سردار مجید در نشست خبری خبر داد؛

شناسایی ۴۰۰ تارنما با محتوای مجرمانه/ دستگیری ۳۸ عامل خشونت در فضای مجازی

رئیس پلیس فتا از شناسایی ۴۰۰ تارنما با محتوای مجرمانه و دستگیری ۳۸ عامل خشونت در فضای مجازی خبر داد.
کد خبر: ۳۵۰۷۶۱
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۶ - 18June 2019

پلیس فتابه گزارش خبرنگار اجتماعی دفاع‌پرس، سردار سرتیپ دوم «وحید مجید» رئیس پلیس فتای نیروی انتظامی صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: از دهم اردیبهشت امسال تاکنون بالغ بر هزار و ۲۰۰ تارنما، سایت، شبکه اجتماعی و پیام‌رسان خارجی مورد رصد عام پلیس قرار گرفته و این دقیق‌ترین رصد است.

وی افزود: از تعداد مورد اشاره، تعداد ۷۵۰ تارنما فاقد محتوا‌های مجرمانه مربوط به سلاح و مهمات و خشونت بوده، اما در خصوص کلاهبرداری‌های اینترنتی ۲۵۰ مورد بررسی شد که این موارد حذف و مسدود شده است.

رئیس پلیس فتا ادامه داد: همچنین بر روی حدود ۴۰۰ تارنما با عنوان مجرمانه، تمرکز صورت گرفته است که پلیس‌های تخصصی اقدامات لازم را علیه آن‌ها انجام داده‌اند و در این رابطه حدود ۳۸ نفر به اتهام ترویج خشونت دستگیر و پرونده‌ها آن‌ها به مراجع قضایی ارسال شده است.

سردار مجید گفت: یافته‌های پژوهشی در ۲۳۰ حوزه در کشور‌های مختلف حاکی از این است که در سال ۲۰۱۸ تعداد ۳۶۰ میلیون نفر برای اولین بار آن‌لاین شدند؛ یعنی از جمعیت بالغ بر هفت میلیاردی جهان حدود چهار میلیارد و ۳۸۸ میلیون نفر کاربر اینترنت با ضریب نفوذ ۵۷ درصد هستند؛ به عبارت دیگر میزان کاربران در کشور‌های توسعه‌یافته ۸۰ درصد، در کشورهای در حال توسعه ۴۵ درصد و در کشورهای کمتر توسعه یافته ۲۵ درصد است.

وی تعداد استفاده‌کنندگان از موبایل را نیز در جهان ۶۷ درصد و کاربران شبکه‌های اجتماعی را ۴۵ درصد عنوان کرد و افزود: در ایران با توجه به جمعیت ۸۳ میلیونی آن، تعداد ۷۴ میلیون کاربر اینترنت با ضریب نفوذ ۸۹ درصد و موبایل ۷۷ درصد را به خود اختصاص داده است؛ این آمار و ارقام نشان‌دهنده آن است که این رشد و توسعه تنها مشمول ایران نمی‌شود.

رئیس پلیس فتا ادامه داد: در کنار این توسعه، لزوم ملاحظات امنیتی نیز در خصوص حفظ حریم خصوصی افراد و فعالیت شبکه‌های خارجی در اطراف ایران، می‌طلبد که نظارت‌های کلان جدی در این حوزه اعمال شود.

مراکز پلیس فتا در ۱۷ شهرستان راه‌اندازی می‌شود

سردار مجید با تأکید بر لزوم همکاری تمام دستگاه‌هایی که در حوزه فضای سایبر مسئولیت دارند، عنوان کرد: درباره توزیع کمّی و کیفی پلیس فتا در استان‌ها تاکنون در ۱۷۶ مرکز استان و شهرستان‌های بالای ۲۰۰ هزار نفر جمعیت پلیس فتا فعالیت دارد که امسال در ۱۷ شهرستان دیگر نیز مراکز پلیس فتا راه اندازی می‌شود؛ البته در هر شهرستانی که بالای ۲۰۰ نفر جمعیت داشته باشد، این مراکز راه‌اندازی خواهد شد؛ اما در تهران بزرگ که ۲۸ درصد جرایم سایبری کل کشور در آن روی می‌دهد نیز پایگاه‌های پلیس فتا برای تقویت فعالیت‌ها و تسریع در رسیدگی به پرونده‌های شهروندان راه اندازی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تا به امروز ۲۰۰ نفر در پلیس فتا جذب شده‌اند، اضافه کرد: تدوین و طراحی ۱۱ طرح کشوری و ۳۰ طرح استانی پلیس فتا تا پایان امسال اجرایی می‌شوند؛ همچنین تیم‌های واکنش سریع به حملات سایبری در حوزه عمومی در پلیس فتا فعال هستند که در صورت وقوع چنین جرمی سریع در محل حاضر می‌شوند و پی‌گیری‌های لازم را انجام می‌دهند.

رئیس پلیس فتا تصریح کرد: از ابتدای امسال ۲۵ هزار مورد جرم در فضای مجازی روی داده است که از این تعداد ۱۵ هزار پرونده کشف و سه هزار و ۲۲۷ نفر متهم نیز در این رابطه بازداشت شدند؛ در این رابطه ۸۰ درصد مجرمان مرد و ۲۰ درصد هم زن بوده‌اند.

سردار مجید افزود: تهران، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و خوزستان به ترتیب بیشترین فراوانی جرم و کیش، لرستان، زنجان، بوشهر و سیستان و بلوچستان به لحاظ تراکم جمعیتی کمترین فراوانی جرم را داشتند.

وی با اشاره به رسیدگی پلیس فتا به ۱۹۱ پرونده در حوزه قمار، تصریح کرد: متلاشی شدن ۲۶ باند فیشینگ و چهار باند کپی کارت شناسایی و کشف ۳۵۰ کارت، رسیدگی به ۱۰ پرونده در دست بررسی درباره خرید و فروش سوالات کنکور و رسیدگی به ۳۸۲ پرونده مربوط به لینک صفحات غیراخلاقی که ۱۱۹ پرونده منتهی به اقدام قانونی شده است، از دیگر فعالیت‌های پلیس فتا در سال جاری است.

رئیس پلیس فتا ادامه داد: برداشت اینترنتی، کلاهبرداری اینترنتی، هتک حیثیت و سرقت داده نیز از جرائم نخست کشور در حوزه فضای سایبر است که می‌توان به آن‌ها اشاره کرد.

سردار مجید در مورد کشف شبکه پیچیده سایبری که از سوی دبیر شورای عالی امنیت ملی اعلام شده بود، نیز بیان کرد: از جزئیات این موضوع اطلاعی ندارم.

وی در پاسخ به خبرنگاری که خواستار ارائه اپلیکیشن‌های خوب از سوی پلیس شده بود، گفت: رویکرد پلیس فتا بر حمایت از اپلیکیشن‌های داخلی است. باید این شبکه‌ها به عنوان دارایی سایبری کشور ثبت شود، اما به عنوان پلیس توصیه‌ای مبنی بر انتخاب اپلیکیشن خاصی نداریم؛ چون انتخاب نوع اپلیکیشن در اختیار افراد است.

رئیس پلیس فتا در پاسخ به سوالی مبنی بر به‌کارگیری هکر‌ها در پلیس فتا هم بیان کرد: لفظ هک به معنای نفوذگر است به همین خاطر این افراد پس از شناسایی و بازداشت به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند؛ بر این اساس نیازی به تخصص این افراد نداریم و اگر هم نیاز به چنین موردی باشد از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم؛ چون کارشناسان و متخصصان بسیار توانمندی داریم به نحوی که می‌توان گفت حدود ۹۲ درصد از نیرو‌های پلیس فتا، مهندسان حوزه تخصصی هستند.

سردار مجید درباره اجرای طرح رمز‌های دوم یک‌بار مصرف توسط بانک‌ها هم گفت: از اول خرداد باید رمز‌های پویا جایگزین رمز‌های ایستا می‌شد، اما موضوع اجبار این کار به دلایلی توسط بانک مرکزی اجرا نشد که پی‌گیر اجرای آن هستیم.

رسیدگی به پرونده کلیپ‌های منتشر شده در مدارس

وی در خصوص ورود پلیس فتا به موضوع کلیپ‌های منتشر شده در مدارس کشور نیز اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش طی نامه‌ای از ما درخواست کرد تا به این موضوع ورود پیدا کنیم؛ لذا پلیس فتا در این خصوص وارد عمل شد و پیگیری‌های لازم را انجام داد که در این پی‌گیری‌ها مشخص شد کلیپی در مهاباد ساخته شده که توسط پلیس فتا درباره آن‌ها اقدامات لازم را انجام داد و نتایج آن نیز به آموزش و پرورش اعلام شد.

رئیس پلیس فتا درباره تخلفات سایت‌های «دیوار» و «شیپور» هم عنوان کرد: اگر موضوعات قابل بررسی باشد، پیگیری و کنترل‌های لازم انجام می‌شود؛ از سوی دیگر طرح ایمن‌سازی در حوزه کسب و کار تهیه شده که در این رابطه بالغ بر سه ماه رصد صورت گرفته و ۱۲۰ جلسه تخصصی نیز با کسب و کار‌ها انجام شده است که این اقدامات همچنان ادامه دارد؛ کما اینکه مدتی قبل در رابطه با ارزاق عمومی، موضوعی را رصد کردیم که این قضیه دارای ملاحظات پلیسی بود که آن را مورد توجه قرار دادیم.

سردار مجید افزود: سیاست‌های پلیس به صورت کلی درباره شرکت‌های دانش‌بنیان، حمایتی است؛ اما آن دسته از این فعالیت‌ها که مربوط به مردم و مبادلات مالی می‌شود، باید ریسک‌پذیری آن به حداقل برسد تا مردم دچار خسارت نشوند.

وی درباره برخورد با جرایم رایانه‌ای بین‌المللی سازمان‌دهی شده نیز تأکید کرد: پلیس فتا با ۱۷۰ کشور که واحد سایبری دارند در ارتباط است که در این رابطه نشست‌هایی در ایران برگزار شده و انتقال دانش صورت گرفته است؛ البته در فضای سایبر، جغرافیا معنا و مفهوم ندارد به عنوان مثال متهمانی در خارج هستند که اقدامات مجرمانه آن‌ها در داخل کشور صورت می‌گیرد.

رئیس پلیس فتا در پاسخ به سوالی مبنی بر پخش‌کنندگان کلیپ‌های دوربین مخفی در فضای مجازی و پیگیری و برخورد پلیس در این رابطه نیز گفت: اگر محتوای مجرمانه در این کلیپ‌ها صورت گیرد، برخورد خواهد شد.

سرهنگ «مصطفی نوروزی» رئیس مرکز مبارزه با جرایم سازمان‌یافته پلیس فتا نیز در این خصوص تصریح کرد: صرف تهیه عکس جرم نیست، اما چنانچه دارای ترویج خشونت باشد، توسط پلیس و مدعی‌العموم پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد؛ همچنین اگر مربوط به فضای خصوصی افراد باشد با شکایت شخص قابل پیگیری خواهد بود.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها