مهدی چمران در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

شهید «چمران» نمونه‌ای بی‌نظیر در رزم‌آوری بود/ مصطفی چیزی برای خودش نمی‌خواست

برادر شهید مصطفی چمران گفت: دکتر چمران نمونه‌ای بی‌نظیر در رزم‌آوری، مدیریت و سازماندهی و مدیری توانمند بود. او عابد و زاهد نیمه‌های شب بود و سعی می‌کرد زهد و تقوایش را کسی متوجه نشود.
کد خبر: ۳۵۰۸۸۲
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۰ - 19June 2019

صداقت خلوص چمران امروز در مسوولین نیست«مهدی چمران» در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، در پاسخ به این سوال که اگر چمران زنده بود، امروز در کدام حوزه فعالیت بیشتری داشت، گفت: نمی‌شود گفت چون یک پیشگویی یا پیش‌بینی است ولی خودش می‌گوید هرجا خطر هست، من آنجا هستم. ما امروز خطرات فراوانی داریم؛ یکی خطرات نظامی و دفاعی است که اگر دکتر چمران بود، می‌توانست در این حوزه موثر باشد.

برادر شهید چمران افزود: دیگری، خطرات فرهنگی است که آن هم بسیار مهم است و دکتر چمران از پس این هم برمی‌آمد. در وضعیت تحریم اقتصادی بحث خودکفایی و تولید داخلی و تولید ملی که حضرت آقا فرمودند، مطرح می‌شود که دکتر چمران در این مورد نیز تمهیداتی داشت و در بدو ورودش به ایران این مهم را مطرح کرد که ما می‌توانیم و باید خود تولیدکننده باشیم و خودش به این مورد عمل کرد. او در مسیر صنعتی و خودکفایی هم می‌توانست به عنوان یک دانشمند برجسته به ویژه در صنایع دفاعی اثرگذار باشد.

وی با اشاره به ابعاد فرهنگی شهید چمران تصریح کرد: چمران یک عارف وارسته و عمل کننده بود. اینطور نبود که چون با آوردن واژه عارف یاد یک سری از دراویش می‌افتیم ایشان هم اینطور باشد، یک عارف واقعی کسی است که در جامعه و بین مردم عارف است مثل امیر المومنین حضرت علی (ع). دکتر چمران در این حالت، عرفان عملی داشت، او در جبهه جنگ عارف بود، اینطور نبود که در گوشه بنشیند و کنج عزلت را برگزیند، ورد بخواند و بگوید من عارف هستم. او در متن دنیا متوجه بخدا بود و خلوص کامل داشت. این یکی از مسائل کم نظیر است و روی همه زندگی تاثیر می‌گذارد.

چمران الگوی بزرگی است

مهدی چمران به چگونگی الگو گرفتن جوان امروز از شهید چمران اشاره کرد و ادامه داد: جوان امروز اگر می‌خواهد از چمران الگو بگیرد باید بداند که می‌خواهد در چه بعدی از شخصیت شهید قدم بردارد، اگر به عرفان علاقه دارد به بعد عرفانی او توجه کند، اگر به علم و فیزیک و هسته‌ای علاقه دارد چمران الگوی بزرگی است. به نبرد، جنگ، فرماندهی، رزم آوری و دلاوری علاقه دارد دکتر چمران نمونه‌ای بی‌نظیر در رزم‌آوری بود. در مدیریت و سازماندهی بخواهد کار کند، چمران مدیری توانمند بود. در بحث‌ها‌، تحلیل‌های سیاسی و سیاست بخواهد قدم بردارد او یک سیاستمدار واقعی بود نه سیاست‌باز، کسی بود که به خوبی مسائل سیاسی را درک و هضم می‌‎کرد. اگر به هنر علاقه دارد چمران یک هنرمند بزرگ در رشته خطاطی، نقاشی عکاسی و غیره بود. در سخنوری در همه اینها یک هنرمند در سطح بسیار بالا بود. عابد و زاهد می‌خواهد بشود، چمران عابد و زاهد نیمه‌های شب بود و سعی می‌کرد زهد و تقوایش را کسی متوجه نشود و کمتر کسی از نزدیکانش این موضوع را می‌دانستند.

صداقت و خلوص ویژگی بارز شهید چمران

برادر شهید مصطفی چمران مهمترین ویژگی شهید چمران که امروز در برخی از مسوولان کمتر دیده می‌شود را صداقت و خلوص دانست و بیان کرد: مسوولان امروزه آنطور که باید با مردم صادق و خالص نیستند و با مردم صادقانه رفتار نمی‌کنند. دومین مسئله این است که شهید چمران چیزی برای خودش نمی‌خواست و مسوولان نیز باید اینطور باشند. او در بدو ورود خود به ایران می‌نویسد: «من آمدم و هیچ چیز نمی‌خواهم، سربازی گمنامم و می‌خواهم از این دنیا هم که می‌روم هیچ چیز نداشته باشم» همین‌طور هم بود و وقتی از دنیا رفت تنها 35 هزار تومان پول داشت که حقوق مجلسش بود و استفاده نکرد و هنوز در بانک به نام او نگه داشتیم. چیزی برای خودش، فامیل، خانواده، گروه و دوستانش نمی‌خواست، آنچه می‌خواست برای همه مردم بود. او آماده شهادت بود. به دنبال شهادت می‌رفت، از هیچ چیزی نمی‌هراسید، در مقابل بزرگترین دشمن حرف خود را می‌زد و می‌گفت دلیلی ندارم از چیزی بترسم، حق را با بلندترین و رساترین بیان فریاد می‌زد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار