بولتون: ایران از توانمندی‌های آمریکا هراسی ندارد

مشاور امنیت ملی آمریکا ضمن تأکید بر ابراز تمایل واشنگتن برای مذاکره با ایران گفت که ایرانی‌ها در حقیقت از توانمندی‌های آمریکا هیچ هراسی ندارند.
کد خبر: ۳۵۰۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۹ - 17June 2019

به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «واشنگتن فری بیکن» از ابراز تمایل واشنگتن برای گفت‌وگو با ایران خبر داد.

با این‌حال، بولتون که مواضع جنگ‌طلبانه و تندی در قبال ایران اتخاذ کرده است، ادعا‌های دیگر مقامات آمریکا علیه ایران تکرار کرد و اظهار داشت که گزارشات اطلاعاتی در ماه گذشته، در خصوص حملات پنهانی نواب ایران در غرب آسیا و جنوب آسیا هشدار داده بود.

بولتون در خصوص تنش‌های میان آمریکا و ایران تصریح کرد: «وضعیت بسیار پرمخاطره‌ای وجود دارد». وی در توجیه اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا در منطقه غرب آسیا گفت: «راهبرد امنیت ملی، ایران را بعنوان یکی از چهار تهدید اول معرفی کرده است و ما باید اطمینان حاصل کنیم قابلیت ممانعت آن‌ها از این نوع فعالیت‌ها را که مردم و تأسیسات آمریکا و بازار جهانی نفت را تهدید می‌کند، دارا هستیم».

علیرغم آنکه واشنگتن در حال پیشبرد اقدامات تحریک‌آمیز در منطقه است، بولتون، درباره اقدامات تحریک‌آمیز ایران هشدار داد و گفت: «اگر ایران درباره عزم رئیس‌جمهور در این خصوص (اقدامات تحریک آمیز ایران) تردید کند، اشتباه بزرگی مرتکب شده است».

ایران از توانمندی‌های آمریکا هراسی ندارد

وی ضمن دفاع از سیاست‌های دولت ترامپ در قبال ایران تأکید کرد، ایرانی‌ها «طوری رفتار می‌کنند گویی دوران دولت اوباما است و در حقیقت هراسی از توانمندی‌های آمریکا ندارند.»

بولتون در خصوص تأثیر خروج ترامپ از برجام گفت: «آن‌ها (ایران) در نتیجه (اقدام) رئیس‌جمهور در پایان دادن به توافق هسته‌ای و وضع مجدد تحریم‌ها، در مشکلات عمیق اقتصادی به سر می‌برند».

مشاور امنیت ملی آمریکا در خصوص تمایل دولت آمریکا برای مذاکره با ایران اینگونه گفت که ترامپ از مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۶ برای مذاکره با ایران اعلام آمادگی کرده است و «با این فرض که آن‌ها (ایران) تسلیحات هسته‌ای را کنار بگذارند و فعالیت‌های بدخواهانه‌ای که در آن تعامل دارند را کنار بگذارند»، دولت ترامپ آماده است تا بر روی یک توافق با ایران کار کند.

اتهامات بولتون علیه ایران در حالی مطرح شده است که ایران بار‌ها تأکید کرده است که به هیچ عنوان به دنبال تسلیحات هسته‌ای نیست و برنامه کاملاً صلح‌آمیز هسته‌ای را دنبال می‌کند و گزارش‌های دوره‌ای آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بر این امر و پایبندی ایران به مفاد برجام تأکید دارد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید که اقدامات و سخنان وی جنجال‌های زیادی را به راه انداخته است، حادثه‌های اخیر در غرب آسیا از جمله حمله به خط لوله نفتی متعلق به شرکت «آرامکو» سعودی و حمله راکتی به سفارت آمریکا را به ایران نسبت داد و گفت که حملات به پشتیبانی ایران «قطعاً» ادامه دارد.

وی ادامه داد: «آمادگی‌های زیاد برای (انجام) این تهدیدات ادامه دارد».

بولتون با اشاره به خروج آمریکا از برجام ادامه داد که ایران، خروج واشنگتن از برجام را پیش‌بینی نمی‌کرد و شورای حکام آژانس به زودی نشستی را برگزار خواهد کرد و «قطعاً که از نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، غنی‌سازی اورانیوم (ایران) افزایش یافته است».

وی ادامه داد: «فقط بحث افزایش سانتریفیوژ‌های پیشرفته نیست بلکه سرعت تولید است، سرعت غنی‌سازی افزایش یافته است و بنابراین محدودیت‌های گوناگون برجام که ایران گفته است آن‌ها را نقض خواهد کرد نیز در معرض تهدید است. آن‌ها از تاریخ هشتم جولای (۱۷ تیرماه) تخطی خواهند کرد».

حدود یک سال پیش بود (۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷) که دولت آمریکا به دستور ترامپ از توافق بین‌المللی برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به «برجام» خارج شده و تمام تحریم‌های هسته‌ای ذیل این توافق را در دو بازه ۹۰ و ۱۸۰ روزه مجددا اعمال کرد.

به گزارش فارس، به دنبال تشدید مواضع ضد ایرانی دولت آمریکا و تعلل اروپایی‌ها در اجرای وعده‌ها و تعهدات برجامی آنها، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران همزمان با سالروز خروج آمریکا از برجام با صدور بیانیه‌ای خطاب به کشور‌های عضو این توافق اعلام کرد: «جمهوری اسلامی ایران در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بند‌های ۲۶ و ۳۶ برجام، از روز ۱۸ اردیبهشت ۹۸ برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می‌کند».

پس از انتشار این بیانیه، «حسن روحانی» رئیس‌جمهور ایران نیز با اعلام اینکه ایران به کشور‌های باقیمانده در برجام ۶۰ روز مهلت داده تا به تعهدات خود ذیل این توافق هسته‌ای عمل کنند و زمینه تأمین منافع ایران در این توافق را فراهم کنند، تأکید کرد که در نامه‌ای که به این کشور‌ها فرستاده، پیامد‌های نادیده گرفتن این ضرب‌الاجل تعیین شده را مفصل شرح داده است

بولتون در این خصوص گفت: «بنابراین ما بیش از نیمی از آن زمان را طی کردیم و بار دیگر به واسطه کارآمدی تحریم‌های دولت ترامپ، مزایای اقتصادی محسوسی وجود نخواهد داشت».

بولتون درباره نقش ایران در خصوص متفاوت جلوه دادن افکار بولتون با افکار ترامپ گفت: «احتمالاً تعجب آور نیست، اما شاهد شواهد واقعی بودیم که نه فقط ایران بلکه ونزوئلا و کره شمالی نیز این راهبرد تلاش برای جداسازی مشاوران رئیس‌جمهور از رئیس‌جمهور را اتخاذ کرده‌اند و جای تعجب ندارد که نویسندگان رسانه‌های آمریکا این خط را در پیش گرفته‌اند و طوری بر روی آن مانور داده‌اند که گویی داستانی واقعی است».

وی ادامه داد، درون دولت ترامپ، این اطلاعات اشتباه، تأثیری ندارد، اما رسانه‌های جریان اصلی همچنان پروپاگاندای ایران را منعکس می‌کنند و «همانطور که می‌دانید آن‌ها توییتی از وزیر خارجه ایران را برمی‌دارند و این چرخه خبری دیگری برای آن‌ها است».

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار