یادداشت/ آرش شایسته‌نیا

اقدامی در جهت اعتمادسازی و دلگرمی مردم

هرچقدر دسترسی مردم به مسوولان قضایی کشور سریع‌تر صورت گیرد، برخورد با تخلفات پنهان و آشکار جامعه آسان‌تر صورت می‌گیرد و این، دستگاه قضایی را موفق‌تر خواهد کرد.
کد خبر: ۳۵۱۱۱۷
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۲ - 22June 2019

اقدامی در جهت اعتمادسازی و دلگرمی مردمگروه اجتماعی دفاع‌پرس- آرش شایسته نیا؛ شاید زمانی که خواندن این چند سطر به پایان می‌رسد تحولاتی عظیمی در عرصه ارتباطات و رسانه در جهان هستی پیش آمده باشد که دامن تمامی انسان‌ها را گرفته و ادامه حیات هر انسانی را به خود گره می‌زند که این تطور و دگرگونی تنها می‌تواند مرهون ظهور و بروز «اینترنت» باشد.

بی گمان باید پذیرفت که این پدیده به عنوان ابزاری جدید، سریع و شاید از همه مهم‌تر ارزان، عرصه‌های ارتباطاتی مختلف زندگی بشر را دچار دگرگونی کرده و از بسیاری جهات، معنا و مفهوم جدیدی به ابعاد آن بخشیده است. اینترنت با درنوردیدن فاصله‌های مکانی و زمانی، جهان را برای همه به عرصه حضور تبدیل کرده و ایجاد این فرصت که استفاده از آن متحمل هزینه‌های بسیار بالا و سنگین نیست، بسیاری از مردم جهان را بر آن داشته است تا برای نیل به اهداف خود از یک سو و تاثیرگذاری بر افکار، اذهان و رفتار‌های دیگران از سوی دیگر از تمام ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل آن بهره تمام ببرند.

گرچه هنوز در ایران موانع و محدودیت‌هایی همچون انحصار دولتی مخابرات، مشکلات زیرساختی، فیلترینگ، سرعت پایین، مدیریت، امنیت، محدودیت کاربر، هزینه بالا نسبت به سایر کشور‌ها و از همه مهم‌تر عدم فرهنگ صحیح استفاده از اینترنت سبب عدم گسترش و بسط جامع آن شده است، اما با این همه باید از همین ظرفیت موجود و حتی محدود نیز در راستای تمامی اهداف عالیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران استفاده کرد.

هفته‌ای که گذشت کشور شاهد اتفاق میمون و مبارکی در حوزه دستگاه قضایی کشور بود. حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی، رییس قوه قضائیه که عزم خود را بر سامان‌دهی دستگاه قضایی جزم کرده تا مردم به عنوان ولی‌نعمتان انقلاب به آسانی بتوانند از تمامی ظرفیت‌های کشور استفاده و بهره برداری کنند، فراخوانی را منتشر کرد و در این فراخوان «فضای مجازی» و «رسانه‌های اجتماعی» را فرصتی بزرگ برای کم کردن فاصله‌های زمانی و مکانی در ارتباطات و به اشتراک‌گذاری نظرات دانست. فراخوانی که یکی از ده‌ها پیام عالی و نهایی آن، تغییر نگاه و رویکرد قوه قضائیه به موضوع فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است.

ریاست عالی دستگاه قضایی در این پیام ضمن اشاره بر اشراف خود بر آسیب‌های این حوزه، تلاش دارد تا از این فرصت برای دریافت نظرات مردم و نخبگان از «ایده تا بازخورد» به بهترین نحو استفاده کند که این سرآغاز خود بسیار مهم و ستودنی است.

حجت الاسلام رئیسی در بخش دیگری از این فراخوان آورده است: «آسیب‌های فضای مجازی - که در جای خود باید به طور جدی دنبال و رفع شود- نباید ما مسئولان را دچار خطای محاسباتی کند و موجب شود که خود را از فرصت کم‌نظیر ارتباط با مردم در این بستر محروم نمائیم. به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی باید از فرصت با ارزش فضای مجازی استفاده کرد و با اطلاع از نظرات و سؤال‌های افکار عمومی، یک حضور مؤثر و جریان‌ساز را به نفع مردم رقم زد».

باید گفت و پذیرفت که این فراخوان در ادامه اجرای سیاست‌های رییس قوه قضائیه است. حجت الاسلام رئیسی اکنون تلاش می‌کند تا پس از اقدامات گوناگون، اما مفیدی که تا کنون (و درمدت کوتاه سه ماهه اخیر) و در راستای برقراری ارتباطات با نخبگان اجتماعی، اهالی سیاست و اصحاب رسانه و فرهنگ داشته است، با عامه مردم کشور هم وارد گفت‌وگوی مستقیم شود و موجب اعتماد و دلگرمی عموم انسان‌های حق‌طلب و عدالتخواه باشد.

آن‌چه باید برآن اصرار شود، همراهی مسوولان عالی قضایی در مراکز استان‌هاست. این دسته از مسوولان عالی می‌توانند با الگو قرار دادن روش و منش مقام عالی قوه قضائیه از یک سو و واگذاری مسوولیت و ماموریت به مسوولان روابط عمومی‌های خود از سویی دیگر و آنان نیز با استفاده تمام از ظرفیت‌های رسانه‌ای موجود در کشور بستر برقراری ارتباطات مردمی را با خود و حوزه قضایی فراهم کنند.

تاکید بر این مهم واجب و لازم است که هرچقدر دسترسی مردم به مسوولان قضایی کشور سریع‌تر صورت گیرد، برخورد با تخلفات پنهان و آشکار جامعه آسان‌تر صورت می‌گیرد و این، دستگاه قضایی را که اکنون به عطر هوای تازه‌ای آمیخته است، موفق‌تر خواهد کرد.

انتهای پیام/ 200

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار