یادداشت/ سمانه حسن‎خانی

مانور دیپلماتیک ایران در آسیای میانه

توسعه صلح و امنیت پایدار در مرزهای مشترک با کشورمان آنقدر مهم است که می‎توان گفت کشورهای همسایه ما پاشنه آشیل ایران هستند. با توجه به تحریم‎های آمریکا باید روابط اقتصادی و سیاسی ایران با کشورهای آسیایی بیش از پیش توسعه یابد.
کد خبر: ۳۵۰۷۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۰۰ - 18June 2019

مانور دیپلماتیک ایران در آسیای میانهگروه اخبار داخلی دفاع‎پرس _ سمانه حسن‎خانی؛ کنفرانس تعامل و اعتمادسازی آسیا (سیکا) که با هدف راه‌اندازی نظام اعتمادسازی و همکاری‌های منطقه‌ای طراحی شده است، 24 عضو دارد که یکی از اعضای آن کشورمان ایران است.

نشست‎های سیکا همواره با حضور طیف گسترده‎ای از قدرت‎های بزرگ و کوچک آسیا برگزار می‎شود که می‎توان گفت یک نمونه کوچکی از جامعه بین‎المللی در شرایطی است که امروز جهان آبستن تحولات بنیادین در بخش‎های مختلف اقتصادی، سیاسی و اجتماعی شده است.

امروز که هژمونی آمریکا به زعم تحلیلگران رو به افول می‎رود این نشست بهانه‎ای شد تا سران کشورهای مخالف سیاست‌های این کشور از روسیه و چین تا ایران و ترکیه گردهم آیند و بر ثبات امنیت در منطقه تاکید کرده و بر روابط فیمابین خود بیش از پیش صحه گذارند.

وقتی ترامپ قمارباز یک طرفه از برجام خارج شد و اتحادیه اروپا با دادن وعده‎های سر خرمن (اینستکس) و تعلل بیش از حدش قدمی برای بهتر شدن فرجام برجام برنداشت و بر همگان ثابت شد که اروپا کارایی ندارد، باید با کشورهایی که جغرافیای مشترک، فرهنگ مشترک و بعضا منافع مشترکی دارند تعامل جدی و سازنده داشت تا تنش‌زدایی و تقویت روابط دوجانبه به ویژه برای ایران در این مقطع حساس تاریخی گسترش یابد.

توسعه صلح و امنیت پایدار در مرزهای مشترک با ایران آنقدر مهم هست که می‎توان گفت کشورهای همسایه ما پاشنه آشیل ایران هستند. با توجه به تحریم‎های آمریکا باید روابط تجاری، سیاسی، فرهنگی و اقتصادیمان با کشورهای آسیایی بیش از پیش توسعه یابد.

رئیس جمهور کشورمان هم چند روز پیش در کنفرانس سیکا بر شرایط کنونی منطقه و وجود طیف گسترده‌ای از موضوعات، فرصت‌ها، چالش‌ها و تهدید‌های مشترک تاکید کرد و اظهار داشت: «برگزاری این کنفرانس فرصت مغتنمی برای هم‌فکری و رایزنی برای مقابله با تروریسم، انحصارگرایی، زورگویی و بی‌عدالتی در جهان است.»

حجت‎الاسلام حسن روحانی گفت: «جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نقش آفرین کلیدی در منطقه، بارها آمادگی خود را برای تدوین و تصویب ساز و کارهای دوجانبه و چندجانبه سیاسی و امنیتی به منظور تضمین صلح و امنیت همگانی اعلام کرده و در این راه از هرگونه تعامل و تبادل نظر با کشورهای عضو سیکا در خصوص راه‌های مواجهه با چالش‌ها و مقابله با تهدیدات موجود استقبال کرده است.»

وی با بیان اینکه دخالت‎های خارجی برخی قدرت‌ها در امور داخلی کشورهای منطقه خاورمیانه، سیاست‌های قهرآمیز یکجانبه‌گرایانه، تروریسم و افراط‌گرایی، پیمان‌شکنی و قانون‌گریزی آشکار آنان در موضوعات مربوط به صلح و امنیت بین‌المللی از جمله قرارداد مهم هسته‌ای ایران موسوم به برجام، منطقه ما را به یکی از بحران‌خیزترین و بی‌ثبات‌ترین مناطق جهان تبدیل کرده است، تصریح کرد:« در خصوص برجام، یادآوری می‌کنم که اجرای کامل تعهدات ایران بارها به تأیید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده و با وجود خروج آمریکا، از سرگیری تحریم‌های غیرقانونی یکجانبه این کشور و نیز حمایت ناچیز سایر طرف‌های موافقتنامه از آن، همچنان معتقد هستیم که انجام تعهدات پذیرفته شده توسط کلیه طرف‌های ذی‌ربط، نقش مهمی در افزایش ثبات منطقه‌ای و جهانی ایفا خواهد کرد.»

با توجه به حضور کشورهای روسیه و چین به عنوان دو وزنه مهم سیاسی و اقتصادی در این کنفرانس می‎توان منتظر برداشته شدن گام‎های جدید در عرصه سیاست خارجی تهران بود. چراکه این دو کشور متحد سنتی ایران، در دوره قبلی تحریم‌ها در کنار ایران ایستادند و علی‌رغم میل آمریکا، چین میزان خرید نفت خود را از ایران کاهش نداد.

بنابراین با فعال شدن راهبرد نگاه به شرق سیاست خارجی دولت دوازدهم، می‎توان به از سرگیری روابط تجاری و سیاسی با کشورهای متحد شرقی ایران امیدوار بود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها