رئیس کل دادگستری کرمان:

قضات، احکام قاطع و برنده صادر کنند

یدالله موحد گفت: قضات در بسیاری از موارد بر اساس نظریه کارشناسی حکم صادر می‎کنند، لذا همانگونه که انتظار می‎رود آنها باید احکام قاطع و برنده صادر کنند.
کد خبر: ۳۵۰۷۱۱
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۰ - 17June 2019

به گزارش خبرنگار دفاع‎پرس از کرمان، یدالله موحد رئیس کل دادگستری کرمان در مجمع عمومی عادی سالیانه کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان اظهار داشت: صریح بودن نظر کارشناسی به معنای شفاف و بدون ابهام نظر دادن است و کارشناسان باید از عافیت طلبی یا مصلحت اندیشی و کلی گویی پرهیز کنند.

وی ادامه داد: بعضا دیده شده است کارشناس برای گریز از عواقب گرفتاری‌های نظر کارشناسی ممکن است مبهم و کلی اظهارنظر کند، لذا تاکید می‎کنیم نباید از کلمات تفسیر پذیر و دارای ابهام در نظر کارشناسی استفاده شود.

موحد گفت: قضات در بسیاری از موارد براساس نظریه کارشناسی حکم صادر می کنند، لذا همانگونه که انتظار می رود قضات احکام قاطع و برنده صادر کنند این انتظار وجود دارد که مبانی حکم هم قاطع و برنده باشند.

رئیس شورای قضائی استان کرمان خاطرنشان ساخت: به جرات می توان گفت هیچ ویژگی به اندازه مستدل بودن نظر کارشناسی به آن غنا، اقتدار و صلابت نمی‎بخشد.

وی با بیان اینکه پایبندی به اصول و موازین کارشناسی که به صراحت و به عنوان الزامات غیر قابل اجتناب در ضوابط مصوب و لازم الاجرا آمده است،گفت: التزام به مفاهیم ارزشی و اخلاقی، راستگویی و درستکاری، رازداری، امانت داری، دخالت ندادن اغراض شخصی و خلاصه این که خدای بزرگ را ناظر و حاضر در انجام کارشناسی بداند.

این مقام ارشد قضائی در استان کرمان ادامه داد: کارشناسان رسمی باید از ابزار و تجهیزات دقیق در کشف حقیقت استفاده کرده و از اظهار نظر خارج از حیطه تخصصی و صلاحیت ذاتی و حرفه ای خودداری کنند.

نماینده عالی دستگاه قضائی در استان کرمان با بیان اینکه باید با سرعت و دقت اعلام نظر کرد، عنوان کرد: یکی دیگر از ویژگی‎های کارشناس تعامل مثبت و سازنده وی با قضات و اصحاب دعوا است.

رئیس شورای قضائی استان کرمان تصریح کرد: هیئت نظارت و ارزشیابی کارشناسان بایستی پرونده ارزشیابی برای یکایک کارشناسان تشکیل و کارشناسان برجسته را مورد تقدیر قرار دهد و به کارشناس هایی که نیاز است تذکر و به کارشناس هایی که محتاج آموزش هستند آموزش های لازم داده شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها