در هفته دفاع مقدس؛

«مرزنشینان» مهران در قاب تصویر

مستند "مرزنشینان" به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مصطفی کرمی از 31 شهریور، همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس در کنداکتور پخش شبکه دو قرار می گیرد.
کد خبر: ۳۵۱۰
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۲ - ۱۷:۳۴ - 22September 2013

«مرزنشینان» مهران در قاب تصویر

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، مصطفی کرمی، تهیه کننده و مستند ساز با اعلام این که "مرزنشینان" در 7 قسمت 25 تهیه شده، گفت:  این مستند - داستانی هفت برش از هفت یادمانه متعلق یه مرزنشینان مهران است، شهروندانی که در جریان هشت سال دفاع مقدس زندگیشان با فراز و فرود بسیاری همراه بوده است.


وی گفت: "مرزنشینان" بر اساس خاطرات واقعی مردم مهران ساخته شده و بخشی از اتفاقاتی که در جریان هشت سال دفاع مقدس بر مردم مظلوم مهران رفته است را به تصویر می کشد.


به گفته این تهیهکننده وجه قالب این مستند نمایشی است، سعی شده با استفاده از نابازیگرانی که 85 درصد آنها مردم بومی همین شهر مرزی هستند، وقایع جنگ تحمیلی را بازسازی کنیم.


کرمی با بیان این که فتح الباب مستند "مرزنشینان" شروع جنگ تحمیلی و تجاوز رژیم بعث صدام است، افزود: این مستند با خبر خوش آزادسازی شهر مهران توسط رزمندگان و مردم غیور این شهر مرزی به پایان می رسد.
وی تصریح کرد: لوکیشن این مستند در روستای "چنگوله "شهر مهران قرار دارد و در ساخت آن از گویش بومی، لباس های محلی و موسیقی محلی این مردم بهره برده ایم.


این کارگردان گفت: تصویربرداری " مرزنشینان" توسط رضا رشیدی  و تدوین این مستند توسط میثم رازبانی انجام گرفته است.


وی تاکید کرد: برای نگارش فیلمنامه این مستند نمایشی که به سفارش گروه مستند شبکه دو تولید می شود، به مدت هشت ماه به مهران سفر کرده و با مردم بومی شهر درباره خاطراتشان از جنگ گفت و گو کردم.


این تهیهکننده با بیان این که سعی نکردم تصورات ذهنی خود را از رخدادهای جنگ بسازم، گفت: این مستند به دنبال کشف واقعیت است، بنابراین بازسازی وقایع تاریخی آن با حساسیت بسیاری صورت گرفته است.


کرمی درباره انگیزه خود از ساخت این مستند گفت: مردم ایران خصوصا مرزنشینان صبور، به ذات مردمی صلح جو و خردمندند که در جریان تجاوز رژیم بعث صدام ، علی رغم مشکلات بسیار، جان برکف به دفاع از میهنشان برخاستند و پس از جنگ نیز در خانه های ویران شده خود ماندند تا زندگی در مرزهای ایران سرفراز ادامه پیدا کند.
 

وی تصریح کرد: به بهانه روایت خاطرات مستندی از جنگ به سراغ پاسداران واقعی مرزهای کشور رفتیم و امیدوارم موفق شده باشیم در این مستند بخشی از ایثار و بزرگواری مردم این مرز و بوم را به تصویر بکشیم.


به گفته کرمی این مجموعه نخستین اثر دفاع مقدسی است که با زبان بومی(کردی و لری)و فرهنگ فولکلور غرب کشور، از شبکهای سراسری پخش میشود. بخشی از اهداف ساخت این مجموعه، جلب توجه مردم کشور عزیزمان ایران به این منطقه و یادآوری رشادتها و مقاومتهای فراموشنشدنی مردم مرزنشین در هشت سال دفاع مقدس است.

نظر شما
پربیننده ها