«هوک» در پاریس با مقام‌‌های اروپایی درباره ایران رایزنی می‌کند

نماینده آمریکا در امور ایران هفته آینده در پاریس با مقامات اروپایی درباره ایران گفت‌وگو خواهد کرد.
کد خبر: ۳۵۰۸۴۹
تاریخ انتشار: ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰ - 18June 2019

هوک در پاریس با مقام‌‌های اروپایی درباره ایران رایزنی می‌کندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‎پرس، «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هفته آینده به پاریس سفر خواهد کرد.

به گزارش رویترز، وی در این سفر با مقامات انگلیس، فرانسه و آلمان درباره ایران گفت‌وگو خواهد کرد. تصمیم اخیر ایران برای کاهش تعهدات برجامی خود باعث تکاپوی مقامات آمریکایی و اروپایی شده است.

«بهروز کمالوندی» سخنگوی سازمان انرژی اتمی روز گذشته (دوشنبه) در نشستی خبری در محل تأسیسات آب سنگین اراک (خنداب) تصریح کرد که با شتاب گرفتن روند تولید اورانیوم غنی‌شده ۳.۶۷ درصد، ذخایر اورانیوم غنی‌شده کشور نهایتاً تا ششم تیر از سقف ۳۰۰ کیلوگرم عبور خواهد کرد. 

این اظهارات در ادامه روندی مطرح شده که ایران حدود یک ماه پیش در سالروز خروج آمریکا از توافق هسته‌ای آغاز کرد و تأکید کرد، سطح تعهدات خود به این توافق را کاهش داده و در مرحله نخست، دیگر به سقف در نظر گرفته شده ذیل توافق برای ذخایر اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین تولیدی خود پایبند نخواهد بود.

۱۸ اردیبهشت سال جاری و در اولین سالگرد خروج آمریکا از برجام، شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرد که از این روز برخی اقدامات خود در برجام را متوقف می‌کند و به کشورهای باقیمانده در توافق ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و مالی فرصت داد.

پس از آن وزارت خارجه آمریکا تصمیم ایران برای استناد به مفاد برجام و کاستن از تعهدات خود ذیل این توافق هسته‌ای که واشنگتن از آن خارج شده را «اخاذی هسته‌ای» توصیف کرد و از جامعه بین‌المللی خواست تسلیم آن نشود.

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه که کشورش در کنار سایر کشورهای اروپایی هنوز نتوانسته‌اند به تعهداتشان در قبال ایران در توافق هسته‌ای برجام عمل کنند از ایران خواست »صبور» و «مسئول» باشد.

«جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا نیز در واکنش به اقدام جدید ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای مدعی شد که برنامه افزایش غنی‌سازی ایران باج‌خواهی هسته‌ای است.

همچنین سخنگوی دولت انگلیس در ادامه لفاظی‌های این کشور علیه ایران گفت که در صورت اقدام ایران در توقف اجرای تعهدات برجامی، لندن همه گزینه‌ها را در نظر می‌گیرد.

دولت آلمان نیز در واکنش به اظهارات سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، خواستار اجرای کامل تعهدات برجامی تهران شد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار