نویسنده کتاب «دلتنگ نباش!» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

«دلتنگ نباش!» اولین تجربه ادبی من بود/ گرفتن تقریظ از رهبری بهترین روز زندگی‌ام شد

زینب مولایی با اشاره به نگارش زندگی‌نامه داستانی شهید مدافع حرم «روح‌الله قربانی» و گرفتن تقریظ از رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: گرفتن تقریظ از رهبر معظم انقلاب اسلامی بهترین روز زندگی‌ام بود.
کد خبر: ۳۵۰۳۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۹ - 15June 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، تقریظ رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «دلتنگ نباش!» خاطرات همسر شهید مدافع حرم «روح‌الله قربانی» که توسط انتشارات روایت فتح به چاپ رسیده بود، منتشر شد.

در جریان دیدار زینب مولایی نویسنده کتاب «دلتنگ نباش!» به همراه سرکار خانم زینب عبدفروتن، همسر شهید قربانی با رهبر معظم انقلاب اسلامی، ایشان از کتاب «دلتنگ نباش!» و قلم نگارنده، تقدیر و در ضمن گفت‌وگو با همسر شهید از وی تجلیل کردند.

سال گذشته که «دلتنگ نباش!» چاپ شد، این کتاب به دست رهبر انقلاب اسلامی رسید و ایشان پس از مطالعه، در ابتدای کتاب نوشتند: «بسمه تعالی. سلام و رضوان خدا بر شهید عزیز روح‌الله قربانی. از همسر شهید باید تشکر شود بخاطر فرستادن این کتاب و از ایشان و خانم مولائی بخاطر تدوین این اثر».

به بهانه توجه رهبر معظم انقلاب اسلامی به این کتاب و خاطرات شهدای مدافع حرم، گفت‌وگویی را با «زینب مولایی» انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید؛

دفاع‌پرس: ظاهراً «دلتنگ نباش!» اولین تجربه ادبی شماست، چطور با شهید قربانی آشنا و به نوشتن خاطرات این شهید ترغیب شدید؟

روح‌الله قربانی هم‌محله‌ای ما بود. زمانی که در مسجد محلمان فهمیدم شهید آورده‌اند ما هم با خانواده به مسجد رفتیم و در مراسم شرکت کردیم. حدود 45 روز بعد رفتیم که به خانواده شهید سَر بزنیم. همان روز بود که با خانواده ایشان مطرح کردم که اگر شما راضی باشید، کار نوشتن کتاب شما را شروع کنم.

همان‌جا به خانواده شهید توضیح دادم که نوشتن این کتاب اولین تجربه حرفه‌ام من خواهد بود و در گذشته هیچ کتابی برای چاپ نداشته‌ام اما مطالعه زیادی داشته‌ام و تلاشم را خواهم کرد که کار را خوب انجام دهم اما شما نیز این حق را دارید که دنبال یک نویسنده مطرح باشید که البته قبول کردند کار را خودم انجام دهم.

حدوداً یک هفته بعد از چهلمین روز شهادت روح‌الله قربانی، با همسر شهید سَر مزار او رفتیم و همانجا کار را شروع کردیم.

دفاع‌پرس: لطفا درباره عنوان کتاب، «دلتنگ نباش!» توضیح دهید چه فلسفه‌ای در انتخاب این عنوان وجود داشت؟

شهید قربانی یک روحیه هنری و لطیفی داشت و به همین خاطر ما نیز دوست داشتیم یک اسم هنری و قشنگ انتخاب کنیم. البته چند اسم هم مطرح شد اما چون خیلی جالب و گیرا نبود همان اول کار رد شد. انتخاب اسم «دلتنگ نباش!» مربوط به یک خاطره است. چند وقت بعد از شهادت ایشان، وقتی همسر شهید به خانه می‌رود و خیلی احساس دلتنگی می‌کند، کتاب «هشت کتاب» سهراب سپهری را که اولین هدیه همسرش بوده را باز می‌کند.

«دلتنگ نباش!» اولین تجربه ادبی من بود/ گرفتن تقریظ از رهبری بهترین روز زندگی‌ام شد

همسر شهید گلبرگ گلهایی که از شهید هدیه می‌‎گرفته را لای کتاب نگه می‌داشته، وقتی کتاب را باز می‌کند روی یکی از گلبرگ‌ها، شهید برای او نوشته بود که «عشق من دلتنگ نباش!». اسم کتاب از همین جمله انتخاب شده است.

دفاع‌پرس: در روند تدوین و نگارش «دلتنگ نباش!» هدف شما پرداختن به چه بخشی از زندگی شهید قربانی بود و چقدر به شخصیت شهید نزدیک شدید؟

زندگی شهید قربانی خیلی بالا و پایین داشته است. یک‌سری مشکلات خانوادگی این‌ها بوده که عملاً مطرح کردن آن غیر ممکن بود. برای همین ما عمده خاطرات را از مقطعی ورودایشان به سپاه و سپس ازدواج، رفتن به سوریه و شهادت او انتخاب کرده‌ایم.

البته یک ارجاعاتی نیز به خاطرات کودکی شهید و خاطراتی که خودش برای همسرش تعریف کرده نیز شده اما عمده خاطرات از وقتی است که او وارد کار می‌شود و ازدواج می‌کند.

دفاع‌پرس: پس بخاطرات این مشکلات یک ممیزی‌هایی را خودتان ایجاد کرده‌اید؟

بله درسته است.

دفاع‌پرس: مهم‌ترین ویژگی شهید قربانی از نظر شما چیست؟

به نظرم مهمترین ویژگی شهید قربانی «تقوا» بوده است. چیزی که خودش نیز در وصیت‌نامه به آن اشاره می‌کند و به نقل از حاج آقا مجتبی تهرانی که ایشان نیز از امام علی (ع) نقل می‌کنند که «شهادت خوب است اما تقوا بهتر»؛ تقوایی که در قلب باشد و در رفتار بروز کند.

«دلتنگ نباش!» اولین تجربه ادبی من بود/ گرفتن تقریظ از رهبری بهترین روز زندگی‌ام شد

رعایت تقوا با وجود تمام مشکلات زندگی شهید قربانی، آن ایمان و تقوایی که در تمام مراحل زندگی او وجود داشته یک شخصیت جذابی را درست کرده است. با اینکه مشکلات زیادی سر راه زندگی او وجود داشته است ولی با وجود تمام این مشکلات او توانسته به خوبی مسیر زندگی را پیدا کند.

دفاع‌پرس: اگر بخواهید در چند جمله این کتاب را برای مخاطبین معرفی کنید، درباره آن چه می‌گویید؟

تنها معرفی که می‌توانم بگویم این است که آن را بخوانید تا ببینید شخصیت شهید قربانی چگونه بوده است. خیلی‌ها از من پرسیدند که چرا به سراغ این شهید رفته‌اید؛ آن زمان خیلی خوب نمی‌توانستم جواب این سوال را بدهم اما الان با وجود کتاب «دلتنگ نباش!» می‌توانم بگویم کتاب را بخوانید تا ببینید شهید قربانی چه کسی است.

این شهید اولاً متعلق به نسل امروز است. من خودم کتاب‌های شهدای دفاع مقدس را خیلی مطالعه می‌کردم. این شهید مدافع حرم چون از نسل خودمان است به نظرم خیلی خوب می‌شود توضیح داد که چطوری می‌توان در این دوره و زمانه زندگی کرد و راه شهادت را پیمود.

سخت‌کوشی که شهید قربانی در تمام زمینه‌های زندگی و در ایمان، کار و درس و زندگی داشته به قدری شخصیت او را جذاب و دوست‌داشتنی می‌‎‌کند که به نظرم خواندن این کتاب خالی از لطف نیست.

دفاع‌پرس: دیداری هم با حضرت آقا (رهبر معظم انقلاب اسلامی) داشتید، از این دیدار برایمان بگویید. ظاهراً رهبری از قلم شما هم تمجید کرده بودند.

اگر تاریخ‌ها را اشتباه نگویم فکر کنم که یازدهم خرداد بود که با ما تماس گرفتند و گفتند وقت نماز ظهر به دفتر مقام معظم رهبری بیایید. ما هم رفتیم و گفتند یک دیداری نیز هماهنگ شده که من و همسر شهید خدمت حضرت آقا رسیدیم.

«دلتنگ نباش!» اولین تجربه ادبی من بود/ گرفتن تقریظ از رهبری بهترین روز زندگی‌ام شد

ایشان تا ما را دیدند از من پرسیدند شما نویسنده کتاب هستید؟ گفتم بله. آقا فرمودند: «خیلی خوب نوشتید». این جمله خیلی برای من ارزشمند بود. اینکه ایشان که کتابخوان حرفه‌ای هستند و کتاب‌های مختلف جهانی را مطالعه کرده‌اند و بخواهند درباره قلم من صحبت کنند، خیلی برایم جذاب بود.

حضرت آقا با همسر شهید هم صحبت کردند و او نیز از شهید قربانی خاطراتی را ذکر کرد و حضرت آقا نیز در ادامه برای شهید و همسر او دعا کردند. من نیز در ادامه از آقا پرسیدم که امکان دارد یک دستخط یادگاری برایمان بنویسند. آقا فرمودند روی همان کتابی که برای مطالعه فرستاده بودید من چیزی نوشته‌ام. گفتم می‌شود دست‌خط را به ما بدهند که همانجا به یکی از مسوولین اشاره کردند و گفتند کتاب را بدهید. فردای همان روز با ما تماس گرفتند و گفتند بیایید و دست خط را ببرید. گرفتن تقریظ از رهبری بهترین روز زندگی‌ام بود.

دفاع‌پرس: در آینده برنامه‌ایی برای نوشتن خاطرات شهدای مدافع حرم دارید؟

چون کتاب زندگینامه شهید قربانی یک کار دلی بود، دلم می‌خواهد اگر قرار باشد کار دیگری را بنویسم اول خدا بخواهد و دوباره چنین موردی را قسمت و روزی من قرار دهد و من نیز با جان و دل کار را انجام دهم. اگر چنین پیشنهاداتی داشته باشم و خدا بخواهد کار را انجام خواهم داد.

انتهای پیام/ 121

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
سلیمان خادمی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
0
0
بنده نیز از خانم مولای تشکر را دارم
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار