در موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داشته‌ایم.

وی اظهار داشت: بزرگان هیئت‌های نظامی دنیا وقتی که به ایران سفر دارند، ما بازدید آن‌ها را از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را فراهم می‌کنیم. اخیراً فرمانده ارتش پاکستان و رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ترکیه مهمان ما بودند که پس از بازدید متعجب شده بودند و اعلام کردند ما امروز عظمت ملت ایران را درک کردیم. سعی می‌کنیم ظرفیت مهمانان خارجی را افزایش دهیم. در کتاب‌های گردشگری دنیا مشغول معرفی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هستیم. در ایکوم جهانی برای نخستین بار این موزه معرفی شد و با تورگردان‌ها در ارتباط هستیم و سعی شده این ظرفیت از طریق چاپ و انتشار برشور‌های مختلف به زبان‌های کشور‌های دنیا معرفی شده است.

وی اظهار داشت: بزرگان هیئت‌های نظامی دنیا وقتی که به ایران سفر دارند، ما بازدید آن‌ها را از موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس را فراهم می‌کنیم. اخیراً فرمانده ارتش پاکستان و رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ترکیه مهمان ما بودند که پس از بازدید متعجب شده بودند و اعلام کردند ما امروز عظمت ملت ایران را درک کردیم. سعی می‌کنیم ظرفیت مهمانان خارجی را افزایش دهیم. در کتاب‌های گردشگری دنیا مشغول معرفی موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هستیم. در ایکوم جهانی برای نخستین بار این موزه معرفی شد و با تورگردان‌ها در ارتباط هستیم و سعی شده این ظرفیت از طریق چاپ و انتشار برشور‌های مختلف به زبان‌های کشور‌های دنیا معرفی شده است.

مدیر عامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس گفت: ۲۰ نفر از راویان ما به زبان‌های روز دنیا مسلط هستند و همچنین مهمانان خارجی می‌توانند از طریق سیستم‌های الکترونیکی موزه از ترجمه و روایت به زبان دلخواه استفاده کنند. معتقدیم با همه کار‌های شکل گرفته شاید کمتر از ۲۰ درصد دفاع مقدس بیان شده چراکه دفاع مقدس به فرموده رهبر معظم انقلاب «یک گنجینه بزرگ است که بایستی آن را خوب و زیبا معرفی کنیم». امسال ۵۲ تغییر را در موزه انجام داده‌ایم تا بتوانیم این موزه را با زیست و فرهنگ واقعی دفاع مقدس نزدیک کنیم تا حس واقعی به مخاطب منتقل شود. خداوند و شهدا به ما کمک کرده‌اند و توفیقات خوبی فراهم شده و از مردم دعوت می‌کنیم از بخشی از تاریخ پرافتخار کشورمان دیدن و از افتخارات فرزندانشان لذت ببرند.

انتهای پیام/ ۱۲۱

نظر شما
پربیننده ها