گزارش دفاع‌پرس از لزوم توجه ویژه به گردشگری گلزار‌های شهدا؛

گلزار شهدا می‌تواند بهشت گردشگران خارجی باشد

گلزار شهدای بهشت زهرای تهران یک مکان فرهنگی است؛ گلزار‌ی که جدا از برگزاری مراسم‌های مناسبتی می‌تواند یکی از مهم‌ترین نقاط تهران برای جذب گردشگران خارجی باشد.
کد خبر: ۳۴۹۸۰۷
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۹ - 11June 2019

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، جنوبی‌ترین بخش شهر تهران به دور از هیاهوی پایتخت خانه ابدی مردمانی است که روزگاری زندگی مادی خود را در بین مردم می گذراندند و حالا پس از اینکه دار فانی را وداع گفته‌اند، پیکرهای آن‌ها در قطعات بهشت زهرا (س) تهران آرمیده است. زیباترین بخش بهشت زهرا (س) که حال و هوای خاصی نسبت به دیگر قطعات این آرامستان بزرگ دارد، گلزار شهدای آن است که محل دفن هزاران شهید در وقایع گوناگون تاریخ ایران از شهدای انقلاب اسلامی گرفته تا شهدای ترور، دفاع مقدس، مدافع حرم، آتش نشان، رسانه، شهدای مهاجر مدافع حرم، شهدای امنیت و غیره است.

فرار از دغدغه‌های شهر و رسیدن به آرامش

کافی است با مترو در ایستگاه حرم مطهر پیاده شوید و یا با ماشین خود را به منتهی الیه تهران برسانید تا سری به ابدی‌ترین درگذشتگان تاریخ بزنید. در این بخش از آرامستان می‌توان مزار شخصیت‌ها و چهره‌های مشهوری را دید که نقش بزرگی در حفظ امنیت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند و با فدا کردن جان خود تصویری از رشادت و دلیری را به نمایش گذاشته‌اند؛ تصویری که گاه آن را در پرده دفاع مقدس می‌بینیم و چهره افرادی چون شهید دکتر چمران، شهید محمدحسین فهمیده، شهید محمد بروجردی، فرماندهان لشکر 27 محمد رسول الله دیده و ... رخ می‌نماید و گاه در پرده انقلاب اسلامی چهره‌هایی چون شهید رجایی و باهنر و بهشتی رخ نشان می‌دهد و یا در پرده مظلومیت شهدای فاجعه منا ابعاد دیگری از مظلومیت را هویدا می‌کند.

گلزار شهدا می‌تواند بهشت گردشگران خارجی باشد

پنجشنبه‌های هر هفته گلزار شهدا رنگ و بوی دیگری می‌گیرد، آدم‌های زیادی برای زیارت مزار شهدا به بهشت زهرا می‌آیند، برخی به سراغ بستگان و خویشاوندان و دوستان خود در بین مزارها می‌روند و برخی دیگر هم تنها به بهانه زیارت و بردن غبار روحشان دقایقی در کنار مزار شهدا می‌نشینند و جانشان را با قرائت فاتحه و یادی از شهدا جلا می‌دهند. گلزار شهدا بسیاری از پند و نصیحت‌های فراموش شده را پیش چشم زنده‌ها می‌آورد، اینکه ایستادگی و شهامت در دفاع از حق انسان را به بالاترین درجه انسانیت یعنی شهادت می‌رساند. اینکه هر انسانی خود پایان زندگی را انتخاب می‌کند و چه پایانی زیباتر از شهادت. اینکه انتهای زندگی غنی و فقیر، بزرگ و کوچک چند وجب از خاک است.

روزهای دیگر هفته گلزار شهدا پر است از آرامش، آرامشی که در هیچ جای پایتخت نمی‌توان پیدایش کرد. از میان قبور شهدا که تردد کنید، تصاویر شهدایی را می‌بینید که انگار نظاره‌گر آدم‌های در حال گذر از مزارشان هستند، تصاویری که به دستان مادران و پدران شهدا بر روی قفسه‌های فلزی سال‌هاست جای گرفته‌اند، برخی تازه و نو هستند و برخی گرد گذر ایام بر رویشان قرار گرفته است، قفسه‌هایی که هر کدام به مزارها و سنگ‌های قبور جان داده‌اند. عکس‌ها گاه با تزئینات خاص مثل گلدان و پرده و گاه با گل‌ها و برگ‌هایی که از زمین تا چند متر روی قفسه‌ها را گرفته پوشانده شده است.

آرامستان کشته شدگان جنگی محلی برای ادای احترام مردم کشورها

مشابه گلزارهای شهدا در ایران را بسیاری از کشورها دارند، هر نقطه‌ای که جنگی درگرفته و افرادی در جنگ کشته شده‌اند مردم آن کشور به پاس قدردانی از کشته شدگان خود، فضایی را همچون گلزارهای شهدا بنا کرده‌اند.

