گلایه عضو جمعیت فرزندان شاهد و ایثارگر در گفت‌وگو با دفاع‌پرس؛

نفس جانباز شیمیایی از نرسیدن دارو گرفته؛ اما ارز تخصیص نمی‌دهند!

«حمید رضایی» گفت: در دوره‌ای که اوضاع اقتصادی کشور بهم ریخت و مشکلات ارزی پیش آمد چه ارز‌هایی که دادیم و بیل و کلنگ و اقلام غیر ضروری وارد کردیم، اما سهم کل جامعه ایثارگری ۱۵ میلیون یورو بوده، در شرایطی که نفس جانباز شیمیایی ما از نرسیدن دارو گرفته است.
کد خبر: ۳۵۱۱۸۴
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۸ - 24June 2019

نفس جانباز شیمیایی گرفته با ارز دولتی کود حیوانی وارد می‌کنندگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس: «سازمان‌های مردم نهاد» که در دنیا به‌عنوان «ان.جی.او» نیز شناخته می‌شوند، سازمان‌هایی غیر دولتی هستند که به‌عنوان بازوی اجرایی دولت محسوب می‌شوند، هر کدام از این سازمان‌ها با هدفی خاص برای قشر و صنفی اهدافی را در دستور کار خود قرار می‌دهند و از این طریق کمکی برای اقشار مختلف جامعه و نیز دولت تلقی می‌شوند. در بسیاری از کشورها با محدود کردن دولت‌ بسیاری از اختیارات برای انجام امور اقشار خاص به «ان.جی.او» ها واگذار می‌شود، موضوعی که در کشور ما نیز نتوانسته است به‌خوبی اجرا شود و «ان.جی.او» ها تنها سازمان‌هایی مردمی با بودجه‌های از خود مردم هستند که به بخشی از مشکلات و امور مربوط به صنوف می‌پردازند. هرچقدر دولت‌ها بتوانند «ان.جی.او» ها را قوی‌تر کنند، هم از جهتی کار آنان در رسیدگی‌های جزئی به امور مربوط به صنوف و اقشار خاص کمتر می‌شود و هم به لحاظ قرار گرفتن امور به دست متخصصین و برطرف کردن مشکلات و رسیدگی به آن‌ها راحت‌تر و با دقت بیشتری انجام می‌شود.

در همین ارتباط، خبرنگار دفاع‌پرس به گفت‌وگو با «حمید رضایی» فرزند شهید دوران دفاع مقدس و از اعضای جمعیت فرزندان شاهد ایثارگر نشسته است تا موضوع تشکل‌های ایثارگری و مشکلات و ظرفیت‌های آنان را پیگیری کند.

رضایی با اشاره به رسالت تشکیل شبکه ملی ایثارگران، اظهار داشت: شبکه ملی ایثارگران با نام «شورای مرکزی انجمن‌های شاهد و ایثارگر» از شش انجمنی که مجوز فعالیت در وزارت کشور را دارند تشکیل شد. 2 هدف در تشکیل این انجمن سهیم بود؛ هدف اول فرهنگی و هدف دوم صنفی و اجتماعی.

وی پیگیری مشکلات صنفی هر یک از شش انجمن شبکه ملی ایثارگران را از برنامه‌های این شورا دانست و افزود: در کنار این‌که خودمان را متولی فرهنگ ایثار و شهادت در کشور می‌دانیم، مسائل صنفی مجموعه‌های خودمان را نیز پیگیری می‌کنیم. همه این شش انجمن تخصصی است و هر کدام مسائل صنف خود را پیگیری می‌کنند. این شورا تشکیل شد تا پتانسیل همه مجموعه در یک مجموعه جمع شود. این شبکه اولین مجموعه در وزارت کشور است که برای فعالیت در حوزه ایثارگری مجوز گرفته است.

رضایی به کمک نهادهای دولتی حوزه ایثارگران در نظارت بر قوانین جامعه ایثارگری اشاره کرد و گفت: وقتی قانون یا لایحه‌ای در حوزه ایثارگری تصویب می‌شود، مجمعی با حضور اقشار مختلف ایثارگری می‌تواند کمک‌کننده دولت همانند بنیاد شهید و امور ایثارگران باشد.

عضو جمعیت فرزندان شاهد و ایثارگر، افزود: این سازمان‌ها با توجه به این‌که مردمی هستند، اعضای آن حقوقی دریافت نمی‌کنند؛ بلکه فعالیت‌ها به‌صورت خودجوش است و هرچه در توان دارند انجام می‌دهند. جمعیت فرزندان شاهد و ایثارگر بدون کمک مجموعه‌های دولتی در 20 استان کشور دفتر نمایندگی دارد تا مشکلات را جمع‌آوری کرده و تا حد توان رسیدگی کند.

بنیاد شهید خود را متولی کرده است

وی پیگیری وضعیت اجرای قوانین را مهم‌ترین وظیفه سازمان‌های مردم نهاد حوزه ایثارگری معرفی کرد و گفت: «ان.جی.او» ها حالت مشورتی دارند. اگر بخواهیم جهانی فکر کنیم باید مسئولیت اجرایی بگیرند و سازمان‌های دولتی کوچک شوند و مجموعه‌های مردم نهاد در حوزه‌های مختلف کارها را اجام دهند؛ اما این موضوع در کشور ما نهادینه نشده است و اجرا نمی‌شود.

وی با گلایه از عملکرد بنیاد شهید گفت: در حوزه ایثارگری، بنیاد شهید متولی کار است، و شاید در برخی مواقع متولی هم نباشد؛ اما خود را دخیل می‌کند. برای مثال، در بحث بهداشت و درمان کشور یک وزارتخانه تخصصی به نام وزارت «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» وجود دارد که متولی بهداشت و درمان کل مردم کشور است؛ اما بنیاد شهید معاونتی به نام معاونت درمان تأسیس کرد و همه مجموعه‌های درمانی را به بنیاد شهید آورد، در چنین شرایطی زمانی که ایثارگر به بیمارستان و مرکز خدماتی مراجعه می‌کند، او را به بنیاد شهید ارجاع می‌دهند و متولی درمان را بنیاد شهید معرفی می‌کند.

رضایی تصریح کرد: وقتی بنیاد شهید تشکیل شد،  امام خمینی (ره) در تشریح مسئولیت آن فرمودند: نهادی که وظیفه رسیدگی به ایثارگران را دارد، در اساس‌نامه خود چیزی به نام فعالیت‌های اقتصادی و تاسیس بانک و غیره ندارند. بنیاد شهید باید پیگیر باشد که نهادها و وزارتخانه‌های دیگر چقدر به قوانین در حوزه خدمات‌رسانی به ایثارگران عمل می‌کنند؛ اما امروز بنیاد شهید خود متولی شده است. امروز فرزند شهیدی به بانک مراجعه می‌کند تا وام بگیرد که بانک می‌گوید شما خودتان بانک دارید و بروید از بانک «دی» وام بگیرید. وقتی همه حوزه‌ها توسط بنیاد شهید تصاحب شده است، نمی‌توان از سازمان‌های دیگر مطالبه کرد.

رسانه‌ها انعکاس درستی از قوانین ایثارگری ندارند

وی با اشاره به مهم‌ترین وظیفه شبکه ملی ایثارگران در بحث فرهنگی، افزود: مجموعه شورا، اول از همه رسالت خود را فرهنگی می‌داند؛ چرا که همه مشکلات ریشه فرهنگی دارند، ما آمده‌ایم تا اصول ایثار و شهادت و آرمان شهدا و جانبازان ما گم نشود؛ چون خودمان صاحب این فرهنگ هستیم، پدران ما و جانبازان ما بهتر می‌توانند این فرهنگ را نشر دهند. امروز وقتی قانونی در ارتباط با فرزندان شهدا تصویب می‌شود با فرزند شهید بحثی نمی‌شود، خودشان هم که فرزند شهید نیستند؛ لذا قانونی تصویب می‌شود که قابلیت اجرا ندارد یا هزینه دارد و کسی هزینه آن را نمی‌‎دهد.

رضایی با انتقاد از عملکرد رسانه‌ها، گفت: ایثارگران چیزی نمی‌خواهند و گاهاً رسانه‌ها برداشت‌های نادرستی می‌کنند. اخبار مربوط به تصویب یک قانون با سر و صدای زیادی منتشر می‌شود؛ اما پیگیری نمی‌شود که آیا این قانون اجرا شده است یا نه. برای همین در اذهان جامعه این موضوع پدید می‌آید که همه چیز برای ایثارگران است. امروز 180 هزار فرزند شهید در کل کشور داریم و این آمار بنیاد است در حالی که آمار دقیقی از فرزندان شهدا نیست. در هر جا بگویید فرزند شهیدی بیکار است، کسی باور نمی‌کند یا بگویید فرزند شهیدی تحصیلات ندارد، کسی باورش نمی‌شود. در مناطق زلزله‌‌زده می‌گویند اول به خانواده‌های شهدا رسیدگی شد؛ در صورتی که اصلا خانواده‌های شهدا شناسایی نشدند. امروز رسانه‌ها کمتر پیگیر اجرایی شدن قوانین جامعه ایثارگری هستند تا ببینند قوانین تا چه میزان اجرایی شده و تسهیلاتی که قانون تصویب کرده، داده شده است یا نه؟

مجموعه ایثارگری کشور چیزی بیشتر از اجرای قانون نمی‌خواهد

وی با اشاره برخی مشکلات جامعه ایثارگری بیان کرد: در دوره‌ای که اوضاع اقتصادی کشور بهم ریخته و مشکلات ارزی پیش آمد؛ چه ارزهایی که دادیم و بیل، کلنگ و کود حیوانی وارد کردیم؛ اما سهم کل جامعه ایثارگری 15 میلیون یورو بوده است، در شرایطی که نفس جانباز شیمیایی ما از نرسیدن دارو گرفته است، جانباز ویلچری ما نمی‌تواند روی ویلچر بنشیند، جانباز نابینا پروتز چشمش عفونت کرده است، این 15 میلیون یورو هنوز محقق نشده است و این مشت نمونه خروار است که چقدر به قوانین ایثارگری عمل می‌شود.

رضایی در پایان گفت: این مجمع و شورا آمده است تا تجربیات، قدرت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را در اختیار دولت بگذارد و قوانین اجرا شوند. مجموعه ایثارگری کشور چیزی بیشتر از اجرای قانون نمی‌خواهد.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها