بخش اول/ ساجدی در گفت‌وگو تفصیلی با دفاع‌پرس:

ترامپ به دنبال شوی تبلیغاتی است/ آمریکا جرأت حمله به ایران را ندارد/ اولین خطای آمریکایی‌ها آخرین اشتباه آن‌ها خواهد بود

کارشناس روابط بین‌الملل گفت: آمریکا هیچ‌وقت جرأت حمله به ایران را ندارد؛ این شعار نیست، بلکه از نظر کارشناسی این موضوع تایید شده است؛ زیرا زمانی‌که آمریکا به افغانستان حمله کرد، بهترین فرصت بود تا به سمت ایران حرکت کند؛ ولی قدرت نظامی ایران در منطقه این حمله را منتفی کرد.
کد خبر: ۳۵۰۸۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲ - 19June 2019

«محمد ساجدی» کارشناس روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، درخصوص سفر نخست وزیر ژاپن به ایران اظهار داشت: «شینزو آبه» حدود 40 سال پیش در معیت پدرش که وزیر امورخارجه وقت ژاپن بود، به تهران آمده بود. خانواده «آبه» در ژاپن بسیار مورد احترام قرار هستند؛ این خانواده کمتر به سفر می‌روند، مگر اینکه مطمئن باشند که در آن دیدار اتفاق مثبت و خوبی رخ خواهد داد.

وی گفت: ژاپن بزرگترین خریدار نفت ایران و متحد استراتژیک آمریکایی‌هاست؛ این کشور واسطه بین آمریکا و ایران شده است، تا از طرف آمریکا با تهران مذاکره کند. نخست وزیر ژاپن پیام را آورد و تقدیم مقام معظم رهبری کرد؛ اما انتظار این را نداشت که رهبر معظم انقلاب اسلامی پاسخی محکم، صریح و شفاف به درخواست ترامپ بدهد.

ساجدی بیان داشت: شهریور 1320 که جنگ جهانی دوم آغاز شد و روسیه از شمال به ایران حمله کرد، روس‌ها رضا شاه را از خواب بیدار کردند و او را شبانه وادار کردند که تسلیم شود؛ طوری‌که رضاشاه به «روزولت» زنگ می‌زند و ملتمسانه از او خواهش می‌کند که از بحران پیش آمده خارجش کند! اما امروز می بینیم که مقام معظم رهبری می‌فرمایند که «من شخص ترامپ را شایسته مبادله هیچ پیامی نمی‌دانم و هیچ پاسخی هم به او ندارم و نخواهم داد»؛ هر دو در یک بازه زمانی 70 ساله بالاترین مقام ایران محسوب می‌شوند؛ بنابراین پاسخ مقتدارانه رهبر معظم انقلاب اسلامی به درخواست رئیس جمهور آمریکا نشان داد که جمهوری اسلامی ایران امروز از هر زمانی دیگر قدرتمند‌تر است؛ زیرا اگر کشوری قدرت نداشته باشد، نابود خواهد شد. آمریکا به راحتی عراق و افغانستان را مورد هجوم قرار داد؛ اما نتوانست به ایران که از لحاظ توان دفاعی در سطح بالایی قرار داشت، حمله کند.

ترامپ به دنبال شوی تبلیغاتی است/ آمریکا جرأت حمله به ایران را ندارد/ اولین خطای آمریکایی‌ها آخرین اشتباه آن‌ها خواهد بود

کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: یکی از پیام‌هایی که نخست وزیر ژاپن از جانب رئیس جمهور آمریکا به مقام معظم رهبری رساند این بود که ایالات متحده آمریکا قصد براندازی حکومت در ایران را ندارد که در پاسخ مقام معظم رهبری نیز با دانایی کامل فرمودند: «این یک دروغ است؛ زیرا اگر آمریکا می‌توانست این کار را انجام دهد، انجام می‌داد، اما نمی‌تواند».

وی با تاکید بر اینکه دولت آمریکا قابل اعتماد نیست، گفت: ترامپ به دنبال مذاکره نیست، بلکه فارغ از این موضوع که نتایج مذاکره چه چیزی می‌تواند باشد به دنبال این است که قبل از انتخابات آینده آمریکا یک شوی تبلیغاتی راه بیندازد؛ برای مثال دو بار با رهبر کره شمالی مذاکره کرد و نتیجه‌اش چیزی نشد، نکته دوم این است که برخی از رژیم‌های مرتجع مانند رژِم سعودی، امارات و رژیم صهیونیستی خیلی علاقه دارند که جنگی بین ایران و آمریکا صورت بگیرد؛ اما رهبر معظم انقلاب اسلامی به صراحت بیان کردند که نه مذاکره خواهیم کرد و نه جنگی صورت خواهد گرفت.

ساجدی بیان داشت: ترامپ حاضر است که بیشترین امتیاز را به ما بدهد فقط برای اینکه در قدرت باقی بماند و این موضوع که می‌گویند بیشترین فشار را بر ایران می‌آورند تا ایرانی‌ها پای میز مذاکره بیایند یک بازی تبلیغاتی بیش نیست؛ درواقع ما این حسن نیت را در آن‌ها نمی‌بینیم که با آمریکا در میز مذاکره بنشینیم. یادمان نرفته است که ترامپ از برجام خارج شده است.

وی گفت: آمریکایی‌ها یک پاشنه آشیلی به نام اسرائیل دارند که بسیار آسیب‌پذیرتر از گذشته شده است. سال 1967 جنگ شش روزه‌ای که بین رژیم اشغالگر قدس و اعراب رخ داد که در آن اسرائیلی‌ها، مصر، عراق، سوریه، عربستان، اردن و فلسطین را گرفته و ضمن بمباران فرودگاه‌ها و بلندی‌های جولان‌ را به عنوان خاک اسرائیل عنوان و اعلام کردند که اولین قدرت در خاورمیانه و ششمین ارتش بزرگ دنیا هستند. از آن زمان 70 سال می‌گذرد؛ بنابراین تاکنون باید قدرتمندتر از قبل شده باشد؛ اما می‌بینیم اینگونه نیست، حزب الله لبنان و حماس در یک لحظه بیش از هزار موشک را روانه اسرائیل می‌کنند؛ تا جایی که نتانیاهو از پوتین درخواست کمک می‌کند. همچنین جنگ 33 روزه اسرائیل و حزب الله لبنان در واقع جنگی بود میان ایران و ایالات متحده در قالب کوچکتر که آمریکا شکست خورد. جنگ 22 روزه اسرائیل و غزه نیز همان بود؛ اما چرا آمریکا شکست خورد؟ برای اینکه آن‌ها تصور می‌کردند، قدرت فقط داشتن پشتوانه مالی است.

ترامپ به دنبال شوی تبلیغاتی است/ آمریکا جرأت حمله به ایران را ندارد/ اولین خطای آمریکایی‌ها آخرین اشتباه آن‌ها خواهد بود
ساجدی در ادامه در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا آمریکا جرأت حمله به ایران را دارد، گفت: آمریکا هیچ‌وقت جرأت حمله به ایران را ندارد. این شعار نیست، بلکه کارشناسان این موضوع را تایید می‌کنند؛ زیرا زمانی‌که آمریکا به افغانستان حمله کرد، بهترین فرصت بود که به سمت ایران نیز لشکرکشی کند؛ اما قدرت نظامی ایران این لشکرکشی را منتفی کرد. دان هالوت رئیس ستاد ارتش اسرائیل در کتاب خود نوشته است که اگر سربازان حزب‌الله را در اختیار داشت کل خاورمیانه را فتح می‌کرد و اگر ایران مال او بود کل دنیا را به تصرف خود در می‌آورد.

وی گفت: با این پتانسیل‌هایی که ما داریم، آمریکایی‌ها هرگز قادر به حمله به ما نیستند؛ زیرا نگران اسرائیل و نابودی آن هستند؛ چرا که نابودی اسرائیل برای ایران کار سختی نیست؛ پس هرگز جنگی در کار نخواهد بود.

ادامه دارد...

نظر شما
پربیننده ها