گلزار شهدا می‌تواند بهشت گردشگران خارجی باشد

بسیاری از آرامستان‌های کشته شده‌های جنگ در کشورهای دیگر محلی برای حضور توریست‌هاست و از جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شود. نمونه این آرامستان‌ها که به پارکی برای حضور روزانه مردم تبدیل شده است، مزار کشته شدگان جنگ در کره در شهر بوسان کره جنوبی است که محل دفن کشته‌های جنگ کره جنوبی از کشورهای مختلف است. کشورهایی که در جنگ دو کره در کنار کشور کره جنوبی حضور داشته‌اند. این آرامستان که به صورت پارک در شهر بوسان قرار دارد، جایی برای پیاده‌روی مردم و نیز دومین مکان دیدنی شهر برای توریست‌هایی محسوب می‌شود که به این شهر سفر می‌کنند.

گلزار شهدای تهران به عنوان بزرگترین گلزار شهدای کشور با داشتن المان خاص و جاذبه‌های بصری‌ که بخشی از تاریخ کشور و فرهنگ مردم را در دوره‌ای خاص در خود جای داده است، می‌تواند مکانی برای حضور توریست‌هایی باشد که برای درک فرهنگ ایرانی-اسلامی به کشور ما سفر کرده‌اند. میراث نهفته در گلزار شهدا در حضور اخیر مقام معظم رهبری در این مکان مورد تاکید ایشان قرار گرفت و اشاره به حفظ و صیانت از آن داشته‌اند. این موضوع برای معرفی به آیندگان به عنوان بخشی از فرهنگ کشور حائز اهمیت است.

قفسه‌های آلومینیومی هر کدام از مزارهای شهدا اثری هنری از دست‌سازه‌های مادرانی است که آمال و آروزهای خود را برای فرزند از دست داده در آن گنجانده‌اند. پیام‌ها و اشعاری که بر روی سنگ‌های مزار حک شده‌اند خود کتابی از بیان احوالات شهدا و بازماندگان آن‌هاست.

چه فضایی بهتر از گلزار شهدا برای ایجاد وحدت بین کشورهای جبهه مقاومت که در مقابله با دشمن با اتحاد و همدلی شهدای مشترکی را تقدیم این راه کرده‌اند؟ همین یک جمله می‌تواند اهمیت گلزار شهدا را در تبادل فرهنگی بین ایران و کشورهای مقاومت نشان دهد، نقطه‌ای که با وجود شهدایش بهترین محل برای برگزاری گردهمایی‌ها و تجمع‌های افراد از کشورهای مقاومت و بازدید از فضای معنوی و بهره مندی از وجود شهداست.

طی سال‌های اخیر گروه‌های مختلفی از کشورهایی نظیر عراق، لبنان، سوریه و دیگر کشورها برای بازدید از گلزار شهدای تهران به این محل آمده‌اند، اما آنچه مهم است، استفاده از ظرفیت بزرگ گلزار شهدا در شناساندن شهدا و فرهنگ ایثار و شهادت به مردم دیگر کشورهاست. ظرفیتی که با بیشتر شدن هر روزه مسافران به ایران می‌تواند مورد توجه جدی دست اندرکاران فرهنگی کشور قرار گیرد و به عنوان مکانی جذاب برای گردشگران خارجی منتقل کننده فرهنگ بخشی از تاریخ و فرهنگ مردم ایران باشد.

ثبت جهانی گلزار شهدا

سال 93 برخی از مسوولان بنیاد شهید و امور ایثارگران که متولی اصلی بحث گلزارهای شهدا هستند خبر از پیگیری‌ها برای ثبت جهانی گلزار شهدای تهران دادند. گلزاری که با بیش از 30 هزار شهیده آرمیده در آن ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی را دارد و موضوع ثبت جهانی آن می‌توانست به معرفی بیشتر آن در بین گردشگران کمک کند؛ اما گویا این خبر تنها در فضای رسانه‌ای ماند و اقدام جدی برای انجامش صورت نگرفت.

گلزار شهدا می‌تواند بهشت گردشگران خارجی باشد

امروز گلزار شهدا مثل دیگر مناطق مشابه در سطح جهانی می‌تواند در کنار اینکه به جاذبه‌ای توریستی تبدیل شود، محلی برای بیان واقعیت‌های دوران دفاع مقدس و هزاران شهید ترور، جنگ تحمیلی و انقلاب اسلامی باشد؛ محلی که پیام‌آور بسیاری از ارزش‌های اخلاقی کم‌رنگ شده در دنیای امروز است که نیازمند بازبینی و توجه بیشتر انسان‌ها به آن هستیم.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها