خوب نژاد در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

تولید کتاب جامع حاج آقا ابوترابی/ آثار مغفول مانده آزادگان در عراق نیازمند توجه است

مدیر موسسه پیام آزادگان گفت: کار برای تالیف کتاب جامع حاج آقا ابوترابی آغاز شده است. ارتباطاتی با عراق برای جمع آوری آثار مربوط به اسارت اسرای ایرانی داشته‌ایم.
کد خبر: ۳۵۰۰۶۳
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۸ - 14June 2019

تولید کتاب جامع حاج آقا ابوترابی/ آثار مغفول مانده آزادگان در عراق نیازمند توجه استفریبرز خوب‌نژاد مدیر عامل موسسه فرهنگی پیام آزادگان در گفت‌و‌گو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس با اشاره به برنامه‌های این موسسه در سال‌جاری اظهار داشت: امسال با وجود مشکلات مالی که در همه سازمان‌ها و موسسات مطرح است سعی کرده‌ایم برنامه‌هایی را در همه حوزه‌های موسسه ترسیم کنیم.

وی افزود: برنامه و اقدامات امسال برای 30 استان کشور به سمت پژوهش و فعالیت‌های پژوهش محور رفته است.

خوب‌نژاد با اشاره به شرایط آزادگان طی سال‌های اخیر تصریح کرد: ما در حال گذار از سنین میانسالی آزادگان هستیم و باید خاطرات و اسناد موجود در دست آزادگان جمع آوری شود. یکی از برنامه‌های امسال ما جمعی آوری هرچه بهتر و بیشتر آثار و خاطرات آزادگان است.

مدیر موسسه پیام آزادگان ادامه داد: برنامه اردوهای تابستانه را تا جایی که امکان برگزاری آن باشد، داریم. طبعا همه افراد را نمی‌توانیم پوشش دهیم اما اردوهایی خارج از استان و درون استانی برای آزادگان پیش بینی شده است که تلاش داریم اردوهای درون استان خانوادگی باشد.

خوب‌نژاد به تولیدات موسسه در حوزه نشر اشاره کرد و افزود: امسال هفت کتاب آماده چاپ داریم که احتمالا تا پایان سال به 12 کتاب می‌رسد. این کتاب‌ها در سبک‌های مختلف هستند. با نویسندگان مطرحی صحبت شده است تا کتاب جامعی در خصوص مرحوم ابوترابی فرد تدوین شود. چندین کتاب در مورد ایشان نوشته شده است ولی جامع نیستند. بخشی از این کتاب‌ها به ویژگی اخلاقی مرحوم ابوترابی و بخشی دیگر به خاطرات ایشان در اسارت پرداخته‌اند اما اثری که شان و جایگاه حاج آقا را در فضای فرهنگی و ایثارگری نشان دهد تاکنون نداشته‌ایم، اینکه کتاب هم ردیف کتابی مسیح کردستان در خصوص مرحوم ابوترابی نوشته شود بسیار مهم است که به زودی این پروژه را آغاز خواهیم کرد.

تهیه 10 عنوان مستند برای شهدای آزاده

مدیر موسسه پیام آزادگان همچنین از تولیدات هنری دیگر در حوزه شهدای آزاده خبر داد و گفت: برای شهدای غریب آزاده 10 عنوان مستند کوتاه تهیه شده است.

وی آمار بالای فوتی‌های جامعه آزاده در سال گذشته را ناراحت کننده دانست و افزود: این موضوع زنگ خطری برای جامعه ایثارگری‌ است چرا که متوسط سن آزادگان 50 سال بیشتر نیست و سن زیادی ندارند اما به نسبت جمعیت آنان، فوتی‌ها زیاد شده و شیب تندی را شاهد هستیم. درباره این موضوع خیلی هم نمی‌توانیم صحبت کنیم چرا که بر روح آزادگان و خانواده‌های آنان تاثیر منفی می‌گذارد.

صبوری و نجابت خانواده‌های آزادگان

خوب‌نژاد بیان کرد: خانواده آزادگان بسیار صبور و نجیب هستند، ما با بررسی 800 خانواده آزاده در شهرهای مختلف دیدیم که با وجود مشکلات فراوان با نجابت و صبوری روزگار می‌گذرانند.

وی از تلاش‌های این موسسه برای جمع آوری بخشی از آثار آزادگان و خاطرات آنان در کشور عراق وجود دارد اشاره کرد و گفت: خیلی تلاش کردیم تا با سربازان عراقی دوران اسارت و کشور عراق ارتباط برقرار کنیم. در همین دفتر تعدادی از سربازان عراقی به دیدن ما آمدند، این نیاز و ضرورت برای ارتباط گیری با عراق احساس شده است. تعدادی از آزادگان نیز به عراق و اردوگاه‌های زمان اسارت رفتند و فیلم‌های مستندی تهیه کردند، عده‌ای بخشی از روزنامه‌های عراقی آن دوران را که مربوط به اسرا می‌شد جمع آوری کردند ولی فکر می‌کنیم این‌ها کافی نیست. ما امروز در بخش جمع آوری خاطرات و آثار هم حتی مشکل داریم و افرادی که متولی کار فرهنگی هستند همکاری لازم را ندارند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها