صرامی تشریح کرد؛

برنامه‌های سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در سال‎ جاری/ امحاء 60 تُن مواد مخدر در استان سیستان و بلوچستان

دبیر اجرایی مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر به تشریح برنامه‎های سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر پرداخت و گفت: امحای 60 تُن انواع مواد مخدر غیر دارویی در زاهدان و تقدیر از دست‌اندرکاران امر مبارزه، بخشی از این اقدامات است.
کد خبر: ۳۵۰۵۴۶
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۸ - 16June 2019

برنامه‌های سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در سال‎جاری/ امحاء 60 تُن مواد مخدر در استان سیستان و بلوچستانبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «حمید صرامی» مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر در تشریح این خبر اظهار داشت: براساس اعلام مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1987 میلادی و به‌منظور تقویت اقدامات و همکاری‏‎های بین‏‎المللی در راستای رسیدن به جهانی عاری از اعتیاد و مصرف مواد مخدر، (26 ژوئن) مصادف با پنجم تیر به‌عنوان روز جهانی مبارزه با سوء مصرف و قاچاق مواد مخدر تعیین شد و همه ساله در عموم کشور‌ها و مجامع ملی و بین‏‎المللی، مراسم گرامی‌داشت آن برگزار می‌شود.

وی افزود: کشور جمهوری اسلامی ایران طی 40 سال مبارزه بی‏امان با قاچاقچیان و تهیه و توزیع‌کنندگان مواد مخدر، موفق شده است تا با احداث و نصب دو هزار کیلومتر موانع و استحکامات مرزی به منظور کنترل و مهار کاروان‌های قاچاق مواد مخدر در مناطق مرزی کشور، حدود 12 هزار تُن انواع مواد مخدر و روان‌گردان را با تقدیم سه هزار و 814 شهید و بیش از 12 هزار نفر جانباز، کشف کند و ضمن ضربه زدن به بنیان‌های اقتصادی قاچاقچیان، به عنوان پرچمدار امر مبارزه جهانی معرفی شود.

دبیر اجرایی مراسم سالروز جهانی مبارزه بیان داشت: در جهاد مقدس امر مبارزه با مواد مخدر در کشورمان، رویکرد متوازن مبارزه با عرضه مواد و کاهش تقاضای مواد همواره در اسناد بالادستی کشور اعم از سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، قوانین برنامه پنج ساله توسعه اقتصادی کشور در برنامه‌های اول، دوم، چهارم، پنجم و ششم توسعه، تصویب و ابلاغ پنج سند شامل سند جامع پیشگیری، سند جامع درمان و حمایت‌های اجتماعی، سند جامع اجتماعی شدن، سند جامع مقابله با عرضه و سند جامع تحقیقات، مورد توجه واقع شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر مبارزه سخت افزاری با قاچاقچیان و تهیه و توزیع‌کنندگان مواد مخدر، اقدامات مناسبی در عرصه پیشگیری از مصرف مواد در مدارس، دانشگاه‏‌ها، خانواده‌ها، محله‌ها و محیط ‏های کاری و همچنین تلاش جدی برای درمان و حمایت‏‌های اجتماعی از معتادان و همچنین برای اجتماعی شدن امر مبارزه با مشارکت طبقات مختلف اجتماعی و علمی شدن امر مبارزه در حال انجام است.

صرامی خاطرنشان کرد: اعتیاد به‌عنوان اولین اولویت آسیب‏‌های اجتماعی کشور تعیین شده و برای مهار و کنترل آن 24 دستگاه در سطح کشور در ابعاد مختلف تلاش همه جانبه‌ای دارند.

وی گفت: در سال‌جاری برنامه سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر با دو رویکرد اساسی شامل ارائه دستاورد‌ها در عرصه‏‌های مختلف مبارزه با عرضه و کاهش تقاضا در 40 سال جهاد مقدس پس از انقلاب اسلامی علیه این پدیده شوم و همچنین تلاش برای تقویت اقدامات در امر مبارزه در طول برنامه ششم توسعه تا ایران 1400 برای کاهش میزان بروز و شیوع اعتیاد در کشور برگزار می‌شود.

دبیر اجرایی مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر افزود: همایش سالروز جهانی در تهران در روز دوشنبه سوم تیر 1398 و با حضور برخی از مقامات ارشد کشور و اعضاء ستاد اعم از دستگاه‏‌های مقابله با عرضه و کاهش تقاضا و همچنین نمایندگان سیاسی مقیم کشور و مستشاران نظامی برگزار می‌شود و در این مراسم از تعدادی از خانواده معظم شهدا، جانبازان گرانقدر و فعالان امر مبارزه با مواد مخدر و روان‌گردان‏‌ها که نسبت به تحقق طرح‌های تحولی در امر مبارزه مبادرت کرده‌اند، تقدیر می‌شوند.

صرامی اظهار داشت: 60 تُن انواع مواد مخدر مکشوفه غیر دارویی در شهرستان زاهدان استان سیستان و بلوچستان مورد امحاء واقع خواهد شد که به‎عنوان نمادی از فعالیت‏‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر و وزارت اطلاعات در کشف و امحاء مواد در شرق کشور است.

وی گفت: برگزاری مسابقات دو میدانی، پیاده‌روی خانوادگی، دوچرخه‌سواری و کوه پیمایی با شعار «سلامت و نفی مصرف مواد»، حد فاصل 30 خرداد تا هفتم تیر از جمله برنامه‏‌های نمادین در عرصه فرهنگی و پیشگیری اولیه از مصرف مواد به‌منظور تحرک و نشاط با مشارکت جدی تشکل‎های مردمی در تهران و سایر استان‏‌ها برگزار می‌شود.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد افزود: دو برنامه ویژه نیز در تهران شامل برگزاری همایش سازمان‏‌های مردم‌نهاد در عرصه‏‌های پیشگیری، درمان، حمایت‏‌های اجتماعی و کاهش آسیب در 28 خرداد با حضور سازمان‏‌های مردم‌نهاد، مردم منطقه و مسئولین در منطقه شهید هرندی تهران و همچنین برگزاری مسابقه دوچرخه سواری با مشارکت تمامی دستگاه‏‌های ذی‌ربط در پنجم تیر در مناطق مولوی - هرندی و شوش تهران برگزار می‌شود که بدین ترتیب شاهد تقویت برنامه‏‌های فرهنگی در سال‌جاری در مناطق پاکسازی شده تهران خواهیم بود.

صرامی یادآور شد: کارزار رسانه‏‌ای با برپایی کارگاه‏‌ها و نمایشگاه‏‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد، کیوسک‏‌های اطلاع ‏رسانی و برگزاری تئاتر‌های خیابانی نیز در برخی از پارک‏‌ها از 30 خرداد تا هفتم تیر به‌منظور ارتقاء سطح آگاهی آحاد جامعه نسبت به تبعات و عوارض مصرف انواع مواد از سوی دستگاه‏‌های فرهنگی و پیشگیری کشور در تهران و سایر استان‏ها برگزار خواهد شد.

وی تاکید کرد: در مراکز استان‏‌های کل کشور و برخی از شهرستان‏‌ها نیز شاهد برگزاری همایش سالروز جهانی با حضور مقامات استانی خواهیم بود و از تعدادی از خانواده معظم شهدا و جانبازان و فعالان عرصه مبارزه تقدیر خواهد شد.

دبیر اجرایی مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر یادآور شد: در تهران و استان‏‌ها با حضور مسئولین امر مبارزه در سطوح ملی و استانی، شاهد سخنرانی قبل از خطبه‏‌های نماز جمعه و همچنین پرداختن ائمه جمعه کل کشور به موضوع مواد مخدر و روان‌گردان‌ها به‌عنوان یکی از بحران‏‌های جهانی و همچنین تهدید علیه امنیت فردی، خانوادگی، بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور خواهیم بود.

صرامی افزود: سازمان صداوسیما به‌عنوان یکی از اعضاء ستاد با ارائه برنامه ‏های مناسب از طریق شبکه ‏های ملی و استانی، نسبت به تقویت جریان‌سازی فرهنگی علیه مصرف مواد و ارتقاء سطح آگاهی آحاد جامعه به خصوص والدین و نیز تشریح اقدامات امر مبارزه اقدام خواهد کرد.

وی بیان کرد: به‌منظور تقویت اجتماعی شدن امر مبارزه، عموم برنامه‏‌های سالروز جهانی سال‌جاری توسط سازمان‏‌های مردم‌نهاد و تشکل‏‌های مردمی در سطح کشور مورد اجرا واقع خواهند شد.

این مقام مسئول در ستاد، هدف قاچاقچیان را درهم ریختن بافت اقتصادی و اجتماعی کشور خواند و گفت: برای مقابله با تهدید استراتژیک، چندوجهی، چند سببی و سیستماتیک مواد مخدر، شعار «یاری‏‎گر هم باشیم» به‌عنوان شعار محوری کشورمان در امر مبارزه با مواد مخدر اعلام شده که انتظار می‏رود برای تقویت رویکرد اجتماعی شدن در عرصه مبارزه و دوری از هرگونه‏ بی‏ تفاوتی اجتماعی و تقویت مسئولیت‌پذیری و افزایش مشارکت اجتماعی، این شعار ملی مورد توجه تمامی دستگاه‏‌ها قرار گیرد تا شاهد تعادل کارکردی بین تمامی خرده نظام‌‏ها و آحاد جامعه باشیم.

صرامی به شعار اعلامی از سوی سازمان ملل متحد در سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر در سال 2019 میلادی اشاره کرد و گفت: شعار امسال سازمان ملل «عدالت همگام با سلامت و سلامت همگام با عدالت» اعلام شده است.

وی ادامه داد: از سال 1909 میلادی، جهان شاهد برگزاری اولین مجمع بین‏ المللی در شانگ‌های چین با حضور 14 کشور با عنوان هیات بین‌المللی مبارزه با تریاک بوده است که با گذشت صد و ده سال معادل بیش از یک قرن و برگزاری ده‏‌ها نشست منطقه‏‌ای و بین‏ المللی توسط کشور‌ها و تصویب سه کنوانسیون در سال‌های 1961 میلادی علیه مواد مخدر، سال 1971 علیه مواد روان‌گردان و سال 1988 علیه قاچاق مواد و مبارزه با پول‌‏های کثیف و همچنین چندین بیانیه و شکل‌گیری 14 نهاد اصلی و فرعی در امر مبارزه جهانی از سوی سازمان ملل متحد، هنوز جهان امروز شاهد این واقعیت تلخ و ناگوار است که در آستانه قرن بیست و یکم و هزاره سوم، مواد مخدر به یکی از بحران‌های جهانی تبدیل شده است.

دبیر مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر گفت: سوال اساسی اینکه علی‌رغم این همه اقدامات بین ‏المللی در جامعه جهانی، چرا جوامع با روند فزآینده عرضه مواد و روند فزآینده تقاضای مواد مواجه شده و چرا این تهدید جدی علیه بشریت، حیات اجتماعی جوامع را نشانه‌روی می‌کند؟ به گونه‏‌ای که در سال 1909 میلادی آمار مصرف‎کننده ماده تریاک حدود 25 میلیون نفر برآورد شده بود، ولی امروزه جامعه جهانی حداقل با 275 میلیون نفر مصرف‌کننده گونه ‌های مختلف مواد و انواع روان گردان‏‌های جدید که به 803 نوع رسیده مواجه شده است؟

صرامی در پایان ضمن تشریح چشم‌انداز مواد مخدر در سال 2025 میلادی به‌عنوان بازه انفجار تولید و مصرف مواد گفت: روند‌ها نشان می‌دهد جامعه جهانی با کاهش سن مصرف مواد و رشد شیوع مصرف مواد در نوجوانان و جوانان، افزایش مصرف مواد در بانوان، افراد تحصیل کرده و افراد شاغل، ضربه‌پذیری نهاد‌های خانواده، مدارس، دانشگاه ‏ها، محله‏‌ها و محیط‌های کاری، تمایل به مصرف هم زمان و ترکیبی انواع مواد، افزایش مرگ و میر در معتادان ناشی از مصرف بیش از اندازه و ناخالصی در مواد، افزایش دسترسی به مواد و مواجهه با طیف گسترده و متنوع و بی‌کیفیت مواد، رشد تولید شیشه، حشیش و خشخاش در کشور افغانستان مواجه است.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها