ارتش آمریکا بیانیه‎ای درباره حمله به نفتکش‎ها در دریای عمان صادر کرد

ارتش آمریکا درحالی که ایران هرگونه دخالت در حمله به دو نفتکش در دریای عمان را رد و این حمله را محکوم کرده است،امروز در بیانیه‎ای مدعی شد که عوامل ایران عامل حمله به کشتی‎های نفتکش در دریای عمان بوده‎اند.
کد خبر: ۳۵۰۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۵ - 19June 2019

ارتش آمریکا بیانیه ای در باره حمله به نفتکش ها در دریای عمان صادر کردبه گزارش گروه بین‎الملل دفاع‎پرس، ارتش آمریکا در این بیانیه اظهار داشت: مین دریایی استفاده شده در حمله پنجشنبه گذشته به نفتکش ژاپنی در دریای عمان، مانند مین‌های ساخت ایران بوده است.

ارتش آمریکا افزود که با همکاری متحدان منطقه‌ای این کشور در باره حمله به این دو کشتی نفتکش تحقیق کرده است.

جمهوری اسلامی ایران پیش از این هرگونه نقش داشتن در این حمله را رد کرده و کارشناسان و تحلیگران نیز گفته‌اند که کشورهایی مثل عربستان، رژیم صهیونیستی و خود آمریکا از انگیزه کافی برای انجام این حمله برخوردار هستند تا ایران را مسبب آن معرفی کرده و بر تنش‌ها بیافزایند.

خبرگزاری رویترز نیز امروز از فجیره امارات گزارش داد: نیروی دریایی آمریکا با به نمایش گذاشتن تکه‌هایی از یک مین آهن ربایی و آهن ربای برداشته شده از بدنه یکی از کشتی‌های نفتکش که هفته گذشته در دریای عمان هدف حمله قرار گرفتند، مدعی شد که این مین‌ها همانندی قابل توجهی با انواع ساخت آنها در ایران دارند.

به گفته شأن کیدو افسر فرمانده یگان غواصان کارشناس مواد منفجره و گروه امداد و نجات در فرماندهی مرکزی نیروی دریایی آمریکا (ناوسنت)، مین آهن ربایی که در این حمله استفاده شده قابل تشخیص است و به صورت قابل ملاحظه‌ای به مین‌های ساخت ایران شباهت دارد. این افسر در ستاد فرماندهی مرکزی نیروی دریایی ایالات متحده نزدیک بندر فجیره امارات با خبرنگاران سخن می‌گفت.

این ادعای ارتش آمریکا در حالی است که وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا نیز دیروز (دوشنبه) در لوکزامبورگ از ادعای آمریکا مبنی بر دست داشتن ایران در حمله به دو نفتکش در دریای عمان قانع نشده و خواستار تحقیقات مستقل سازمان ملل در ارتباط با این مساله شدند.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز روز چهارشنبه در گفت‎وگو با خبرگزاری تاس درباره ادعاهای آمریکا علیه ایران گفت: شواهدی که آمریکا برای اثبات ادعای خود مبنی بر شرکت ایران در حادثه نفتکش‌ها در دریای عمان ارائه می‌کند، حتی در میان متحدان نزدیک واشنگتن هم سوال برانگیز است.

لاوروف با بیان اینکه روسیه شواهد و مدارک نشان دهنده شرکت ایران در حادثه تانکرهای نفتکش در دریای عمان در اختیار ندارد، اظهار کرد: شواهدی که آمریکا در این عرصه ارائه می‌دهد بسیار مبهم است.

خبرگزاری اسوشیتدپرس نیز به نقل از شأن کیدو کارشناس مواد منفجره ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا افزود: نوع خسارت وارد شده به کشتی نفتکش کوکوکا کوریجس با خسارت ناشی از برخورد یک جسم پرنده به کشتی، همخوانی ندارد.

گفته این افسر ارتش آمریکا با گفته صاحب کشتی منافات دارد که گفته بود شاهدان روی عرشه کشتی پیش از حمله روز ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد ماه) در دریای عمان، یک جسم پرنده را دیده‌اند. وی افزود: محققان نیروی دریایی چند اثر انگشت و نشانه از بخشی از بدنه کشتی که هدف حمله قرار گرفته بود، به دست آورده‌اند.

شرکت کشتیرانی ژاپنی مالک کشتی کوکوکا کارجس (Kokuka Courageous) (یکی از دو کشتی‌ای که در دریای عمان آتش گرفت) چند روز بعد از این حادثه اعلام کرد که ملوانان این نفتکش لحظاتی پیش از حمله، اجسامی را در هوا مشاهده کردند که این امر نشان می‌دهد نفتکش مزبور بر اثر برخورد به مین آسیب ندیده است.

آسوشیتدپرس نوشت که این اظهارات با فیلم ارتش آمریکا که نیروهای ایرانی را متهم به جداسازی مینی منفجر نشده از یکی از دو کشتی کرده بود، در تناقض است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار