راهپیمایی باشکوه مردم قم در سالگرد قیام خونین ۱۵ خرداد

مردم قم همزمان با پنجاه و ششمین سالگرد قیام خونین ۱۵ خرداد، امروز پس از برگزاری نماز عید فطر در راهپیمایی باشکوه بزرگداشت این روز شرکت کردند.
کد خبر: ۳۴۹۳۴۶
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۳ - 05June 2019

راهپیمایی باشکوه مردم قم در پنجاه و ششمین سالگرد قیام خونین ۱۵ خردادبه گزارش دفاع‌پرس از قم، مردم قم همزمان با پنجاه و ششمین سالگرد قیام خونین ۱۵ خرداد، امروز چهارشنبه پس از برگزاری نماز عید فطر در حرم مطهر حضرت معصومه (س)، مسیر حرم تا بیت تاریخی امام راحل را راهپیمایی کردند.

بر اساس این گزارش، زائران و مجاوران حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س)، امروز پس از اقامه نماز عید سعید فطر به امامت آیت الله «سید محمد سعیدی» تولیت آستان مقدس کریمه اهل بیت (ع)، از حرم مطهر و از مسیر خیابان‌های آیت‌الله مرعشی نجفی (ارم) و معلم تا میدان روح‌الله مقابل منزل قدیمی امام راحل در قم راهپیمایی و بار دیگر با آرمان‌های آن امام عظیم‌الشأن تجدید میثاق کردند.

شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی باشکوه در حالی‌که تصاویر امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) و پلاکارد‌هایی درباره یوم الله ۱۵ خرداد در دست داشتند، با سر دادن شعار‌های ولایی، انقلابی، توفنده و ضداستکباری، بار دیگر خشم و انزجار دیرینه خود را از سیاست‌ها و توطئه‌های شوم دشمنان نظام اسلامی و ملت‌های مظلوم ابراز کرده و یاد شهدای قیام خونین ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ را گرامی داشتند.

در این آئین باشکوه، «مرتضی حیدری» فرماندار قم، جمعی از مسئولان استان، طلاب و فضلای حوزه علمیه، خانواده‌های گران‌قدر شهیدان، جانبازان و ایثارگران و قشر‌های گوناگون مردم حضور داشتند.

۱۵ خرداد ماه سرآغاز نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) در سال ۱۳۴۲ است که در جریان این رویداد، شمار زیادی از مردم و روحانیون، به دست عمال رژیم پهلوی به شهادت رسیدند.

امام خمینی (ره) عصر عاشورای سال ۱۳۴۲ در مدرسه فیضیه قم، نطق تاریخی خویش را که آغازی بر قیام ۱۵ خرداد بود ایراد کردند؛ امام رسماً و علناً با شدیدترین حملات رو در روی شاه قرار گرفتند و مبارزه ابعاد وسیعی یافت و نیروی انقلابی متکی به اسلام بدون تمایل به بیگانه، عینیت پیدا کرد.

بعد از این بود که ساواک مأموریت یافت امام خمینی (ره) را دستگیر کند؛ لذا ساعت ۳ بامداد روز ۱۵ خرداد مأموران امنیتی به منزل امام هجوم بردند و ایشان را دستگیر کردند و به تهران آوردند. خبر دستگیری امام به سرعت در قم و سپس در تهران و سایر شهر‌ها انتشار یافت و مردم قم به خیابان‌ها ریختند و به راهپیمایی اعتراض‌آمیز پرداختند.

اجتماعات و تظاهرات مردمی زنان و مردان در اعتراض به بازداشت امام، در قم، تهران و برخی دیگر از شهرستان‌ها، با هجوم نیرو‌های مسلح، به خاک و خون کشیده شد.

دانشگاه تهران با تانک و مسلسل و افراد مسلح به محاصره درآمد و تعداد شهدای این روز بین ۵ هزار تا ۱۵ هزار تن تخمین زده شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار