حقوق بشر سازمان ملل خواستار تحقیق مستقل درباره فوت مُرسی شد

در ادامه واکنش‌ها به درگذشت محمد مُرسی در جلسه دادگاه، حقوق بشر سازمان ملل متحد هم خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره فوت وی شد.
کد خبر: ۳۵۰۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۵ - 18June 2019

قوق بشر سازمان ملل خواستار تحقیق مستقل درباره فوت مُرسی شدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، دفتر حقوق بشر سازمان ملل در پی مرگ مشکوک محمد مرسی رئیس‌جمهور سابق مصر در جلسه دادگاه، گفت که باید «تحقیقات مستقل در این زمینه صورت بگیرد.»

سازمان ملل در بیانیه‌ای که امروز سه‌شنبه آن را منتشر کرده،‌ خواستار انجام تحقیقات مستقل درباره مرگ مُرسی شد.

به گزارش رویترز، در ادامه بیانیه آمده که در تحقیقات باید همه جوانب درمان رئیس‌جمهور سابق مصر در طول شش سال زندانی‌اش مورد بررسی قرار بگیرد.

«رابرت کولویل» سخنگوی کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد هم در این باره گفت که باید شرایط بازداشت مرسی از جمله امکان دستیابی وی به بیمارستان، وکیل و خانواده‌‌اش در طول شش سال بازداشتش بررسی شود و «به نظر می‌رسد که وی مدت زمان طولانی در حبس انفرادی به سر می‌بُرد.»

وی تاکید کرد که «باید یک کمیته قضایی ویژه یا یک کمیته مستقل از دستگاهی که مرسی را بازداشت کرده بود، برای انجام تحقیقات فوری و سالم اقدام کند.»

سازمان عفو بین‌الملل نیز با اشاره به کارنامه مصر در بازداشت‌های طولانی‌مدت زندانیان در سلول‌های انفرادی، اجرای تحقیقات درباره مرگ مرسی را خواستار شد.

عفو بین‌الملل در گزارش خود آورده است که «مصر کارنامه بلندی درباره بازداشت‌های طولانی‌مدت زندانیان در سلول‌های انفرادی، شکنجه و بدرفتاری با زندانیان دارد که همین امر اجرای تحقیقات درباره مرگ مُرسی را ضروری می‌سازد».

در ادامه واکنش‌ها به درگذشت ناگهانی محمد مُرسی، دیدبان حقوق بشر هم روز سه‌شنبه در بیانیه‌ای از شورای حقوق بشر سازمان ملل خواست درباره طیف وسیعی از موارد نقض حقوق بشر در مصر از جمله مرگ مرسی تحقیقات انجام دهد.

«محمد مرسی عیسی العیاط» رئیس‌جمهور سابق مصر و مشهور به محمد مُرسی روز دوشنبه هنگام جلسه محاکمه‌اش فوت کرد.

تلویزیون دولتی مصر ضمن اعلام خبر فوت مُرسی ۶۸ ساله گفت که رئیس‌جمهور سابق هنگام جلسه محاکمه‌اش در خصوص پرونده جاسوسی، بیهوش شد و پس از آن فوت کرد.

مُرسی، آگوست ۱۹۵۱ میلادی در روستای العدوه در استان الشرقیه به دنیا آمد. او پنجمین رئیس‌جمهور مصر و اولین رئیس جمهور پس از انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ و اولین رئیس جمهور منتخب تاریخ مصر لقب گرفت.

وی پیش از ریاست جمهوری، عضو دفتر ارشاد گروه اخوان المسلمین بود و ریاست حزب آزادی و عدالت را پس از تاسیس آن برعهده گرفت. در کارنامه فعالیت‌های سیاسی وی، حضور در پارلمان مصر موسوم به مجلس الشعب طی سال های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ میلادی به چشم می‌خورد.

محمد مرسی در سال ۲۰۱۳ و در اقدامی که طرفدارانش آن را کودتا می‌خوانند، توسط عبدالفتاح السیسی رئیس‌جمهور کنونی مصر برکنار و روانه زندان شده بود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار