نخست وزیر ژاپن در نشست مشترک با روحانی:

ثبات در منطقه خاورمیانه برای رونق اقتصادی در تمام جهان مهم است

نخست وزیر ژاپن گفت: ثبات در منطقه خاورمیانه برای رونق اقتصادی در تمام جهان مهم است، ژاپن آرزو دارد برای ایجاد ثبات و صلح تلاش حداکثری خود را به کار بگیرد.
کد خبر: ۳۵۰۱۶۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۲۴ - 12June 2019

ثبات در منطقه خاورمیانه برای رونق اقتصادی در تمام جهان مهم استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‎پرس، شینزو آبه نخست وزیر ژاپن در نشست خبری مشترک با حجت‎الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان، با بیان اینکه برای اینجانب بسیار افتخار آمیز است که در 90امین سالگرد روابط دو کشور به ایران سفر کردم و با استقبال گرم و محبت آمیزی روبرو شدم، اظهار داشت: اینجانب راه بسیار طولانی را پیمودم تا به ایران بیایم و این سفر 41 سال پس از سفر نخست وزیر ژاپن انجام شده است.

وی افزود: مردم ایران و ژاپن تحولات مختلفی را در محیط بین‌الملل تجربه کردند و در آن احساسات قابل وصفی را در دل داشته و احساسات پیچیده‌ای را چشیده و تحمل کرده‌اند.

شینزو با اشاره به اینکه ژاپن و ایران به عنوان کشورهای کهن و تاریخی و کشورهای بزرگ فرهنگی، از طریق دل‌های مردم و رفت و آمدهای احساسی و پیوسته، این روابط را ادامه داده اند، گفت: اینجانب با گذشت 36 سال از اولین سفر خودم به تهران، امروز مجدداً به این شهر آمدم؛ 36 سال پیش هنگام سفر، پدر اینجانب به عنوان وزیر خارجه وقت به ایران آمده بود و من او را همراهی کردم. من آن موقع جوان 20 ساله‌ای بودم و از دیدن منظره با ابهت شهر تهران که خاطره کهن در آن نهفته است و مهمان نوازی گرم مردم ایران تحت تأثیر قرار گرفتم. امروز هم برای من این خاطره فراموش نشدنی است.

نخست وزیر ژاپن تصریح کرد: حالا که اینجا ایستاده‌ام احساسم اینگونه است که آرزویم به ثمر نشسته است و موفق شدم دوستان قدیمی ام را دوباره ببینم و شاید حرف‌هایی که امروز می زنم گوش نواز نباشد اما چون اینجانب آرزو دارم کمک و پشتوانه شما شوم این حرف‌ها را می‌زنم. در حال حاضر در منطقه خاورمیانه تنش رو به افزایش است و متخصصان هم به وقوع درگیری تصادفی اشاره می‌کنند اما لازم است به هر قیمتی که شده جلوی وقوع درگیری گرفته شود.

وی افزود: صلح و ثبات منطقه خاورمیانه نه تنها برای رونق و سعادت این منطقه بلکه برای رونق تمام دنیا ضروری است. ژاپن آرزو دارد جهت کاهش تنش در حد توان خود نقش حداکثری را ایفا کند و با تمرکز بر این مسئله سفر من به ایران انجام شده است. ایران از زمان باستان «پرشیا» تا به امروز کشور بزرگ منطقه خاورمیانه بوده است و هست و در آینده هم چنان خواهد ماند. برای اینکه در حال حاضر در محیط خاورمیانه تنش رو به افزایش است باید صلح و ثبات در خاورمیانه را بیشتر کرده و از وقوع درگیری تصادفی جلوگیری کنیم.

شینزو با تاکید بر اینکه ضروری است ایران نقش سازنده خود را ایفا کند، ادامه داد: دین اسلام دین صلح، تساهل و تسامح است اینجانب همیشه از معنویت اسلام تحت عنوان (خیر الامور اوسطها) یعنی میانه روی بهترین راه است تحت تأثیر قرار می‌گیرم. اینجانب احترام بسیار زیادی قائل هستم برای حضرت آیت الله خامنه ای برای چندین نوبت فتوایی که صادر کردند مبنی بر اینکه سلاح کشتار جمعی از جمله سلاح هسته‌ای از لحاظ اسلام حرام است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها