غرب شورای نظامی سودان را همسو با منافعش می‌بیند

وبگاه خبری المیادین نوشت، حالا که مخالفان سودان با دادن خون‌های زیادی عزم خود برای سرنگونی شورای نظامی جزم کرده‌اند، محاسبات عربستان سعودی، امارات و آمریکا برای ابقای نظامیان دشوار است.
کد خبر: ۳۴۹۳۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵ - 05June 2019

غرب شورای نظامی سودان را همسو با منافعش می‌بیندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، وبگاه خبری المیادین در یادداشتی به قلم «قاسم عز الدین» با عنوان «آیا عربستان سعودی شورای نظامی سودان را به کشتار خارطوم واداشت؟»، تایید کرد کشور‌های غربی و عمال آن‌ها در منطقه از مقابله شورای نظامی با معترضان ناراضی نیستند.

به نوشته این نویسنده لبنانی، شورای نظامی که به کشتار خارطوم متهم است شاید روی خلاصی از احزاب «اعلان الحریة والتغییر» (احزاب معارض) حساب باز کرده تا چهره و سیاست‌های عمر البشیر را بزک کند؛ اما به نظر می‌رسد این محاسبات با عربستان و امارات هماهنگ شده بدون اینکه اعتراض جدی آمریکا و کشور‌های غربی را هم به همراه داشته باشد.

المیادین آورده است: شورای نظامی سودان به احزاب إعلان الحریة والتغییر اجازه نداد قدرت خود را در میدان تحصن در روز برپایی نماز عید فطر به نمایش بگذارند تا مشخص نشود اعتراض‌ها علیه شورای نظامی از پایگاه مردمی قوی برخوردار است. حمیدتی تلاش کرد حامیان انصار الشریعه و قبایل دارفور را در طرفداری از شورای نظامی جمع کند تا نشان بدهد مخالفان از همه طیف‌های مدنی جامعه سودان نیستند؛ اما نتوانست بیش‌تر از چند صدتا را جمع کند. از همین رو چاره‌ای جز این نداشت که از دست احزاب مدنی که به تعبیر وی به دنبال هرج و مرج هستند، خلاصی یابد.

نویسنده با بیان اینکه کمک‌های مالی عربستان سعودی و امارات به شورای نظامی رشته طمع آن را برای در چنگ خود نگاه داشتن قدرت محکم‌تر کرد افزود: در بیست و چهارم ماه مه گذشته، محمد حمدان، معاون رئیس شورای نظامی به ریاض رفت تا با محمد بن سلمان، ولی‌عهد سعودی درباره گام‌های آتی هماهنگی کند و دو روز بعد هم عبدالفتاح البرهان، رئیس شورای نظامی به امارات رفت و سپس در اجلاس مکه هم وفاداری کامل خود را به ائتلاف سعودی در جنگ علیه یمن اعلام کرد و خواهان جنگ علیه ایران شد چیزی که شورای نظامی سودان را از دیگر کشور‌های عربی و حاشیه خلیج فارس متمایز کرد، چون آن‌ها با عربستان اعلام همبستگی داشتند، اما از درخواست برای جنگ علیه ایران حمایت نکردند.

به نوشته المیادین، واکنش‌های بین المللی به کشتار خارطوم و اتهام شورای نظامی به قتل عام غیرنظامیان صرفا به بیان اظهاراتی دیپلماتیک محدود شد. آن هم به شیوه‌ای که گویی ادعای شورای نظامی درباره قانون شکن بودن معترضان را قبول دارند فقط ابزار برخورد دستگاه امنیتی با آن‌ها را نادرست و خطا می‌دانند.

عربستان و امارات که حامیان حکومت شورای نظامی بر سودان هستند می‌خواهند منافع آن‌ها در سودان مصون مانده و این کشور همچنان از جنگ علیه یمن حمایت کند. علاوه بر اینکه نام سودان در لیست کشور‌های مخالف ایران و ترکیه ثبت شود.

به عقیده نویسنده کشور‌های غربی هم به شورای نظامی احتیاج دارند تا سیاست «آفریکام» در برابر مهاجرت آفریقایی‌ها را ادامه دهد، چیزی که حمیدتی قولش را به استیون کوتیس، کاردار ایالات متحده در خارطوم داده است و می‌خواهد نشان بدهد شورای نظامی به سیاست عمر البشیر درباره آنچه «مبارزه با تروریسم» خوانده است، پایبند می‌ماند.

عز الدین تاکید کرد: اما این محاسبات عربستان، امارات و آمریکا در برابر قدرت احزاب إعلان الحریة والتغییر قرار دارد که به دنبال تغییر موازنه قوا با شورای نظامی هستند، شورایی که دیگر آن را شورای نظام کودتاچی می‌خوانند؛ بنابراین اگر احزاب معارض سودانی بتوانند حرف خود را به کرسی بنشانند شورای نظامی نمی‌تواند از تنگنایی که در آن گرفتار آمده است، خارج شود.

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار