یک آزاده دوران دفاع مقدس در گفت‌وگو با دفاع پرس؛

فوت امام ما را یتیم کرد

آزاده «محمدباقر علیئی» گفت: خبر رحلت امام که در اردوگاه پخش شد به واقع احساس کردیم یتیم شده‌ایم.
کد خبر: ۳۴۸۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵ - 04June 2019

فوت امام ما را یتیم کردبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، شنیدن خبر فوت امام برای همه ایرانی ها سخت بود، گویی پدر ایرانیان درگذشته بود و بزرگی این داغ بود که بزرگترین تشییع جنازه جهان را در تشییع باشکوه پیکر امام رقم زد. اما این سختی و غم برای اسرایی که روزهای اسارت را در آن ایام در اردوگاه های رژیم بعث عراق تحمل می کردند دشوارتر بود. رزمنده‌ها با نفس مسیحایی امام به جبهه های جنگ رفته بودند و روزهای سخت اسارت را به امید بازگشت به کشور و دیدار امام سپری می کردند اما با فوت امام گویی همه آن ها بی یار و یاور شده بودند.

علیئی از آزادگان دوران دفاع مقدس که پس از ماه حضور در جبهه های نبرد علیه رژیم بعث عراق در غرب و جنوب کشور در عملیات رمضان بر اثر اصابت کالیبر 50 قرار گرفت و به اسارت دشمن درآمد، او که هم اکنون پزشک و مشغول طبابت است به مدت هشت سال در اسارت اردوگاه های عراق به سر برد.

این آزاده دوران دفاع مقدس با اشاره به شنیدن خبر فوت امام در اردوگاه محل اسارت خود و فضای حاکم بر اردوگاه اظهار داشت: زمانی که خبر فوت امام را شنیدم در اردوگاه بین القفسین، یازدهمین اردوگاهی که به آنجا رفتم، بودم. پیش از این خبرهای بیماری و بستری امام را جسته و گریخته از رادیو شنیده بودیم و می‌دانستیم که وضعیت امام بحرانی است. در حقیقت علیرغم تلخی سنگینی که وجود داشت منتظر شنیدن خبر ناگوار بودیم.

وی تصریح کرد: زمانی که خبر در اردوگاه پخش شد من کنار دیواری استاده بودم، با شنیدن خبر بی اختیار دست و پایم شل شد و به سمت زمین کشیده شدم. همه حواس ما به عراقی‌ها بود تا واکنش‌ آنها را ببینیم.

علیئی با اشاره به واکنش عراقی‌ها و رفتار آنان با اسرا در زمان انتشار خبر فوت امام بیان کرد: مدیر اردوگاه به سربازان عراقی گفته بود که اسرا عصبانی هستند و کاری نکنید تا اتفاقی در اردوگاه رخ دهد، حتی به برخی از خودی‌ها که شیطنت‌هایی داشتند گفته بود اگر کاری کردید و فضای اردوگاه متشنج شد خونتان پای خودتان. این سفارش فرمانده اردوگاه بود.

وی در ادامه گفت: یک ستوان عراقی بود که که وظیفه آمارگیری از افراد اردوگاه را داشت، با توصیه‌ای که رئیس اردوگاه کرده بود آن سرباز هم وقتی برای آمارگیری آمد صورتش را ناراحت و اندوهبار کرده بود تا مثلا بگوید با ما هم‌درد است. اجازه دادند عزاداری کنیم و بچه ها نیز در هر اتاقی به اندازه گنجایشی که داشت برنامه عزاداری برپا کردند.

این آزاده دوران دفاع مقدس درباره احساس اسرا از فوت امام بیان کرد: واقعا همه ما احساس می‌کردیم که یتیم شدیم، ولی  وقتی مقام معظم رهبری به عنوان رهبر انقلاب انتخاب شد دلگرم شدیم. گفتیم بالاخره بعد از پیامبر یک علی باید جایش را بگیرد و اینطور بود که به مرور اردوگاه آرام شد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار