مدیرکل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی:

انتشار سه میلیون سند از خدمات جهاد سازندگی/ لازمه حرکت در «گام دوم انقلاب» زنده کردن فرهنگ جهاد است

حجت ترشیزی گفت: سه میلیون سند از فعالیت‌های جهادگران به زودی در قالب نرم افزار سراج و تحت عنوان سامانه جامع اسناد جنگ جهاد رونمایی و منتشر خواهد شد.
کد خبر: ۳۵۰۵۴۸
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳ - 16June 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، مراسم رونمایی از کتاب‌های «حال خونین دلان»، «جاده‌های امن هور» و همچنین «اطلس مهندسی جنگ» و «نرم افزار چند رسانه‌ای جهادگر شهید حاج اسداله هاشمی» با حضور مهندس محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی و حجت ترشیزی مدیرکل امور ایثارگران برگزار شد.

حجت ترشیزی مدیرکل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی در مراسم رونمایی از این آثار ضمن تبریک سالروز ۲۷ خردادماه و چهلمین سالروز صدور فرمان حضرت امام خمینی(ره) مبنی بر تشکیل جهاد سازندگی اظهار داشت: در قرآن ۴۰ بار واژه جهاد تکرار شده است و تا پیش از پیام امام امت (ره)، برخی جهاد را مترادف با خون ریزی و جنگ می‌دانستند اما امام راحل به عنوان یکی از بزرگترین مفسرین عملی قرن حاضر، جهاد را با سازندگی پیوند داد تا با بسیج همه جانبه برای جهادی از نوع سازندگی، محرومیت‌ها رفع شود.

وی در ادامه سخنان خود جهاد سازندگی را رسانه انقلاب دانست که اهداف انقلاب را ترویج کرد و افزود: با خدمات جهادگران و در مدت کوتاهی در دورترین روستاهای کشور، ندای انقلاب اسلامی پیچید و مردم طعم انقلاب را چشیدند.

مدیرکل امور ایثارگران تصریح کرد: با حمله رژیم بعث عراق در شهریور ماه ۱۳۵۹، جهاد سازندگی خدمات خود در مناطق محروم را تعطیل نکرد و در عرصه دفاع مقدس نیز با پشتیبانی از نیروهای مسلح و بسیج همگانی اقشار مختلف و تشکیل گردانهای مهندسی رزمی، بیش از ۵۴۰ هزار نفر را به جبهه ها اعزام نمود و با تقدیم سه هزار و ۳۰۰ شهید، ۲۴ هزار جانباز، یک هزار و ۳۰۰ آزاده دین خود را به انقلاب و اسلام ادا کرد.

ترشیزی افزود: جهاد از متن انقلاب جوشیده است و با انقلاب هست و ادامه خواهد داشت و امروز در آستانه گام دوم انقلاب اسلامی، وظیفه ماست که در راستای سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی، فرهنگ جهاد را زنده نگه داریم تا با تکیه بر مدیریت جهادی بتوانیم برای چهل سال دوم انقلاب برنامه‌ای داشته باشیم. از این رو باید به گذشته پر افتخار جهاد باز گردیم تا ببنیم نقش ما در گام دوم انقلاب چیست.

وی  جلوگیری از تحریف و فراموشی خدمات جهادسازندگی در دوران دفاع مقدس را وظیفه امور ایثاگران دانست و عنوان کرد: آن فرهنگ و هویت باید به نسل جدید منتقل شود تا در آینده، انقلاب ما دچار آسیب‌هایی نشود و بر این مبنا حفظ و نشر آثار و ارزش‌های دفاع مقدس یک وظیفه محسوب می‌شود.

مدیرکل امور ایثارگران وزارت جهاد کشاورزی افزود: جمع آوری بیش از سه میلیون سند از فعالیت‌های جهادگران اعم از فیلم، عکس، نقشه، مجلات، تاریخ شفاهی و... قسمتی از این رسالت است که به زودی در قالب نرم افزار سراج و تحت عنوان سامانه جامع اسناد جنگ جهاد رونمایی خواهد شد.

ترشیزی در پایان سخنان خود به آثار فرهنگی که در این نشست رونمایی خواهد شد پرداخت و گفت: کتاب جاده امن هور که نگاهی مستند به فعالیت‌های برجسته پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد در عملیات خیبر است و توسط نصرت‌اله محمودزاده تهیه شده است. کتاب «حال خونین دلان» نیز روایتی تاریخی از فعالیت‌های پشتیبانی و مهندسی جنگ جهاد کاشان است که از تجمیع هفت دفتر از روزنوشت‌های موسی کیخا (مسئول واحد ثبت وقایع جنگ جهاد سازندگی کاشان) تهیه و منتشر شده است. نرم افزار چند رسانه‌ای جهادگر شهید حاج اسداله هاشمی که از تصاویر، فیلم و دست نوشته‌های این سردار رشید اسلام است، با هدف ماندگارسازی میراث ارزشمند فرهنگی به جای مانده از دوران دفاع مقدس تهیه و منتشر شده است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار