گزارش تحلیلی/

شکست ترامپ در اعمال فشار حداکثری بر ایران/ توان دفاعی کشور قابل مذاکره نیست

صحبت بر سر توان دفاعی ایران یکی از بحث‌های چالش‌برانگیزی است که آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها تلاش می‌کنند تا مقامات ایرانی را بر سر میز مذاکره بکشانند؛ اما مسئولان کشورمان به صراحت اعلام می‌کنند که جمهوری اسلامی ایران بر سر توان دفاعی و بازدارندگی خود با هیچ طرفی مذاکره نخواهد کرد.
کد خبر: ۳۴۹۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷ - 10June 2019

شکست ترامپ در اعمال فشار حداکثری بر ایران/ توان دفاعی کشور قابل مذاکره نیستگروه بین‌الملل دفاع‌پرس‌: یک سال پیش ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و دیگر به توافق هسته‌ای با ایران پایبند نیست.

پس از اقدام خارج از عرف ترامپ «فدریکا موگرینی» با ابراز تاسف از اقدام رئیس جمهور ایالات‌ متحده آمریکا اعلام کرد که اتحادیه اروپا به توافق هسته‌ای با ایران پایبند است و هیچ‌گاه از مواضع خود نسبت به برجام عقب‌نشینی نمی‌کند. چینی‌ها و روسی‌ها نیز اعلام کردند که با تصمیم ترامپ در خصوص برجام به شدت مخالف هستند.

ترامپ با فاجعه‌بار خواندن برجام مدعی شد که این توافق باعث شده است، ایران دست به خشونت بیشتری در منطقه خواهد زد و ممکن است برای کشورهای دیگر نیز خطرناک باشد. اما سوال اصلی اینجاست؛ کدام کشور برای منطقه خطرناک‌ است؟! ایران یا آمریکا؟! کدام کشور از تروریست‌ها در منطقه حمایت می‌کند؟! تهران یا واشنگتن؟!

«آمریکایی‌ها به استثنای خاک خود در پنج قاره جهان جمعاً ۸۵۰ پایگاه نظامی دارند. این کشور در خاک خود نیز به طور رسمی ۵۳۰۰ پایگاه نظامی دارد. بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های بین‌المللی «کندی»، آمریکا در حال حاضر ۷۰۰ تا ۸۰۰ پایگاه زمینی، دریایی، هوایی و جاسوسی در خارج از آمریکا دارد. به طور مشخص ۷۳۷ پایگاه در ۱۳۰ کشور خارجی قرار دارند که تعدادی از آن‌ها اردوگاه‌های موقت هستند. تعداد مراکز و پادگان‌های ارتش آمریکا در خاک آن کشور به ۶۰۰۰ می‌رسد.»

ترکیه، ارمنستان، افغانستان، پاکستان، گرجستان، امارات، بحرین، عربستان و بحرین از کشورهایی است که آمریکا در این کشورها پایگاه‌ نظامی دارد.

حضور مستشاری نظامیان ایرانی در منطقه غرب آسیا که با درخواست رسمی دولت‌های مشروع عراق و سوریه برای مبارزه با تروریست‌های تکفیری صورت گرفته است، بهانه‌ای بی‌پایه و بی‌اساس از سوی مقامات بلند پایه کاخ سفید بود تا از توافق ایران با شش قدرت جهانی خارج شوند.

با توجه به اینکه ترامپ در وعده‌های انتخاباتی خود گفته بود که از توافق هسته‌ای با ایران خارج خواهد شد، برای عملیاتی کردن وعده خود از این توافق بین‌المللی خارج شد تا با فشار بر ایران مذاکره‌ای جدیدی را به روش خود با ایرانی‌ها آغاز کند.

این در حالی است که مقامات ایران هرگونه مذاکره با آمریکا را رد می‌کنند؛ اما ترامپ دست از تلاش برای کشاندن ایرانی‌ها به پای میز مذاکره بر نمی‌دارد.

از به صفر رساندن صادرات نفت ایران گرفته تا تحریم صنایع پتروشیمی، تهدید نظامی و اخیرا عقب‌نشینی از مواضع قبلی خود قصد دارد تا مقامات ایران  را پای میز مذاکره بکشاند.

بدون شک بازی ترامپ و پمپئو مانند یک قمار بزرگ برای آمریکا بود که برای این کشور گران تمام شد،‌ ابتدا تهدید به جنگ با پاسخ قاطع مقامات نظامی ایران همراه شد که هرگونه اقدام نظامی علیه ایران عواقب جبران ناپذیری را برای آمریکا و متحدانش در منطقه به همراه خواهد داشت. در همین خصوص مقام معظم رهبری در دیدار با اقشار مختلف مردم به صراحت اعلام کردند که « جنگ نخواهد شد و مذاکره هم نخواهیم کرد.»

از سوی دیگر کشور‌هایی مانند هند، پاکستان، کره جنوبی و ژاپن که خریداران نفت ایران بودند تلاش کردند از تحریم‌های نفتی علیه ایران از سوی آمریکا معافیت کسب کنند، ابتدا هند با مخالت از آمریکا همچنان تجارت نفتی خود  با ایران را ادامه داد و کره جنوبی و پاکستان نیز توانستند معافیت‌های موقت برای خرید نفت ایران به دست بیاورند.

ترامپ پس از اینکه نتوانست از اهرم فشار علیه ایران بهره برداری کند، در تلاش است تا با واسطه قرار دادن نخست وزیر ژاپن ایران را به پای میز مذاکره بکشاند که با توجه موضع‌گیری قاطعانه کشورمان بر عدم مذاکره با آمریکایی‌ها این گزینه نیز منتفی است.

ایران به هیچ وجه با آمریکا وارد مذاکره نخواهد شد؛ زیرا آمریکایی می‌خواهند با ایرانی‌ها در خصوص استقلال، عزت و اقتدارشان معامله کنند که هیچ عقل سلیمی به تن به این معامله و مذاکره نمی‌دهد. البته ترامپ برای جلب نظر صهیونیست‌ها و امنیت آن‌ها دست به هر کاری می‌زند تا حیات خلوت آمریکا در غرب آسیا دچار چالش نشود.

انتهای پیام/ 821

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار