یادداشت/ سعید نوروزی‌پور

سیگار؛ شاه‌کلید بروز آسیب‌های اجتماعی

با اندکی تحقیق می‌توان دریافت که سیگار سرآغاز استعمال مواد مخدر است. متأسفانه به دلیل عدم توجه برخی مسئولان به این موضوع و عدم تصویب قانون‌های بازدارنده، مصرف سیگار، قلیان و ماده مخدر «گل» در بین دانشجویان افزایش داشته است.
کد خبر: ۳۵۰۰۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷ - 16June 2019

سیگار، دروازه ورود به اعتیادگروه اجتماعی دفاع‌پرس ـ سعید نوروزی‌پور؛ طبق آمار‌های منتشره از سوی سازمان‌های بین‌المللی به ویژه سازمان بهداشت جهانی، متأسفانه هر ساله چندین میلیون نفر از مردم جهان بر اثر استعمال دخانیات و مصرف سیگار جان خود را از دست می‌دهند.

باید گفت کسانی که سیگار استعمال می‌کنند دچار بیماری‌های قلبی، عروقی، تنفسی، دهان و دندان و در برخی مواقع نیز دچار بیماری مغزی و عصبی می‌شوند و اگر نتوانند برای ساعتی سیگار استعمال کنند عصبی می‌شوند.

یکی از مواردی که امروز جوانان کشور ما را گرفتار کرده تا به جای اینکه نیروی جوانی خود را در راه اعتلای کشور به کار بگیرند، استعمال دخانیات است.

امروز علاوه بر استعمال سیگار با وجود قهوه‌خانه‌های مختلف در سطح کشور، استعمال قلیان در میان جوانان افزایش داشته که باعث‌ ایجاد آثار نگران‌کننده‌ای در جامعه و بروز خسارت‌های جبران ناپذیری بین جوانان شده است.

با کمی تحقیق می‌توان به این رسید که سیگار سرآغاز استعمال مواد مخدر است. متاسفانه عدم توجه برخی مسئولان به این موضوع و عدم تصویب قانون‌های بازدارنده، باعث شده مصرف سیگار، قلیان و مواد مخدر «گل» بین دانشجویان افزایش داشته باشد.

در این بین موضوعی که باعث نگرانی بیشتر می‌شود استعمال سیگار، قلیان و مواد مخدر بین دختران و بانوان است، گرچه گرایش به سیگار، مواد مخدر و قلیان برای همه جوامع امروزی نگران‌کننده و دل‌آزار است، اما متأسفانه این نگرانی در جامعه ما دو چندان است.

این افراد علاوه بر اینکه با استعمال سیگار سلامت خود را در معرض خطر قرار می‌دهند با آلوده ساختن محیط پیرامونی خود باعث آسیب رساندن به اطرافیان خود از جمله کودکان و سالمندان می‌شوند.

متاسفانه یکی از باور‌های غلط بین جوانان این است که سیگار به دلیل داشتن نکوتین به آن‌ها آرامش می‌دهد؛ بسیاری بر این باور هستند که سیگار کشیدن باعث می‌شود اظطرابشان کاهش پیدا کند؛ متاسفانه باید گفت که این تفکر اشتباه باعث می‌شود که برخی جوانان فریب خورده و وارد این راه اشتباه می‌شوند.

اما باید به این موضوع اشاره کرد، در اوضاعی که دشمن کشور ما را تحریم کرده و ایران را وارد یک جنگ اقتصادی ساخته، سیگار جزو اقلام تحریمی نیست که این نشان‌دهنده آن است که دشمن به دنبال این است جوانان بیشتری از ایران را گرفتار این معضل کند.

برخی‌ متاسفانه بر این باور هستند که اگر سیگار بکشند در استمرار رابطه دوستی آنان تاثیر دارد، که باید گفت که این نوع تفکر غلط است و بوی آزاردهنده‌ای ناشی از استعمال سیگار باعث دوری آدم‌ها از فرد مصرف‌کننده می‌شود.

باید گفت: یکی از عواملی که بعضا باعث می‌شود تا شخصی سیگار مصرف کند عدم قدرت «نه» گفتن است.

وقتی دانشجویی در جمع چند همکلاسی سیگاری قرار می‌گیرد به زودی با آن‌ها صمیمی می‌شود و اگر در این جمع چند نفر سیگار استعمال کنند ممکن است به دلیل تعارفاتی که می‌شود و عدم قدرت نه گفتن به این راه بپیوندد.

برخی‌ نیز بخاطر کنجکاوی سیگار استعمال می‌کنند و پس از آنکه بخواهند سیگار را ترک کنند به راحتی نمی‌توانند چرا که عادت به این موضوع پیدا کرده‌اند.

در پایان باید گفت: اعتیاد و عادت به هم پیوسته هستند و گاهی وابستگی به سیگار شخص را به بی‌راهه اعتیاد می‌کشاند. یکی دیگر از موضوعاتی که باید دستگاه متولی آن را فرهنگ‌سازی کند قدرت «نه» گفتن است چرا که جوانان زیادی به همین دلیل استعمال دخانیات می‌کنند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار