دفاع پرس از تحولات اردن گزارش می دهد/

" وطن جایگزین" توطئه صهیونیستی برای اردن/ اعتراضات 6 حزب اردنی به توهین سفیر تلاویو

رژیم صهیونیستی می کوشد تا از راه‏های دیپلماتیک و به بهانه پایان دادن به بحران فلسطین، نقشه های خود از جمله "وطن جایگزین " (جایگزین کردن اردن به عنوان وطن فلسطینیان) و نا دیده گرفتن مساله آوارگان و پناهندگان را پیاده کند.
کد خبر: ۳۴۹۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۸ - 29November 2014

به گزارش خبرنگار بین الملل دفاع پرس، رژیم صهیونیستی به اردن به عنوان دروازه ورود مسالمت آمیز به کشورهای عربی می نگرد و چنانچه حالت جنگی و یا حد اقل دشمنی میان اردن و این رژیم پیش آید، چنین دروازه بسته خواهد شد و اسرائیل دیگر نمی تواند در هالهای از آرامش به پیگیری سیاستهای خود بپردازد. تمایل رژیم صهیونیستی به بر قراری روابط دوستانه با اردن، در حقیت به منظور تحمیل خود به جهان عرب و در نتیجه پایان دادن به درگیری هایش با فلسطین به نفع خود است .

رژیم صهیونیستی می کوشد تا از راههای دیپلماتیک و به بهانه پایان دادن به بحران فلسطین، نقشه های خود از جمله "وطن جایگزین " (جایگزین کردن اردن به عنوان وطن فلسطینیان) و نا دیده گرفتن مساله آوارگان و پناهندگان را پیاده کند.

مخالفان حکومت در اردن

همواره گروه اخوان المسلمین در اردن و برخی از احزاب سیاسی در این کشور با اقدامات دولت اردن مبنی بر نزدیک شدن با رژیم صهیونیستی مخالفت می کنند.

نکته دیگری که درباره تحولات اردن باید مد نظر داشت این کشور به دلیل موقعیت استراتژیک و رابطه خوب با رژیم صهیونیستی و آمریکا پایگاهی مهم در آموزش گروه های تروریستی است.

از این رو افکار عمومی اردن بیش از پیش نسبت به روابط کشورشان با این رژیم بدبین شدند و پس از رخدادهای اخیر منطقه، میزان آگاهی شهروندان اردنی نسبت به واقعیت مساله به اوج خود رسیده و در مقطع کنونی، حکومت اردن چاره ای جز کاهش روابط با دشمن صهیونیستی ندارد.

شهروندان اردنی به خوبی می دانند که رژیم اشغالگر قدس، می کوشد تا اردن را سپر بلا و خط مقدم دفاع در برابر سایر ملتهای عرب و مسلمان قرار دهد و از همین رو اجازه نمی دهند که حکومت این کشور بیش از این به روابط نزدیک خود با این رژیم ادامه دهد.

توهین اخیر سفیر رژیم صهیونیستی به پارلمان این کشور موجب اعتراضات گسترده مخالفان به سیاست های حمایتی دولت از رژیم صهیونیستی شد.

شش حزب اردن از دولت این کشور خواستند که «دانیل نیفو» سفیر رژیم صهیونیستی در امان را به دلیل اهانت به نمایندگان پارلمان اردن از کشور اخراج و سفارت این رژیم را تعطیل نماید.

در بیانیه ای که از سوی این احزاب صادر شده، آمده است که سفیر اسرائیل طی اظهاراتی گفته بود که نمایندگان پارلمان اردن به امور حاشیه ای اهتمام دارند و برای آنها تنها منافع شخصی خود مهم است.

این احزاب اردنی که عضو ائتلاف احزاب ناسیونالیست و چپ گرا هستند، تاکید کردند که این اظهارات دخالت آشکار در امور داخلی اردن و اهانت به موسسات ملی است.

این اظهارات نیفو پس از آن عنوان شد که نمایندگان پارلمان اردن هفته پیش به درخواست یکی از نمایندگان در جلسه پارلمان به قرائت فاتحه برای مجریان عملیات استشهادی اخیر در قدس پرداختند.

احتمال انحلال اخوان المسلمین اردن در دستور کار مقامات امان

در راستای مخالفت های گسترده اخوانی ها با سیاست های پادشاه اردن و همبستگی آنها با اخوانی های مصر مقامات اردن در صدد انحلال این حزب در اردن هستند.

روزنامه اردنی الدستور نوشت: مسئولان اردنی درصدد هستند تا پروندههای مبتنی بر اقدامات غیرقانونی اخوان المسلمین و رهبران آن را جمعآوری کنند تا در آیندهای نزدیک این پروندهها را به دستگاه قضایی ارجاع دهند.

محافل سیاسی اردنی با بیان اینکه دو نهاد سیاسی و امنیتی در اردن این مواضع را علیه اخوان المسلمین اتخاذ میکنند، اعلام کردند که فضای منطقه و درگیریهای اخوان المسلمین با حاکمیت جدید در مصر از جمله مسائلی است که اتخاذ این تصمیم دولت اردن علیه اخوان المسلمین را تسریع بخشیده است.

در همین راستا، ماهر ابو طیر، نویسنده و تحلیلگر سیاسی اردن اعلام کرد که هرگونه تصمیمی مبنی بر انحلال اخوان المسلمین یک اقدام نسنجیده است که هزینه سنگینی برای کشور و اخوان المسلمین به بار میآورد.

انتهای پیام/ح

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار