گزارش دفاع‌پرس از شکار یک جاسوس در آسمان ایران؛

ماموریتی که ناتمام ماند/ ششمین پهپاد آمریکایی در تور پدافند سپاه

پهپاد فوق پیشرفته MQ-۴ C ششمین پهپاد آمریکایی است که اخیرا به جهت اجرای ماموریت شناسایی وارد حریم هوایی ایران شده و پس از دریافت اخطارهای متعدد در منطقه «راس‌شیر» مورد اصابت موشک نیروی هوافضای سپاه پاسداران قرار گرفت.
کد خبر: ۳۵۱۰۸۸
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۰ - 21June 2019

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‎پرس، بامداد پنجشنبه سی‌ام خرداد یک فروند پهپاد جاسوسی آمریکایی مدل MQ-۴ C که احتمالا از پایگاه «الظفره» امارات برخاسته بود، پس از گذر از آب‌های بین‌المللی وارد حریم هوایی ایران بر فراز تنگه هرمز شد و ماموریت خود را در شناسایی مناطق ساحلی و مجاور آب‌های سرزمینی کشورمان آغاز کرد. این پهپاد ماموریت خود را تا دریای عمان ادامه داد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که پهپاد آمریکایی در وضعیت پنهان‌کار از تنگه هرمز به سمت بندر چابهار حرکت کرده بود. این پهپاد از آنجا که در حال انجام عملیات جاسوسی بوده، تمامی تجهیزات شناسایی خودش را از کار انداخته و چراغ خاموش به گشت زنی در آب‌های سرزمینی ایران ادامه داد.

پهپاد آمریکایی پس از پایان ماموریت و جمع آوری اطلاعات از سایت‌های موشکی و پدافند ساحلی در همان کریدور پروازی اقدام به بازگشت می‌کند که در طول مسیر در تور پدافندی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افتاده و با یک فروند موشک زمین به هوا که از سامانه پدافندی «سوم خرداد» شلیک شده بود، منهدم می‌شود.

پهپاد  MQ-۴C و ماموریتی که ناتمام ماند/ ششمین پهپاد آمریکایی که در تور پدافند سپاه گرفتار شد

مقامات آمریکایی بلافاصله پس از انتشار خبر سرنگونی این پهپاد مدعی شدند که سامانه پهپاد MQ-۴ C در آب‌های بین‌المللی در حال پرواز بوده و اقدام به انهدام آن را، تلاش ایران در جهت ایجاد اختلال در توانایی آمریکا برای نظارت بر منطقه خلیج فارس عنوان کردند. این درحالی است که سردار سرلشکر پاسدار «حسین سلامی» فرمانده کل سپاه ساعاتی پس از این حادثه عنوان کرد «پهپاد سرنگون شده آمریکایی به مرز‌های هوایی ایران تعرض کرده بود».

پس از این موضع‌گیری‌ها از سوی مقامات دو کشور «مجید تخت روانچی»، نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد در نامه‌ای به «آنتونیو گوترش»، دبیر کل سازمان ملل متحد اعتراض خود را نسبت به تجاوز پهپاد جاسوسی آمریکا به حریم سرزمینی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.

در این نامه آمده است: «در حالی که جمهوری اسلامی ایران به دنبال جنگ نیست حق ذاتی خود طبق بند ۵۱ منشور ملل متحد جهت اتخاذ تمامی تدابیر مناسب در برابر هرگونه اقدام خصمانه برای تجاوز به سرزمین‌های خود را محفوظ می‌داند و مصمم به محافظت از حریم زمینی، دریایی و هوایی خود است.»

با توجه به گذشت بیش از یکماه از اعمال تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران و متعاقب آن حضور فعالتر نیرو‌های موسوم به سنتکام در منطقه و بروز اتفاقاتی همچون حمله گروه‌های ناشناس به ۲ کشتی از نوع سوپرتانکر در دریایی عمان و همچنین هدف قرار دادن کشتی ژاپنی و همچنین تعرض به حریم هوایی ایران، همه و همه حاکی از بالا رفتن سطح تنش در منطقه و از بین رفتن ثبات است. درحالیکه مقامات ایرانی بار‌ها اعلام کرده‌اند که برای تامین امنیت منطقه خلیج فارس نیاز به نیرو‌های فرامنطقه‌ای نیست و نیرو‌ها مسلح ایران و کشور‌های حاشیه خلیج فارس قادر به برقراری امنیت منطقه بدون دخالت بیگانگان هستند.

پهپاد  MQ-۴C و ماموریتی که ناتمام ماند/ ششمین پهپاد آمریکایی که در تور پدافند سپاه گرفتار شد

کدام پهپاد‌های آمریکایی تاکنون در تور پدافندی ایران گرفتار شده‌اند؟

مشخصا بروز اینگونه اقدامات برای کشوری که از هزاران کیلومتر آن سوی مرز‌ها با هدف دخالت و سیاست‌های توتالیتاریستی به منطقه خلیج فارس آمده امری طبیعی و در راستای منافع از پیش ترسیم شده است، چراکه این نخستین تعرض به حریم هوایی ایران نبوده و آخرین آن نیز نخواهد بود، آمریکایی‌ها در طول ۱۰ سال گذشته بارها و بارها با هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین حریم هوایی ایران را نقض کرده و اخطارهای بیشماری را از شبکه یکپارچه پدافند هوایی دریافت کرده اند که در این بین ۶ مورد نقض هوایی منجر به درگیری ثبت شده است. که از جمله می‌توان به رهگیری و یا به دام انداختن پهپاد آر. کیو ۱۷۰ در سال ۱۳۹۰، پهپاد به غنیمت گرفته شده «ام کیو ۱ سی»، پهپاد به غنیمت گرفته شده «shadow۲۰۰»، اشاره کرد که هر کدام از جمله پهپاد‌هایی هستند که پس از نقض حریم هوایی ایران به دام تور پدافندی سپاه پاسداران افتادند.

پهپاد  MQ-۴C و ماموریتی که ناتمام ماند/ ششمین پهپاد آمریکایی که در تور پدافند سپاه گرفتار شد

پهپاد «اسکن ایگل» که در آذر ۹۱ به انجام ماموریت مشابه در منطقه عمومی خلیج فارس در حال گشت زنی بوده که در حین انجام ماموریت به حریم هوایی ایران متعرض می‌شود و سپس توسط نیروی پدافند هوافضای سپاه طی عملیات پیشرفته جنگال به زمین نشانده شده و به غنیمت گرفته می‌شود، همچنین پهپاد «آرکیو ۱۱» کوچکترین پهپاد دست پرتاب آمریکایی بوده که پس از نقض حریم هوایی کشورمان طی فرآیندی به دام تور پدافندی ایران اسلامی می‌افتد.

پهپاد  MQ-۴C و ماموریتی که ناتمام ماند/ ششمین پهپاد آمریکایی که در تور پدافند سپاه گرفتار شد

پهپاد اسکن ایگل

پهپاد فوق پیشرفته آمریکایی MQ-۴ C نمونه دیگری است که اخیرا به جهت اجرای ماموریت شناسایی وارد حریم هوایی کشورمان شد و پس از دریافت اخطارهای متعدد در منطقه «راس‌شیر» مورد اصابت موشک نیروی هوافضای سپاه پاسدران قرار گرفت.

همانطوری که از سوی مقامات عالی رتبه نظامی کشور بارها اعلام شده است نقض حریم هوایی، دریایی و مرزهای زمینی خط قرمز نظام مقدس جمهوری اسلامی است و اگر هر دشمنی تعمدا با هر سطحی از قدرت و تهدید بخواهد این حریم را مورد تعرض قرار دهد، با پاسخ سهمگین و دندانشکن نیروهای مسلح مواجه خواهد شد.

این گزارش می‌افزاید: سامانه پدافندی سوم خرداد یک سامانه پدافندی ارتفاع متوسط کاملاً بومی است که در سال ۱۳۹۳ و در جریان بازدید رهبر معظم انقلاب اسلامی از نمایشگاه دستاورد‌های نیروی هوافضای سپاه رونمایی شد.

پهپاد  MQ-۴C و ماموریتی که ناتمام ماند/ ششمین پهپاد آمریکایی که در تور پدافند سپاه گرفتار شد

این سامانه از یک رادار آرایه فازی بهره می‌برد که می‌تواند همزمان با ۴ هدف درگیر و ۸ موشک را به‌سمت آن‌ها هدایت کند. این سامانه می تواند اهداف را در برد ۵۰ تا ۷۵ کیلومتری و ارتفاع ۲۵ تا ۳۰ کیلومتری منهدم کند. نسخه‌های اولیه این سامانه مجهز به موشک‌های طائر که نوع پیشرفته موشک پدافندی سام است بوده و در نمونه‌های جدید این سامانه به موشک‌های صیاد ۲ مجهز شده است.

به گفته برخی منابع مطلع پهپاد جاسوسی منهدم شده توسط نیروی هوافضای سپاه، ارزشی معادل ۲۲۲ میلیون دلار داشته و توسط شرکت آمریکایی نورثروپ گرومن ساخته شده است.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار