شبکه آمریکایی:

عربستان برنامه موشک بالستیک خود را با کمک چین توسعه داد

یک شبکه تلویزیونی آمریکایی به نقل از منابع آگاه اعلام کرده است که عربستان سعودی با کمک چین اقدام به توسعه چشمگیر برنامه موشک بالستیک خود کرده است.
کد خبر: ۳۴۹۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۸ - 06June 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، شبکه سی ان ان به نقل از چند منبع آگاه اعلام کرده است که عربستان سعودی برنامه موشک بالستیک خود را با کمک دولت چین به طور قابل توجهی توسعه داده است.

سی ان ان افزود: اطلاعات طبقه‌بندی شده نشان می‌دهد که ریاض اخیراً خریدهایی از چین داشته است که به این کشور اجازه می‌دهد زیرساخت‌ها و فناوری موشکی خود را توسعه دهد.

دولت ترامپ یافته های خود درباره توسعه برنامه موشکی عربستان را در اختیار کنگره قرار نداده است و این مساله موجب شده است تا برخی دموکرات‌ها به این جمع‌بندی برسند که ترامپ عمدا اطلاعات طبقه‌بندی شده را از این گزارش حذف کرده است.

سازمان سیا و دفتر اطلاعات ملی آمریکا هنوز نسبت به این گزارش واکنشی نشان نداده اند. منابع آگاه به سی ان ان گفته اند که هدف اصلی عربستان سعودی از توسعه برنامه موشک بالستیک در این اسناد طبقه بندی، مشخص نشده است؛ البته اسناد طبقه بندی شده نشان می دهد که توسعه موشکی عربستان احتمالا بخشی از تلاش‌های ریاض به سوی دستیابی به فناوری نصب کلاهک هسته ای بر روی موشک های بالستیک است.

«محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی پیش از این گفته است که ریاض برای دستیابی به یک سلاح اتمی با هدف مقابله با ایران، تلاش خواهد کرد.

وی سال گذشته در مصاحبه با سی ان ان گفت: بدون شک اگر ایران بمب اتمی بسازد، ما نیز هرچه سریع‌تر به دنبال دستیابی به سلاح اتمی خواهیم بود.

بر اساس قانون کنترل فناوری موشکی 1987، عربستان سعودی از خرید موشک های بالستیک از آمریکا منع شده است. ولی با این حال عربستان سعودی دهه ها قبل اقدام به خرید موشک بالستیک از چین کرده و گزارش‌های علنی نشان می دهد در سال 2007 میلادی نیز یک بار دیگر موشک های بالستیک از چین خریداری کرده است.

سی ان ان افزود: آمریکا سعی کرده است تا عربستان سعودی را از تلاش برای دستیابی به موشک های بالستیک منصرف کند؛ آن هم با تضمین دادن به ریاض نسبت به این مساله که برتری هوایی در منطقه را با در اختیار داشتن جنگنده های آمریکایی از آن خود کرده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها