ظریف: مذاکره ایران و آمریکا خیلی محتمل نیست/ تهدیدهای آمریکا کارایی ندارد

وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه‌ای مذاکره میان تهران و واشنگتن را خیلی محتمل ندانست.
کد خبر: ۳۴۹۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۲ - 02June 2019

ظریف: مذاکره ایران و آمریکا خیلی محتمل نیستبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه در گفت‎وگو با شبکه «ای‌بی‌سی‎نیوز»  آمریکا تحریم‌های واشنگتن علیه تهران را «تروریسم اقتصادی» خواند که «مردم عادی را در این کشور هدف قرار داده است» و در این خصوص اظهار داشت: اگر هدف رئیس جمهور ترامپ اعمال فشار بر ایرانیان عادی و معمولی است، وی قطعاً در حال رسیدن به هدفش است؛ اما وی به اهداف خود از طریق فشار بر ایرانیان نخواهد رسید.

وی در ادامه با اشاره به اقدام عوام فریبانه ترامپ در پیشنهاد مذاکره با ایران تأکید کرد: چشم انداز مذاکرات احتمالی با آمریکا خیلی بعید به نظر می‌رسد.

ظریف تصریح کرد: ادامه روند فشار ممکن است در بازار معامله املاک موثر باشد؛ اما این روند در تعامل با ایران موثر نخواهد بود. تنها چیزی که در خصوص ایران مؤثر است، احترام است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران درباره پیامی که وی مستقیماً به ترامپ می فرستد، اضافه کرد: پیشتر نیز گفته ایم که تهدیدات علیه ایران هرگز کارائی ندارد؛ هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید، احترام گذاشتن (به ایرانیان) را امتحان کنید، شاید مؤثر باشد.

وزیر امور خارجه ایران در ادامه مصاحبه به استقرار نظامیان و تجهیزات آمریکایی در کشورهای حاشیه‌ای خلیج فارس اشاره کرد و گفت: ما اینجا را به یک دلیل خلیج فارس می‌نامیم چون در همسایگی ما واقع است و ما حق دفاع از خود را داریم.

وی افزود: فقط تصور کنید اگر ایران به سواحل کالیفرنیا یا فلوریدا می‌آمد. چه احساسی به شما دست می‌داد؟ چگونه با آن تعامل می‌کردید؟ آمریکا اقدام به ارسال ناوهای هسته‌ای به آب‌های ما و نزدیکی ما کرده است.

وزیر امور خارجه ایران هشدار داد که ادامه تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران پیامدهایی به همراه خواهد داشت.

وی گفت: اگر آمریکا تصمیم بگیرد تا باعث درد و رنج زیادی برای مردم ایران با پیشبرد جنگ اقتصادی و تروریسم اقتصادی علیه ایران باشد این اقدام پیامدهایی را به همراه خواهد داشت.

ظریف هشدار داد: ما تفاوتی میان جنگ اقتصادی و جنگ نظامی نمی‌دانیم. آمریکا درگیر جنگی علیه ما است و یک جنگ برای شرکت‌کنندگان در آن دردناک است. ما نظریه بسیار واضحی داریم که در یک جنگ کسی برنده نمی‌شود. در یک جنگ همه بازنده هستند و شکست برخی بزرگتر از شکست دیگران است.

وی در پاسخ به سوالی درباره پیامدهای فشار علیه ایران گفت: زمانی که استفاده از زور مشروع باشد تمامی گزینه‌ها روی میز خواهد بود. چیزی که ما می‌گوییم این است که ما از خود دفاع می‌کنیم. دفاع از خود مجاز است. رئیس جمهور ترامپ اعلام کرد که درگیر یک جنگ اقتصادی با ایران شده و ما وظیفه داریم تا از خود در برابر جنگ اقتصادی دفاع کنیم.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها