تصویب طرح ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان در سنای آمریکا

مجلس سنای آمریکا به طرحی رأی داد که بر اساس آن دولت «ترامپ» قادر به اجرای برنامه فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی نخواهد بود.
کد خبر: ۳۵۱۰۸۷
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸ - 21June 2019

سنای آمریکا به طرح ممنوعیت فروش تسلیحات به عربستان رأی دادبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، سنای آمریکا پنج‌شنبه طرح مربوط به لغو برنامه دولت ترامپ برای استفاده از قدرت و اختیارات ویژه با هدف فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی را تصویب کرد.

بر اساس این گزارش، دولت آمریکا پیش از این به بهانه اعلام وضعیت فوق‌العاده در قبال ایران، کنگره را از تصمیم خود برای فروش تسلیحات نظامی به ارزش هشت میلیارد دلار به عربستان سعودی، امارات متحده عربی و اردن مطلع کرده بود.

رئیس جمهور آمریکا بر اساس قوانین فعلی می‌تواند با اعلام وضعیت فوق‌العاده، مفاد مربوط به قوانین کنترل تسلیحات را نادیده بگیرد و بدون نیاز به مجوز کنگره، اقدام به فروش تسلیحات کند. تصمیم ترامپ برای بی‌توجهی به مجوز کنگره برای فروش سلاح به عربستان، با مخالفت شدید نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه روبه‌رو شده است.

گروهی از نمایندگان هر ۲ حزب به رهبری «رابرت منندز» و «لیندسی گراهام» تاکنون ۲۲ قطعنامه در مخالفت با فروش تسلیحات نظامی به کشور‌های عربی ارائه داده‌اند. این قطعنامه‌ها با هدف جلوگیری از فروش تسلیحات نظامی به عربستان سعودی و سایر کشور‌های عربی است.

سناتور‌های آمریکایی پس از هفته‌ها بحث و جدل سرانجام موافقت کرده‌اند تا برای تصویب ۲۲ قطعنامه تنها سه بار رأی‌گیری کنند.

مجلس سنای آمریکا در نشست روز پنج‌شنبه در سه رأی‌گیری متوالی، کلیه ۲۲ قطعنامه فروش سلاح به کشور‌های عربی را تصویب کردند. در حالی که ۲ رأی‌گیری قبلی سنای آمریکا در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ میلادی با حمایت ناچیز سناتور‌ها روبه‌رو شده بود، ولی پس از قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی و تیره و تار شدن روابط آمریکا و عربستان سعودی، این حمایت‌ها برای جلوگیری از فروش تسلیحات به عربستان، بین سناتور‌ها به طور چشمگیری افزایش یافته است.

قرارداد تسلیحتی جدید آمریکا و عربستان سعودی به ارزش ۸ میلیارد دلار شامل فروش ۱۲۰ هزار فروند موشک هدایت‌شونده، خدمات پشتیبانی از جنگنده‌های اف ۱۵، خمپاره‌انداز و موشک‌های ضد تانک است.

سنای آمریکا با ۵۳ رأی موافق در برابر ۴۵ رأی مخالف به این قطعنامه‌های رأی مثبت داده است.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار